به گزارش اکوایران، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان از جامعه بین المللی خواست که آذربایجان را تحت فشار قرار دهد تا از حکم دادگاه سازمان ملل برای بازگشایی تنها جاده اتصال قره باغ کوهستانی به ارمنستان پیروی کند.

پاشینیان در جریان سفر به برلین به اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان گفت: «متاسفانه با وجود تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری، آذربایجان هنوز کریدور لاچین را بازگشایی نکرده است.»وی گفت: «من فکر می‌کنم که این وضعیتی است که باید در سطح بین‌المللی مورد بحث قرار گیرد، زیرا این غیرقابل قبول است که در بحبوحه ادامه بحران انسانی در قره‌باغ، تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری را بدون واکنش رها کنیم. پاسخ بین المللی ضروری است.»

23EXPLORER_SPAN-superJumbo-v2

پاشینیان خطاب به اعضای بوندستاگ آلمان گفت: «در مجموع، وضعیت همچنان متشنج است، پیش از هر چیز به دلیل ادامه انسداد کریدور لاچین توسط آذربایجان. متاسفانه با وجود تصمیم دیوان بین المللی دادگستری، آذربایجان هنوز کریدور لاچین را باز نکرده است. توجه شما را به این نکته جلب می کنم که تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری از نظر قانونی لازم الاجرا است. من فکر می کنم این وضعیتی است که باید در سطح بین‌المللی مورد بحث قرار گیرد، زیرا این غیرقابل قبول است که بدون هیچ واکنشی تصمیم دیوان بین المللی دادگستری را رها کنیم، به ویژه زمانی که بحران انسانی در قره باغ کوهستانی ادامه دارد.»

نخست وزیر ارمنستان در ادامه گفت: «ما متقاعد شده‌ایم که هدف آذربایجان انجام پاکسازی قومی در قره باغ کوهستانی است. من فکر می‌کنم آخرین اظهارات رئیس جمهور آذربایجان علی اف این را ثابت می کند، زیرا علی اف گفت که کریدور لاچین برای ارمنی‌هایی که می خواهند قره باغ را ترک کنند باز است، که فکر می کنم به طور خودکار به این معنی است که کریدور لاچین برای ارمنی هایی که در قره باغ کوهستانی زندگی می‌کنند و می‌خواهند به زندگی در آن جا ادامه دهند بسته است. این انگیزه اصلی اقدامات آذربایجان است.»

پاشینیان در انتها گفت: «نگرانی هایی وجود دارد که این تازه آغاز تشدید تنش در قره باغ کوهستانی و شاید در امتداد مرز ارمنستان و آذربایجان باشد، زیرا آذربایجان همچنان به لفاظی های تهاجمی خود ادامه می‌دهد. ارزیابی ما این است که آذربایجان در حال آماده شدن برای تهاجم گسترده علیه ارمنستان است.»