به گزارش اکوایران، مقامات غربی به طور فزاینده‌ای از این می‌ترسند که اوکراین فرصت محدودی برای آماده‌شدن علیه دفع حمله آتی روسیه در بهار را داشته باشد. آن‌ها سخت در تلاش‌اند تا سلاح‌های پیشرفته‌ای به اوکراینی‌ها بدهند که قبلاً از ترس تحریک مسکو از ارسال آن‌ها خودداری می‌کردند.

به نوشته نیویورک تایمز، طی چند هفته گذشته، لایه‌های احتیاط‌کاری غرب یکی بعد از دیگری فرو ریخت؛ شروع آن با توافق ماه دسامبر آمریکا مبنی بر ارسال سیستم دفاع موشکی پاتریوت بود. بعد از این توافق، آلمان متعهد شد که مهمات مورد نیاز پاتریوت را تأمین کند؛ در عرض چند ساعت نیز برای اولین‌بار، فرانسه، آلمان و ایالات متحده قول دادند که ماشین‌های زرهی جنگنده را به خط مقدم اوکراین بفرستند.

حال به نظر می‌رسد که تانک‌های مدرن غربی نیز به لیست سلاح‌های قدرتمندی که در راه ارسال اوکراین هستند، اضافه شده‌اند؛ چرا با عملکرد فراتر از انتظار اوکراینی‌ها در میدان نبرد و تاب‌آوری علیه حملات پیاپی روسیه، آمریکا و متحدانش حاضرند برای دفاع از او ریسک بیش‌تری را بپذیرند.

در حالی که اوکراین از چند وقت پیش درخواست تانک‌های پیشرفته را داده بود، فشار برای قبول این درخواست‌ها در هفته‌های جاری سرعت بیش‌تری گرفت؛ زیرا دولت‌های بریتانیا و لهستان علناً خواستار تغییر موضع محتاطانه غرب در قبال مسئله اوکراین شده‌اند. بریتانیایی‌ها اعلام کردند که در آستانه موافقت با ارسال تعداد کمی تانک بوده و لهستان نیز گفت که با خوشحالی برخی از تانک‌های آلمانی خود را ارسال خواهد کرد، اگرچه نیاز به اجازه برلین دارد.

اوکراین امیدوار است که با افزایش فشارها، اولاف شولز، صدراعظم آلمان را متقاعد کند که اجازه ارسال تانک‌های ساخت آلمان و اسیر تجهیزات نظامی متحدین ناتو به کیف را صادر کند. تانک‌های «لئوپارد ۲» از جمله موارد پردخواست زلنسکی بوده و کارشناسان می‌گویند که این تانک‌ها در شمار بالا می‌توانند توانایی اوکراین برای عقب‌راندن روسیه را افزایش دهند.

photo_2023-01-14_15-49-14

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز پنجشنبه به تلویزیون دولتی لهستان «تی‌وی‌پی اینفو» گفت: همیشه یک نفر باید پیش‌قدم شود. 

سخنگوی وزارت دفاع آلمان گفت که هنوز هیچ تصمیمی از سوی دولت سوسیال دموکرات آقای شولز گرفته نشده است. اما هم‌ائتلافی‌های، حزب سبز و دموکرات‌های آزاد از ارسال تانک‌ها حمایت کرده‌اند. روز پن‌جشنبه نیز یکی از وزیران ارشد به صف حامیان پیوست. رابرت هابک، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان حزب سبزها گفت: بین تصمیم‌گیری برای خود و جلوگیری از تصمیم‌گیری دیگران تفاوت وجود دارد.

این تانک‌ها که بیش از یک قرن پیش برای شکستن سنگرها و خاکریزها طراحی شده‌اند، ترکیبی از قدرت آتش، چابکی و اثر ضربه هستند. با توپ‌هایی بزرگ، حرکت بر روی آج‌های فلزی و زره‌های محافظ قوی‌تر از هر سلاحی در میدان نبرد، این تانک‌ها می‌توانند در جایی که خورده‌های زرهی چرخ‌دار با سختی مواجه‌اند، از زمین‌های ناهموار، گل‌آلود یا شنی عبور کند.

مقامات اوکراینی می‌گویند که خودروهای زرهی نقش کلیدی در نبردها برای کنترل شهرهای مورد مناقشه در استان‌های شرقی هم مرز با روسیه خواهند داشت. ژنرال والری زالوژنی، فرمانده ارشد ارتش اوکراین، گفت که برای ایجاد تغییر در میدان نبرد، به 300 تانک و حدود 600 خودروی جنگی زرهی نیاز است.

احساس فوریت ارسال تسلیحات قدرتمندتر تا حدی منعکس‌کننده بن‌بست تلخ در جبهه شرق اوکراین است؛ جایی که روس‌ها ماه‌ها در تلاش‌اند تا شهر باهموت و مناطق اطراف آن را تصرف کنند؛ اما تلفات زیادی متحمل شده‌اند و نتیجه کمی به دست آورند. در هفته گذشته، نبرد بلوک به بلوک و خانه‌به‌خانه در شهر مجاور، سولدار خونین بود.

کشورهای شوروی سابق که اکنون عضو ناتو هستند، تانک‌های دوران شوروی خود را به اوکراین داده‌اند. اما بسیاری از ناوگان کیف به دلیل ماه‌ها نبرد، نابود یا فرسوده شده‌اند و مهمات آن رو به اتمام بوده که مهمات غربی نیز با آن‌ها ناسازگار است.

از زمان آغاز جنگ در نزدیک به یک سال پیش، غرب در برابر دادن برخی از قوی‌ترین تسلیحات خود به اوکراین تردید داشت، زیرا می‌ترسید که ناتو وارد درگیری مستقیم با روسیه شود. اما با دیدن عزم اوکراینی‌ها برای مقاومت، احتمال پایین مذاکرات صلح، و بن‌بست میدان نبرد، نظرشان تغییر کرد.

سامانه پاتریوت پیشرفته‌ترین سیستم دفاع هوایی ساخت آمریکا بوده و به محافظت از کیف و سایر مناطق پرجمعیت در برابر حملات روسیه که شبکه برقی اوکراین را فلج کرده است، کمک خواهد کرد. خودروهای زرهی جنگی توافق شده نیز سبک‌تر و راحت‌تر از تانک‌ها در میدان جنگ حرکت کرده و می‌توانند نیروهای بیشتری را حمل کنند، اما به اندازه تانک قدرتمند نیستند.

photo_2023-01-14_15-49-13

تسلیحاتی مانند جت‌های جنگنده و موشک‌های دوربرد که می‌توانند به کریمه و حتی خود روسیه حمله کنند، هستند که هنوز ارسال آن‌ها به اوکراین بررسی نشده است. دولت بایدن که رهبری ائتلاف متحدان تأمین‌کننده تسلیحات اوکراین را بر عهده دارد، همچنان از فرستادن تانک‌های آمریکایی «اِم ۱ آبرامز» که به نگهداری مداوم و سوخت ویژه نیاز دارند، خودداری می‌کند. به گفته مقامات این تانک‌ها آن‌قدر کمیاب‌اند که نمی‌توان از آن‌ها گذشت.

اما مقامات ایالات متحده اصرار دارند که هرگز مانع ارسال تانک‌های غربی توسط آلمان یا هیچ کشور دیگری به اوکراین نشده‌اند. تخمین زده می‌شود که ۲ هزار تانک آلمانی لئوپارد در بیش از ده‌ها ارتش سراسر اروپا وجود دارد. در صورت تأیید برلین، برخی از آنها می‌توانند به سرعت به اوکراین ارسال شوند، اگرچه خدمه اوکراینی نیز برای استفاده از آنها باید آموزش ببینند.

یک مقام ارشد نظامی غربی در این هفته گفت که تغییر موازنه نیروها در شرق اوکراین برای شکستن بن‌بست جنگ ضروری بوده و ارسال تانک‌های مدرن غربی و سایر خودروهای جنگی می‌تواند به برهم‌زدن معادلات کمک کند. این مقام گفت بدون تانک‌ها که جنگ‌افزار زمینی مهمی هستند، بعید است اوکراین بتواند بخش قابل توجهی از خاکش را پس بگیرد.

لورا کی. کوپر، معاون دستیار وزیر دفاع، هفته گذشته در یک جلسه توجیهی گفت: کاملاً قبول داریم که اوکراین به تانک نیاز دارد. این زمان مناسبی برای اوکراین است تا با استفاده از توانایی‌های خود داینامیک جنگ را تغییر دهد.

photo_2023-01-14_15-49-11 (2)

اوکراین در حال برنامه‌ریزی است تا چه در برف زمستان یا گل‌آلودی بهار، پیشروی کند. یک مقام ارشد اطلاعاتی غربی گفت که روسیه نیز در حال ارسال تلگراف یک حمله بهاری است؛ اوکراین نیز نمی‌خواهد آنها از الآن تا زمان حمله نفسی تازه کنند.

کامیل گراند، کارشناس دفاعی شورای روابط خارجی اروپا که اواخر سال گذشته از سمت دستیار دبیرکل ناتو در امور سرمایه‌گذاری دفاعی کناره‌گیری کرد، خاطرنشان کرد که مسکو صدها هزار سرباز جدید را برای حمله خود بسیج خواهد کرد. او گفت که این مسئله تا حدی بحث در مورد ارسال تانک‌ها را جلو انداخت تا نیروهای اوکراینی بتوانند به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یابند.

گراند گفت که بخشی از بحث بر این موضوع متمرکز بود که آیا تانک‌ها به نیروهای اوکراینی برای یک پیروزی قطعی کمک خواهد کرد تا صلح را بر روس‌ها تحمیل کنند، یا دست‌کم به پیشرفتی قابل‌توجهی دست یابند که بتوانند با شرایط مطلوب خود با روسیه وارد مذاکره شوند؟

احتمالاً بحث اجازه ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین، در نشست سران ارشد دفاعی و نظامی ده‌ها کشور از جمله اعضای ناتو در 20 ژانویه در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان مطرح خواهد شد.

فعلاً نیز بریتانیا که در حال بررسی ارسال 10 تانک چَلِنجِر 2 به اوکراین است. بریتانیا دارای حدود 227 چلنجر بوده که مشکلات تعمیر و نگهداری دارند و سرپا کردن دوباره آن‌ها خواهد است.

photo_2023-01-14_15-49-12

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت که بخشی از بحث‌های داخلی بین مقامات انگلیس سیاسی است. ریشی سوناک، نخست‌وزیر جدید می‌خواهد رهبری جنگ را به عهده بگیرد و به نظر می‌رسد لندن و ورشو برای تحت فشار قراردادن برلین هماهنگ عمل می‌کنند. به گفته یکی دیگر از مقامات بلندپایه اروپایی، در جلسه غیرعلنی شورای امنیت ملی بریتانیا در روز سه‌شنبه، آقای سوناک راهبردی را برای افزایش حمایت از اوکراین که با ارسال تانک آغاز می‌شود را تشریح کرد تا به کیف پیش از هرگونه مذاکرات صلح احتمالی، دست برتر را دهد.

کلودیا ماژور، تحلیلگر دفاعی مؤسسه امور جهانی و امنیت آلمان گفت: موافقت صریح واشنگتن برای تحت فشار قراردادن آقای شولز برای مجوز دادن به پلنگ‌ها حیاتی است؛ زیرا رضایت آلمان برای ارسال خودروهای جنگی آلمانی «ماردِر» ضروری است.

او گفت: فشار برای ارسال تانک‌های لئوپارد از سوی لهستانی‌ها، انگلیسی‌ها و فنلاندی‌ها در حال افزایش است؛ اما وزن ایالات متحده در این مورد، از سایرین بیش‌تر است. با نزدیک‌شدن به نشست رامشتاین، من انتظار دارم که به زودی این اتفاق بیفتد.

یک مقام ارشد دولت بایدن گفت واشنگتن برلین را برای ارسال تانک‌ها تشویق نکرده است و دولت آلمان، خود در مورد سطح حمایت نظامی از اوکراین تصمیم خواهد گرفت. این مقام که برای راحت‌تر صحبت‌کردن در مورد این موضوعات حساس، خواست نامش فاش نشود، گفتگوهای بین واشنگتن و برلین را بسیار فعال توصیف کرد و گفت همان‌طور که شرایط جنگ تغییر کرده است، آلمانی‌ها نیز مانند ما، تمایلشان برای ارائه قابلیت‌های جنگی بیشتر افزایش یافته است. این مقام گفت که آمریکا متحدان خود را از دادن تانک‌های غربی به اوکراین منع نکرده است.

photo_2023-01-14_15-49-15

به گفته خانم میجر آلمانی‌ها موضع آمریکا نوعی فرار از مسئولیت می‌دانند. زیرا واشنگتن تمایل زیادی برای ارسال تانک آبرامز به اوکراین را ندارد. وی گفت که تنها ارسال یک تانک آبرامز از آمریکا برای راضی‌کردن آقای شولز کافی خواهد بود.

در حال حاضر، حامیان ارسال تانک به دنبال راضی‌کردن برخی از کشورهایند که اولین حرکت را انجام دهند. نوربرت روتگن، قانون‌گذار آلمانی اپوزیسیون دولت و کارشناس سیاست خارجی، پیش‌بینی کرد که آقای شولز تحت فشار متحدان، تسلیم ارسال لئوپاردها خواهد شد؛ همان‌طور که قبلاً نیز با ارسال هویتزرهای ساخت آلمان و خودروهای زرهی جنگی پیاده‌نظام موافقت کرد.

آقای روتگن گفت که آقای شولتز و حزبش می‌خواهند رابطه خود را با روسیه و پوتین را برای آینده حفظ کرده و باور دارند که اگر او بهترین تجهیزات آلمانی را در اختیار اوکراین بگذارد، روسیه این را به عنوان شکستن یک رابطه ویژه خواهد دید. اما فشار متحدان در حال قوی‌شدن است.