به گزارش اکوایران، در حاشیه جلسه هیات دولت که روز چهارشنبه (28 دی) برگزار شد، وزیر کشور شایعات مربوط به تغییر دبیر شورای عالی امنیت ملی را تکذیب کرد، وزیر ارتباطات درباره قطع اینترنت در حوزه‌های برگزاری کنکور سخن گفت و قاضی‌زاده هم از افزایش 50 درصدی بودجه بنیاد شهید در سال آینده خبر داد. 

شمخانی برکنار می‌شود؟

احمد وحیدی، وزیر کشور: تغییر دبیر شورای عالی امنیت ملی شایعه است.

(درباره تصمیم احتمالی قرارگیری سپاه در لیست گروه‌های تروریستی اروپا): اینکه عده‌ای در غرب بخواهند کاری خارج از قواعد بین‌الملل انجام بدهند و یک نیروی رسمی را تروریست بنامند، نشان‌دهنده ضعف فکری، اخلاقی و سیاسی‌شان است. آن‌ها فکر می‌کنند می‌توانند سپاه را که در دل مردم جا دارد و در خدمت مردم قرار دارد، تضعیف کنند. سپاه مهمترین نیروی ضد تروریست است. در راس آن شهید سلیمانی عزیز و نماد جهانی مبارزه با تروریسم قرار دارد. این نیرو بیشترین مبارزه با تروریسم داشته، اما از سوی جریان‌هایی که از تروریسم حمایت می‌کنند، تهدید می‌شود. رژیم صهیونیستی، تروریسم دولتی است. آمریکا نیز آشکارا سردار سلیمانی را ترور کرد. همه کسانی که در منطقه هستند خودشان را مدیون تلاش‌های سپاه و سردار شهید سلیمانی می‌دانند.  طرح پارلمان اروپا برای تروریستی اعلام کردن سپاه، هیچ نگرانی ندارد و سپاه با قدرت به راه خود ادامه خواهد داد.

درمورد گاز، جنجال و بی‌انصافی شد

در مورد وضعیت گاز، اقدامات پیشگیرانه و مدیریت مناسبی با همکاری صمیمانه مردم صورت گرفت و از این ماجرا به خوبی تا الان گذر کردیم. در ماه گذشته در کشوری که ادعای ابرقدرتی دارد، 56 نفر در اثر سرما جان باخته‌اند. ما هیچ‌گونه خسارت اینچنینی نداشتیم. تعطیلی تهران موجب سر و صدا و انتقاد برخی شد، در حالیکه با مدیریتی خوبی که انجام شد، از این مرحله عبور کردیم. این جنجال رسانه‌ای که برخی انجام می‌دهند، منصفانه نیست. ترکمنستان که منبع گاز داشت و جمعیت زیادی هم ندارد، 10 روز تعطیل بود. در ازبکستان و قزاقستان هم این وضعیت را داشتیم. این جنجال رسانه‌ای کار خوب و منصفانه‌ای نبود. الان قطعی گاز نداریم. هرجا قطعی موقت و مختصر داشتیم به سرعت جبران شده است. تنها جایی که مشکل بیشتری بود، در تربت جام بود که از وزیر نفت، استاندار و فرماندار بسیج شدند که نفت سفید و بخاری برسانند. گاز برخی مشترکان در این شهر قطع شد بود که آن هم به خاطر این بود که آخر خط بوده وفشار گاز کم بود.

جزئیات قطع اینترنت بخاطر کنکور

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: در راستای وعده‌ای که در ایام انتخابات ریاست جمهوری برای کاهش پینگ بازی‌ها و افزایش سرعت بازی‌ها داشتم، اعلام می کنم که از روز گذشته این خدمت جدید آغاز شده است. این کار با همکاری گیمرها و بخش خصوصی و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انجام شد تا شاهد افزایش سرعت دانلود بازی‌ها و کاهش پینگ (زمان رفت و برگشت بین کامپیوتر با سرور ارائه‌دهنده بازی) باشیم. سامانه‌ای برای این کار راه‌اندازی شده است به نام radar.game. درباره بازی‌های پرکابرد آنجا می‌توان پینگ بازی‌ها را قبل و بعد از بازی ببینند و ابزارهایی طراحی شده است که گیمرها می‌توانند از آنها استفاده کنند تا تجربه کاربری‌شان را بهبود دهند. از شب گذشته که این خبر را در صفحه خودم اعلام کردم، نزدیک پنج میلیون نفر تا الان از این ابزار استفاده کردند و 400 هزار نفر همزمان استفاده داشتند که نشان می‌دهد این سرویس مورد استقبال است.

(درباره قطع اینترنت در زمان کنکور): هفته پیش گفتم و الان هم می‌گویم؛ بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور درخواستی را وزارت علوم مطرح کرده بود برای قطع سراسری اینترنت که ما اعلام کردیم با قطع سراسری اینترنت مخالفیم و با قطع سراسری هم موافقت نشد. آنچه از فردا اتفاق می‌افتد از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۱:۳۰ در محدوده‌های حوزه‌های برگزاری کنکور است که آن هم با اطلاع قبلی قطع می‌شود. اینترنت ثابت به هیچ وجه قطع نمی‌شود. ما به دوستانمان در وزارت علوم توصیه کردیم که باید از ابزارهای جدید برای مقابله با تقلب استفاده کنند. ما هم دغدغه آنها را درک می‌کنیم. مجموعه دولت به سمتی می‌رود که این نگرانی‌ها را با استفاده از روش‌های جدید کاهش دهند.

تبدیل یارانه نقدی به کالابرگ منوط به استقبال مردم

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: حذف یارانه نقدی و تبدیل آن به کالابرگ منوط به استقبال مردم است. اگر استقبال خوب باشد، طرح استفاده از کارات یارانه جایگزین یارانه نقدی می‌شود. در بودجه ۱۴۰۱ دولت مکلف بود ما به ازای حذف ارز یارانه‌ای را به صورت کالابرگ الکترونیکی با قیمت پایه شهریور ۱۴۰۰ میان مردم توزیع کند. متأسفانه بستر این کار فراهم نبود و با همکاری‌ها بستر کار فراهم شد و از روز گذشته در استان هرمزگان به صورت آزمایشی اجرای آن آغاز شد و در صورت مطلوب بودن ارزیابی‌ها این اقدام را به کل کشور تعمیم خواهیم داد.

اقلام مهم کلابرگ شامل مرغ، برنج، ماکارونی، روغن و لبنیات است. در این مرحله مقدماتی انتخاب کالا اختیاری است و می‌توانند یک قلم یا چند قلم کالا خریداری کنند. در هر استان تعداد فراوانی فروشگاه تامین شده و در سطح استان هرمزگان حدود هزار فروشگاه به این سیستم مجهز شدند. منتظر هستیم طی هفته‌های اخیر استقبال مردم را ارزیابی کنیم و امیدوار هستیم با استقبال مردم مواجه شویم و به نوبت استان‌های بعدی را آغاز می‌کنیم تا بتوانیم تقریباً تا انتهای سال کل کشور را پوشش دهیم. هر کسی معترض باشد و مشمول نباشد به اعتراضش رسیدگی می‌شود و اگر استحقاق داشته باشد حتماً در عداد کسانی که مشمول یارانه نقدی و کالا برگ الکترونیک قرار خواهند گرفت. روزانه اعتراضات فراوانی در سامانه ثبت می‌شود و سامانه نتیجه آن را اعلام می‌کند و اگر فردی همچنان به نتیجه استعلام اعتراض داشته باشد مجدد توسط همکاران ما بررسی می‌شود.

اختیار تقسیم وام‌های خرد در بودجه ۱۴۰۱ به دولت واگذار می‌شود

سید مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه: قانون بودجه ۱۴۰۱ را به‌گونه‌ای تنظیم کردیم که اختیار تقسیم وام‌های خرد به دولت واگذار شود؛ به طوری که تکلیف ما لا یطاقی به گردن بانک‌ها انداخته نشود که منجر به ناترازی بانک‌ها، اضافه برداشت و تورم نشود. آئین‌نامه این‌ها در دولت تنظیم می‌شود.

حدود ۳۳۰ هزار میلیارد تومان پرداخت حقوق صندوق‌های بازنشستگی لشکری و کشوری در سال آینده در نظر گرفته شده است. با ارائه طرحی در قانون برنامه در مورد بدهی‌های گذشته تأمین اجتماعی به دنبال راهکاری هستیم تا در آینده معطل دولت نباشند.

هیچ فعالیت یا سایت هسته‌ای اعلام‌نشده‌ای در ایران وجود ندارد

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی: موضوع مهمی که وجود دارد این است که با همین مواضعی که مرتب تغییر می‌دهند، مانند اینکه سخنگوی اتحادیه اروپا می‌گوید برجام نمرده است و مذاکرات ادامه دارد، مشهود است که چه اندازه در فضاسازی علیه جمهوری اسلامی صداقت دارند. موضوعی که در دستور کار ما بوده، رفع ابهامات و پاسخگویی به آنها بوده است. اتهاماتی که عناصر ضد انقلاب طی سال‌ها آن را عنوان و مطرح می‌کنند، توسط آژانس بررسی و تمام مراحل آن طی شده است و حاصل تمام مذاکرات صورت گرفته ظرف 20 سال، سند برجام شده است. آن‌ها از سند برجام خاج شدند و قصد بازگشت به آن را دارند و باز اتهامات را کنار سند برجام قرار دادند، در حالی که این دو موضوع نیست بلکه یک موضوع است. امروز به صراحت اعلام می‌کنیم طبق اعلام خود آژانس، هیچ فعالیت یا سایت هسته‌ای اعلام‌نشده‌ای در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. تعاملات ما برقرار است و آقای گروسی برای حضور در ایران اعلام آمادگی کردند و باید برنامه، محتوا و اهداف سفر صورت گیرد و به محض نهایی شدن برنامه و اهداف سفر نهایی شود حتماً انجام خواهد شد.

سازمان محیط زیست، وزارتخانه نمی‌شود

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: از وزارت نیرو در مورد سد «چمشیر» توضیحات خواستیم. در مورد آبگیری سد چمشیر موضعمان را در گذشته اعلام کردیم، البته اطلاع نداریم که اکنون آبگیری شده است یا خیر، اما از وزارت نیرو توضیحاتی خواستیم.

قرار نیست در بودجه 1402 سازمان محیط زیست به وزارتخانه تبدیل شود و این موضوع را تکذیب می‌کنیم.

دولت رئیسی رکورد زد؟

جواد اوجی، وزیر نفت: بالاترین میزان تولید گاز از میادین مستقل و مشترک گازی را در همین ایام داشتیم که در دولت سیزدهم رکورد جدیدی است. در همین ایام یکی از دستاوردهای خوب در صنعت نفت و گاز کشور رقم خود؛ بالاترین میزان تولید گاز از میادین مستقل گازی و مشترک را داشتیم. همچنین فراورش گاز در 21 پالایشگاه را داشتیم که رکورد بی‌نظیری بود. همچنین بحث انتقال گاز از جنوب کشور به مناطق مرکز و شمال کشور را داشتیم؛ بنابراین در بحث تولید و فراورش و انتقال در دولت سیزدهم رکوردهای جدیدی ثبت شد که از همکارانمان در حوزه نفت و گاز تشکر می‌کنم.

افزایش ۵۰ درصدی بودجه بنیاد شهید در سال آینده

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران: بودجه این نهاد در سال آینده 50 درصد افزایش می‌باید. نگاه مجلس به نیازهای حوزه ایثارگران مثبت شود و امیدوارم تقویت شود. در بحث خودرو برای جانبازان ۷۰ درصد از محل واردات خود دیده‌ شده و برای سایر گروه‌های ایثارگری از محل خودروی داخلی با تسهیلات و در حوزه‌های مرتبط با کمک معیشت حدود ۱۰ درصد جامعه تحت پوشش دیده شده است. امیدوارم در کمیسیون تلفیق مجلس توجه ویژه‌ای به این بخش صورت گیرد. در حال حاضر هر کدام از این ارقام را که ما بیان کنیم در مجلس در دست بررسی است؛ بنابراین باید نهایی شود و سپس اعلام کنیم.

تمام آئین‌نامه‌های تکلیفی بودجه از سوی دولت نهایی شده است

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت:‌ در آستانه روز هوای پاک قرار داریم و طبق معمول رئیس‌جمهور مطابق با قانون هوا پاک تاکید ویژه‌ای به دستگاه‌های مسئول داشت که با وجود اینکه این موضوع، موضوع بلندمدتی است و باید ساختارهای لازم بازنگاه جدی‌تری شود ولی از کارهای کوتاه‌مدت هم نباید غافل شد تا با سرعت هرچه بیشتری شاهد بهبود آلودگی کلانشهرها باشیم.

از جمله نگاه‌های بلندمدت‌تری که دولت در این زمینه و بنا بر پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی دارد، آغاز یک نهضت و پویش مردمی کاشت نهال است که البته در صدد هستیم با نگاه به جوانب مختلف مسأله، این پویش بتواند پیش برود و به حرکت بیفتد که کمک‌کار بلندمدت در این زمینه و زمینه‌های دیگری باشد. رئیس‌جمهور امروز در جلسه هیأت دولت تاکید ویژه‌ای بر این موضوع داشت. همچنین رئیس‌جمهور تشکر ویژه‌ای از خیرین مدرسه‌ساز در استان‌های مختلف داشت و بر ضرورت الگوگیری از همین مسیر در سایر حوزه‌های عمومی و اجتماعی که نیازمند حضور عمومی مردم است، تاکید داشت.

تعطیلات مدارس باید جبران شود

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش: دانش‌آموزان امسال تعطیلات بی‌سابقه‌ای داشتند. این تعطیلات لطمات بسیاری به جامعه تعلیم و تربیت وارد کرده است. باید ساز و کاری پیش‌بینی شود تا افت تحصیلی ناشی از تعطیلات و آموزش‌های مجازی جبران شود و از این رو پیشنهاد داده شد تا مدارس در روزهای پنجشنبه نیز دایر باشند.