به گزارش اکوایران، در حاشیه جلسه هیات دولت، وزیر امور خارجه استعفای خود را تکذیب کرد و وزیر ارتباطات از عدم قطعی اینترنت برای کنکور سخن گفت. وزیر ارشاد هم درباره آخرین وضعیت هنرمندان بازداشت شده توضیحاتی ارائه کرد. 

در ادامه، بخش‌هایی از اظهارات دولتمردان در جمع خبرنگاران را خواهید خواند:

امکان دسترسی بهتر قشر خاصی به اینترنت را فراهم می‌کنیم

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات: اینترنت طبقاتی به این معنا که یک طبقه خاصی اینترنت پرسرعت داشته باشد، نداریم و همه مردم برای ما خاص هستند؛ اما برخی از سایت‌ها تحریم شده‌اند و ما در حال فراهم کردن ابزارهایی برای برنامه‌نویسان هستیم تا سایت‌هایی که ما را تحریم کرده‌اند و دسترسی‌های خاصی احتیاج دارند، یا برای گیمرها شنبه یا یکشنبه ابزار جدیدی را رونمایی کنیم که پینگ بازی‌ها برایشان پایین‌تر بیاید، آیا اسم چنین چیزی را باید اینترنت طبقاتی گذاشت؟ ما امکانات جدیدی را برای دسترسی بهتر قشر خاصی فراهم می‌کنیم.

ما به شدت با قطع سراسری اینترنت مخالفت کردیم و اعتقاد داریم اینترنت مثل هوا می‌ماند و به تمام زندگی مردم وابسته شده، از اقتصاد، آموزش، فرهنگ و سرگرمی پس نمی‌شود اینترنت را قطع کرد. صرفاً هم در ساعت برگزاری کنکور این امر به شکل خیلی محدود انجام شود تا نگرانی‌ها برای حفظ سلامت کنکور رعایت شود. البته اعتقاد داریم روش‌های پیشرفته‌تر و فناورانه‌ای برای مبارزه با تقلب وجود دارد که سازمان سنجش به سمت آن حرکت می‌کند.

امیرعبداللهیان استعفا داد؟

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه: سه روز پیش ما سفیر عراق را فراخواندیم و حساسیت ملت بزرگ ایران را نسبت به به‌کارگیری واژه دقیق و کامل خلیج فارس به طرف عراقی منعکس کردیم.

چیزی درباره استعفایم نشنیده‌ام و قویا تکذیب می‌کنم.

چند نفر وام ازدواج گرفتند؟

حمید سجادی، وزیر ورزش: پرداخت وام‌های ازدواج  از ابتدای سال تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۵درصد افزایش یافته و ۷۴۳هزار نفر تاکنون موفق به دریافت وام ازدواج شدند. براساس آمار دقیق بانک مرکزی که امروز صبح به دستم رسید، تاکنون ۱۰۲هزار میلیارد تومان پرداخت شده است و من در هیات دولت از بانک مرکزی تشکر کردم.

آخرین وضعیت هنرمندان بازداشتی

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: یک جنبه مهم برگزاری جشنواره فجر ایجاد نشاط اجتماعی است. هیچ جشنواره فیلمی در دنیا مانند جشنواره فیلم فجر ما مردمی نیست. مردم در جشنواره فیلم فجر حضور دارند، انتخاب می‌کنند و با حضور وسیع خود به جامعه نشاط می‌بخشند.

در رابطه با شایعه تحریم جشنواره فجر قبلاً هم گفته شده است که این مساله مربوط به چند رسانه مزدور و خارج‌نشین است که حیات و مماتش در این کار است.

بنای ما حمایت از اهالی فرهنگ است و تفاوتی بین هنرمندان وجود ندارد، اما سیاست‌گذاری ما روشن است و کسانی که همراهی بیشتری با سیاست‌گذاری اصلی نظام دارند، ما از آنها حمایت بیشتری می کنیم. ممنوع الخروجی روال قضایی داشته و براساس پرونده‌هایی است که شکل گرفته است. ما در وزارت فرهنگ وظیفه خود می دانیم که از همه هنرمندانی که دچار مشکل شده‌اند، حمایت کنیم. وظیفه خود می‌دانستیم از هنرمندانی که مشکلی داشتند، حمایت کنیم، ولی برخی فعالیت آنها ربطی به کار هنریشان نداشته است و در اجتماع غیرقانونی شرکت‌ کرده‌اند، ولی ما این افراد را هم جزئی از خانواده هنر می‌دانیم و تعداد بسیار زیادی از افرادی که دچار مشکل شده‌اند با همکاری دستگاه قضایی مشکل‌شان حل شد.

داروهای خاص سهمیه بندی می شوند

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت: داروهای خاص را به طور سهمیه بندی توزیع می‌کنیم، در مورد انسولین هم آنهایی که به پزشک متخصص غدد یا داخلی مراجعه می‌کنند و برای آنها نسخه الکترونیک داده می‌شود، این دارو به صورت سهمیه‌ای ارائه می‌شود. داروها چند دسته است از جمله داروهای برندی و اختصاصی. هر دارو وضعیت خاص خود را دارد و در مورد داروهایی مثل انسولین سهمیه‌بندی را انجام دادیم.

دمای خانه من 21 درجه است

جواد اوجی، وزیر نفت: با توجه به گزارش‌های هواشناسی که پیش بینی شود یک جبهه هوای بسیار سرد سیبری را در کشور داشته باشیم و این برودت هوا تا هفته اول بهمن ادامه داشته باشد، الان هم در مناطق شمالی و نیز کل کشور دمای 21 استان زیر صفر است و یخبندان داریم. الحمدالله با تدابیر خوبی که وزارت نفت و شرکت ملی نفت و گاز در بحث تولید حداکثری گاز از میادین مشترک و مستقل اندیشیده و با توجه به اینکه همه خطوط ما از قبل تعمیر شده‌اند، مشکلی در تامین گاز کشور نخواهیم داشت.

امروز در پیک مصرف گاز هستیم سعی داریم توزیع گاز را مدیریت کنیم، خط قرمز ما مصرف خانگی است و به دستور رییس جمهور اولویت اول وزارت نفت همین است. ما از یک ماه پیش به 26 میلیون مشترک گازی در کشور گفته بودیم که رعایت کنید و بهینه مصرف کنید و راه‌های مصرف بهینه را هم آموزش دادیم. درخواست کردیم از مردم که در خانه لباس گرم بپوشند و در محیطی که کار یا زندگی می‌کنیم یک درجه فشار گاز یا درجه بخاری را کاهش دهیم. هر یک درجه که کم کنیم، 25 میلیون متر مکعب گاز صرفه جویی می شود.

در دولت هم همین امروز دماسنج گذاشتند و دیدند که مصرف بهینه است. ما مراقبت و نظارت را از ارگان‌های دولتی شروع می‌کنیم و به مجتمع های مسکونی می گوییم که رعایت کنید. این دستورالعمل از یک ماه پیش ابلاغ شده است که یک ساعت قبل از شروع کار وسایل گرمایش را روشن کنید و یک ساعت قبل از پایان کار باید خاموش شود.

دمای خانه من 21 تا 22 است به محض اینکه وارد خانه می شوم سریع لباس گرم و جوراب می پوشم و نمی گذارم اصرافی شود. امیدوارم زمستان را بدون قطع گاز خانگی پشت سر بگذاریم.