به گزارش اکوایران، سرویس اطلاعاتی بریتانیا روز جمعه اعلام کرد که نیروهای روسیه به احتمال زیاد مرکز شهر باخموت در شرق اوکراین را تصرف کرده‌اند و یک مسیر اصلی تدارکات نیروهای اوکراینی به سمت غرب کشور را تهدید می‌کنند.

سخنگوی فرماندهی ارتش اوکراین در پاسخ به سوالی درباره این گزارش، به رویترز گفت که وضعیت در باخموت دشوار است و نیروهای روسی تمام تلاش‌های خود را برای تصرف شهر متمرکز کرده‌اند، اما "موفقیت راهبردی" نداشته‌اند.

نبرد چند ماهه برای باخموت- یکی از آخرین مراکز شهری در استان شرقی دونتسک که هنوز به دست نیروهای روسیه نیفتاده است- یکی از خونین‌ترین نبرد‌های جنگ بوده است.

دو روز پس از آن که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که در صورت خطر محاصره، از باخموت عقب‌نشینی می‌کنند، گزارش اطلاعاتی بریتانیا نشان می‌دهد که نیروهای اوکراینی تحت فشار شدید قرار دارند.

دونتسک یکی از چهار استان در شرق و جنوب اوکراین است که مسکو به دنبال اشغال کامل آن است. روسیه سال گذشته پس از شکست در تصرف کیف، پایتخت، در اوایل جنگ آنها را به طور غیرقانونی ضمیمه کرد.

گزارش روز جمعه سرویس اطلاعات بریتانیا با تاکیدهای معمول بر موفقیت‌های نظامی اوکراین در تضاد بود.

در این گزارش آمده است: «روسیه دستاوردهای بیشتری به دست آورده و اکنون به احتمال زیاد تا مرکز شهر پیش رفته است و کرانه غربی رودخانه باخموتکا را تصرف کرده است. مسیر تدارکاتی اصلی 0506 اوکراین به طرف غرب شهر احتمالا به شدت در معرض تهدید است.»

سرهی چرواتی، سخنگوی فرماندهی نظامی شرق به رویترز گفت که اوکراین اوضاع در باخموت را در کنترل دارد و اهداف روسیه را می‌داند.»

چرواتی گفت: «وضعیت دشوار است، دشمن حداکثر تلاش خود را برای تصرف باخموت متمرکز کرده است. اما متحمل خسارات جدی شده و به موفقیت استراتژیک نمی‌رسد.»

تحلیلگران غربی می‌گویند که هر دو طرف در حال از دست دادن تعداد زیادی از نیروهای خود در نبرد باخموت هستند.

غربی‌ها اهمیت استراتژیک کمی برای شهر قائل هستند، اما اوکراین دفاع محکم خود را به عنوان راهی برای تضعیف نیروهای روسی قبل از حمله متقابل خود با سلاح‌های پیشرفته ارائه شده توسط غرب تصویر می‌کنند.