به گزارش اکوایران، به گفته یک مقام آمریکایی و دو منبع مطلع اوکراینی، بیل برنز، رئیس سازمان سیا هفته گذشته در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کرد و انتظارات آمریکا از برنامه‌های روسیه برای میدان جنگ را با او در میان گذاشت.

به گفته سی‌ان‌ان، این نشست محرمانه در حالی برگزار می‌شود که مقامات ایالات متحده حمله احتمالی روسیه در ماه‌های آینده را از نزدیک زیر نظر دارند و همچنین در بحبوحه بحث‌های پرتنش بین آمریکا و متحدان اروپایی‌اش بر سر ارسال تسلیحات پیشرفته و دوربرد به اوکراین. وزرا دفاع غربی روز جمعه برای بحث در مورد ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین ملاقات کردند.

یک مقام آمریکایی درباره این موضوع گفت که برنز به کی‌یف سفر کرده است و در آنجا با همتایان اطلاعاتی اوکراینی و همچنین رئیس‌جمهور زلنسکی دیدار کرده و حمایت مستمر آمریکا از اوکراین را در دفاع از این کشور در برابر تجاوز روسیه را تقویت کرده است.

bill-burns---3-8-22-ap_22067637802677_custom-529253681dc17759256e1bc07ee7744cb2353e34

برنز که یک دیپلمات کهنه کار است به یک قاصد قابل اعتماد در کی‌یف تبدیل شده است. او در اکتبر و نوامبر سال گذشته دو سفر متوالی به کی‌یف انجام داد، از جمله سفری که در بحبوحه حملات موشکی روسیه در سراسر اوکراین انجام شد.

در ماه‌های زمستان شاهد نبردهای مرگباری در خط مقدم بودیم، به ویژه در اطراف شهر باخموت؛ اما دستاورد استراتژیک مهمی برای هیچ یک از طرفین به دست نیامد. آوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی، روز چهارشنبه در مجمع جهانی اقتصاد داووس، گفت: «این یک بن‌بست نظامی نیست، بلکه یک درگیر واقعا طاقت‌فرسا است.»

اما تصور می‌شود که هر دو طرف در حال آماده شدن برای دور جدیدی از حملات احتمالی در بهار هستند و کی‌یف نیز به فشار بر آمریکا و متحدان غربی برای ارسال کمک‌های بیشتر ادامه می‌دهد. یک منبع اوکراینی به سی‌ان‌ان گفت که کی‌یف در مورد سرعت ارسال تسلیحات به اوکراین نگران است. این نگرانی رو به افزایش است چراکه اکنون جمهوری‌خواهان- که برخی از آنها نسبت به کمک به اوکراین بدبین هستند- اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را در اختیار دارند.

13ukraine-ledeall-1-bhzt-superJumbo

پنتاگون روز پنجشنبه یک بسته کمک امنیتی 2.5 میلیارد دلاری را برای اوکراین اعلام کرد که دومین بسته بزرگی است که تاکنون ایالات متحده به ارسال آن متعهد شده است. با این حال، دولت بایدن همچنان بر سر ارسال تانک به اوکراین با آلمان در بن بست است.

مقامات آلمانی در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که تانک‌های لئوپارد خود را به اوکراین نمی‌فرستند و به کشورهای دیگری که تانک‌های آلمانی را در اختیار دارند اجازه ارسال آن را نخواهد داد، مگر اینکه ایالات متحده نیز موافقت کند تانک های M1 Abrams خود را به اوکراین بفرستد.

پنتاگون ماه هاست که گفته است با توجه به هزینه‌های لجستیکی ارسال و نگهداری از این تانک‌ها، قصد انجام این کار را ندارد.