به گزارش اکوایران، غرب به تقاطع سرنوشت‌ساز خود در اوکراین رسیده است. تصمیمات اخیر در مورد حمایت عمیق‌تر از مبارزه کی‌یف علیه حمله ولادیمیر پوتین، به دلیل یک میدان نبرد زمستانی حیاتی‌تر شده است.

به نوشته سی‌ان‌ان، زمان برای ایالات متحده و متحدانش در حال سپری‌شدن است و آن‌ها درصدد هستند تا برای ارسال سلاح‌های قدرتمندتر و آموزش سربازان اوکراینی زودتر اقدام کنند. سال دوم جنگ در حال شروع است و این تغییرات می‌توانند سرنوشت جنگ را تعیین کنند.

اما هزینه این کار‌ها با حمله موشک کروز روسیه به یک بلوک آپارتمانی ۹ طبقه در مرکز اوکراین آشکار شد که منجر به کشته‌شدن ۴۵ نفر از جمله شش کودک شد. این تراژدی انحطاط این جنگ را تشدید کرده و کی‌یف مجدداً خواستار مواجه‌شدن پوتین با اتهام جنایت جنگی شد.این مسئله هم‌چنین دوباره نشان داد که امید به پایان جنگ از طریق مذاکره، بیش از هر زمان دیگری دور از انتظار بوده و عزم و اتحاد جدیدی را به متحدین غربی تزریق کرده است.

000f60ddf4784da0b4761724f123a22aRussia_Ukraine_War_49464

شرکا در حال حاضر تانک‌ها و خودروهای زرهی خود را به اوکراین تحویل می‌دهند. آمریکایی‌ها در حال ارسال سامانه ضدموشکی پاتریوت هستند، اقداماتی که در اوایل جنگ برای جلوگیری از تحریک بیش‌تر پوتین انجام نشده بود. اوکراین، باتوجه‌ به وضعیت ناامیدکننده‌اش، مدام درخواست‌های بیش‌تری دارد؛ اما انتخاب‌های غرب بر اساس ارزیابی منافع خود خواهد بود.

غرب می‌تواند سرنوشت جنگ را تعیین کند؟

سوالاتی که غرب با آن مواجه شده، تکراری اما مهم است: ناتو تا کجا باید در تأمین درخواست‌های عاجزانه اوکراین برای سلاح‌های بیش‌تر و پیشرفته‌تر پیش برود؟ خط قرمز روسیه در استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تا کجاست؟ حتی با وجود این مسئله که زمستان ملایم اروپا تلاش‌های پوتین را در جنگ انرژی، تضعیف کرده، مشخص نیست تا کی تلاش‌های غرب در حمایت از اوکراین باقی‌خواهد ماند. 

1674005209038

پرزیدنت جو بایدن و رهبران غربی با معمایی روبرو هستند که پس از مقاومت اوکراین و توانایی شگفت‌انگیز آن‌ها در ضربه‌زدن به ارتش روسیه، پیچیده‌تر شده است. آیا غرب متعهد به حمایت از اوکراین برای بیرون‌راندن مهاجم از تمام خاک خود است؟ یا این‌که آن‌ها صرفاً به‌اندازه بقای اوکراین کمک خواهند کرد و نه پیروزی در جنگ. مسلما پیروزی اوکراین در نهایت یک آشفتگی سیاسی غیرقابل‌پیش‌بینی در مسکو ایجاد خواهد کرد که حتی بقای پوتین در قدرت هم تهدید می‌کند. 

ژنرال بازنشسته وسلی کلارک، فرمانده سابق ناتو در اروپا به سی‌ان‌ان گفت که غرب باید کارهای بیش‌تری انجام دهد، به‌ویژه پس از حمله موشک کروز. به عقیده او، ما باید به اوکراین سلاح‌هایی برای بیرون‌راندن روسیه بدهیم. روسیه از کاری که انجام می‌دهد تسلیم نمی‌شود، پوتین نیروهای بیش‌تری را بسیج می‌کند. کلارک گفت: «او برای حمله دیگری برنامه‌ریزی می‌کند. خیلی خوب است که ۱۰ تانک از بریتانیا به آنها می‌دهیم. ولی فقط ده تانک؟ اوکراین به ۵۰۰ تانک نیاز دارد. خیلی خوب است که ما سعی می‌کنیم چند هویتزر دیگر برای آنها بفرستیم؛ اما این کافی نیست. ما باید در این مورد جدی باشیم».

دیپلماسی در اوکراین افزایش می‌یابد

بایدن روز سه‌شنبه با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان صحبت کرد و از مارک روته، نخست‌وزیر هلند در دفتر بیضی شکل خود، در کنار شعله‌های  شومینه استقبال کرد. یک هیئت بلندپایه دولت آمریکا هم از اوکراین بازدید کرد. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا برای اولین‌بار با همتای اوکراینی خود به لهستان سفر کرد و او در نشست بعدی گروه تماس اوکراین در آلمان در این هفته شرکت خواهد کرد، زمانی که ۵۰ کشور برای حمایتی جدید از کیف گرد هم می‌آیند.

8446a9da-b34b-407b-9cc4-8fef24b3b388

همه این رهبران از یک بازی بزرگ صحبت می‌کنند. اما پس از درخواست‌ ولودیمیر زلنسکی برای کمک بیشتر که در سفر کریسمسی خود به واشنگتن مطرح کرد، این سؤال مطرح می‌شود که آیا سخاوت رهبران غربی با لفاظی‌های آنها مطابقت دارد یا خیر.

بایدن روز سه‌شنبه به روته گفت: «ما حمایت خود را از ارزش‌های دموکراتیک در سراسر جهان افزایش می‌دهیم، از جمله ایستادگی در کنار اوکراین». روته نیز گفت: «می‌خواهم شخصاً از شما و ایالات متحده به‌خاطر رهبری‌تان ستایش کنم».

اظهارنظر او یادآور نقش تاریخی بایدن در تقویت مجدد اتحاد جنگ سرد علیه روسیه است. گفتار او بدان معناست که منطق اجتناب‌ناپذیر سیاست ایالات متحده به سمت دخالت عمیق‌تر خواهد رفت که احتمالاً باعث ایجاد اصطکاک جدید با مسکو و اکثریت جدید مجلس نمایندگان شود.

 آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، روز سه‌شنبه به طور ضمنی آخرین تغییرات قریب‌الوقوع در کمک‌های ایالات متحده به ارزش ده‌ها میلیارد دلار را اعلام کرد.او در یک کنفرانس خبری با جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفت: همان‌طور که این تجاوز شدت یافته، کمک‌های ما به اوکراین نیز افزایش‌ یافته است».

بلینکن افزود: «اگر به مسیر تکامل از استینگرها تا هیمارس‌ها و وسایل نقلیه جنگی برادلی تا موشک‌های پاتریوت نگاه کنید، ما به طور مداوم آنچه اوکراین نیاز داشته ارائه کردیم و این کار را به‌گونه‌ای انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم که به آنچه که در اتفاق میافتد پاسخی مناسب دهد.

کمک‌های تسلیحاتی بین‌المللی در برابر حمله روسیه؛ غرب چه سلاح‌هایی به اوکراین می‌دهد؟

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی گفت که بیانیه‌های جدید در مورد تسلیحات و کمک‌ها ممکن است تا پایان این هفته منتشر شود. او مشخص نکرد که آیا ایالات متحده تانک نیز به اوکراین خواهد فرستاد یا خیر. او به طور هوشمندانه‌ای افزود پوتین باید درک کند که بریتانیا تا زمان اتمام کار، حمایت استراتژیکی از اوکراین خواهد داشت. کلورلی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن گفت: «اکنون آن‌چه ما می‌دانیم این است که آن‌ها نیاز دارند تا  دشمن را در شرق و جنوب اوکراین عقب برانند».

در همین حال، اورسولا فون رئیس کمیسیون اروپا، قول داد که در حمایت از اوکراین تسلیم نشوید. فون هنگام سخنرانی در داووس گفت: «در سال گذشته، کشور اوکراین جهان را به حرکت درآورده و الهام‌بخش اروپا بوده است. من می‌توانم به شما اطمینان دهم که اروپا همیشه در کنار شما خواهد بود».

در اروپا خوش‌بینی فزاینده‌ای وجود دارد که شولتس، صدر اعظم آلمان، که قرار است روز چهارشنبه در داووس سخنرانی کند و گام مهمی را در کشوری که از جنگ جهانی دوم از نظامی‌گری متنفر است، بردارد و با ارسال تانک‌ها به اوکراین موافقت کند.

رئیس‌جمهور لیتوانی، گیتاناس ناوسدا، پس از بازدید از برلین گفت: من قویاً معتقدم که صدراعظم شولتس در این مورد تصمیم خواهد گرفت و من شاهد یک نقطه عطف بسیار مهم در تفکر یا ذهنیت آلمان بودم.

لفاظی‌های غرب در حمایت از اوکراین به‌ندرت به این اندازه تند بوده و در چند روز آینده نشان خواهد داد که آیا وعده‌ کمک‌های نظامی با این صحبت‌ها مطابقت دارد یا خیر.