وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد رهبران ارمنستان و آذربایجان قرار است امروز برای اولین بار از ماه اکتبر، در مذاکرات سه جانبه با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مونیخ دیدار کنند.

تنش ها بین این دو کشور قفقاز جنوبی بر سر انسداد دو ماهه کریدور لاچین، تنها مسیر زمینی که به ارمنستان امکان دسترسی مستقیم به منطقه مورد مناقشه قره باغ را می‌دهد، تشدید شده است.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بلینکن عصر روز شنبه با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان دیدار خواهد کرد. این سیاستمداران در کنفرانس امنیتی سه روزه مونیخ شرکت می‌کنند.

پاشینیان این هفته گفت که ارمنستان پیش نویس پیشنهادی خود برای حل و فصل صلح را به آذربایجان ارسال کرده است.

قره باغ در سطح بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته شده است، اما 120 هزار نفر جمعیت آن عمدتاً ارمنی هستند و در اوایل دهه 1990 در اولین جنگ ارمنستان و آذربایجان، از باکو جدا شد.

افراد غیرنظامی آذری که خود را فعال محیط زیست معرفی می‌کنند، از 12 دسامبر در کریدور لاچین در مقابل نیروهای حافظ صلح روسی قرار گرفته‌اند.

 

Russian-peacekeepers-Karabakh

ایروان می گوید که معترضان با حمایت دولت دست به انسداد کوریدور زده اند. باکو مسدود کردن این جاده را رد می‌کند و می‌گوید که برخی کاروان‌ها و کمک‌های ارسالی امکان عبور دارند.

دیدار روز شنبه اولین دیدار رودرروی دو رهبر از اواخر اکتبر خواهد بود، زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه میزبان مذاکرات در شهر سوچی در دریای سیاه بود. نشست برنامه‌ریزی شده این دو در 7 دسامبر در بروکسل لغو شد.