به گزارش اکوایران، عبدالفتاح السیسی با محمد بن سلمان، ولیعهد ریاض در شهر جده بر کناره دریار سرخ دیدار کرد آن هم در شرایطی که رهبر مصر تلاش دارد تا از بحران مالی حادی که این کشور گریانگیر ان است، عبور کند.

خبرگزاری اسپا گزارش داد که رهبران دو کشور در باب همکاری های مشترک و تحولات منطقه ای رایزنی کردند. به نوشته خبرگزاری الجزیره و به نقل از منابع آگاه در این نشست گروهی از مقام های سعودی و مصری از جمله چهره هایی چون مساعد بن محمد بن العیبان، مشاور امنیت ملی عربستان و عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر نیز حضور داشتند.

ریاض تا به امروز برای حراست از اقتصاد مصر کمک های مالی چندانی را در اختیار این کشور قرار نداده با این همه از زمانی که السیسی پس از کنار گذاشتن محمد مرسی در سال 2013 به قدرت رسید، بارها به قاهره کمک کرده است. عربستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس در بانک مرکزی مصر سپرده گذاری کردند و متعهد به انجام سرمایه گذاری های جدید در ابعاد بزرگی شدند آن هم در شرایطی که مشکلات مالی مصر آشکار و عریان شده و به واسطه پیامدهای حمله روسیه به اوکراین تنش ها در این کشور شمال افریقا تشدید شده است.

با این همه سفر السیسی به عربستان در حالی انجام شد که ریاض اعلام کرده که بدون تحقق برخی شروط به متحدانش کمکی ارائه نخواهد کرد. وزیر دارایی عربستان ژانویه در جریان نشست داووس، نشستی که قدرتمندترین  بازیگران سیاسی و اقتصادی جهان سالی یک بار در آن حضور خواهند یافت، این موضع را رسانه ای کرد. او اعلام کرد که تا پیش  از این عربستان کمک های بلاعوض و سپرده ها را بدون هیچگونه محدودیتی ارائه می داد، حال رویکرد ریاض تغییر کرده و از همین رو شاهد اصلاحات در این زمینه خواهیم بود.

 پس از پایان نشست داووس، زمانی که دو تحلیلگر سعودی نزدیک به پادشاهی در رسانه های اجتماعی از مصر انتقاد کردند و در باب شکست این کشور از زمان انقلاب 1952 و نقش مسلط ارتش بر اقتصاد گفتند، اختلاف ها میان دو بازیگر آشکار شد، در واکنش به این موضع انتقادی، عبدالرزاق توفیق، سردبیر روزنامه الجمهوریه، با انتشار سرمقاله ای تاکید کرد که کشورهای پابرهنه و تازه به دوران رسیده حق ندارند به مصر توهین کنند. او با استناد به کلیشه های تحقیر آمیز و ادعای برتری تاریخی نوشت که بدخواهان حق ندارند به اربابان خود توهین کنند.

در چنین شرایطی مقام های سعودی و مصری برای تنش زدایی دست به کار شدند، السیی همزمان تاکید کرد که مصر نباید حمایت برادرانمان را فراموش کند.همزمان با این اظهار نظرها و مواضع غیر دوستانه مفسران و تحلیلگران سعودی را نیز متوقف شد. وابستگی مصر به کشورهای ثروتمند خلیج فارس پس از دریافت وام 3 میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول در دسامبر گذشته بیشتر شد. ارائه این وام مستلزم انجام اصلاحات صاختاری اقتصادی و همچنین تامین مالی جدید و بازگرداندن بدهی به بازیگران خلیج فارس است.

 ماه مارس، عربستان با میانجیگری چین رابطه دیپلماتیک خود را با ایران احیا کرد، پس از انجام این توافق، تلویزیون دولتی عربستان گزارش داد که ریاض در حال رایزنی با سوریه برای از سرگیری روابط کنسولگری میان دو کشور است. از منظر تحلیلگران احیای  روابط دمشق و ریاض مهم ترین تحولی است که در میان فعل و انفعال های کشورهای عربی برای عادی سازی روابطشان با سوریه پس از جنگ داخلی ثبت شده است.

عربستان همچنین پس از سال ها تنش  با ترکیه به واسطه قتل جمال خاشقجی، ستون نویس مخالف ولیعهد در کنسولگری ریاض در استانبول، تعاملش با ترکیه را آغاز کرده است. این کشور ماه مارس؛ قراردادی را با انکارا برای سپرده گذاری 5 میلیارد دلاری در بانک مرکزی ترکیه آن هم کم تر از دو ماه قبل از برگزاری انتخابات ملی در این کشور امضا کرد.