به گزارش اکوایران، گزیده مهمترین صحبت‌های جمعی از اعضای هیات دولت در حاشیه جلسه چهارشنبه (۲۳ آذر) را می‌خوانید:

بودجه، دومرحله‌ای شد

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه: وزرا و معاونان رئیس‌جمهور وارد ریز بحث شده‌اند و فکر می‌کنم یک جلسه دیگر برگزار و تبصره‌ها تمام می‌شود. بودجه دو مرحله‌ای شده است و آنچه برای مجلس قرار است بفرستیم با سال‌های قبل متفاوت است. ما الان باید تبصره‌ها و منابع و مصارف به شکل کلان را برای مجلس بفرستیم و پس از تصویب مجلس، جداول و ریز بودجه را تحویل مجلس بدهیم. در جلسه‌ای که جمعه گذشته با رئیس مجلس داشتیم، بنا شد در این هفته این مراحل نهایی شود. ما هم بر همین اساس اقدام کردیم و بودجه در دو مرحله تهیه می‌شود.

برای تهیه قانون برنامه هفتم توسعه نیز کارها دارد انجام می‌شود. سیاست‌های کلی تازه ابلاغ شده و به سرعت نمی‌شود برنامه هفتم را نهایی کرد؛ هرچند موسسات تحقیقاتی ما از سال گذشته اقدامات خود را آغاز کرده‌اند. امیدواریم پس از آنکه سازمان برنامه و بودجه از کار بودجه آزاد شد، بلافاصله برنامه هفتم را با قوت و صرف نیروی بیشتر در کوتاهترین زمان به دولت برسانیم. امیدوارم بررسی بودجه در دولت خیلی طول نکشد.

آئین‌نامه‌های جدید برای نظارت بر پوشاک

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: در حال برگزاری جشنواره فیلم حقیقت هستیم. بیش از ۵۲۰ فیلم رسیده که داوری آن‌ها در حال انجام است. صف‌هایی که برای تماشای فیلم‌ها در پردیس ملت بسته شده بود و میزان استقبال از این جشنواره برایم تعجب‌آور بود. برای جشنواره فیلم فجر هم سال گذشته ۷۰ فیلم ثبت‌نام کردند و امسال این تعداد به ۷۵ رسیده است. بیش از ۵۰۰ فیلم هم به بخش بین‌الملل جشنواره رسیده و فضای بسیار خوبی حاکم است.

درمورد اقدامات این وزارتخانه در جهت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تبلیغ امر حجاب، همه فعالیت‌های ایجابی در امر حجاب به عهده ماست. از دی‌ماه نمایشگاه بزرگی در مصلی برای عرضه پوشاک مناسب بانوان داریم و بیش از ۲۳ مورد اقدامات ایجابی وزارتخانه را به مجلس و سایر بخش‌ها داده‌ایم. آئین‌نامه‌های جدیدی برای نظارت بر پوشاک صادر کرده‌ایم و اصناف و نیروی انتظامی هم کار نظارتی خود را انجام می‌دهند. همه ما در این حوزه دچار کم‌کاری هستیم که از سالیان قبل بوده و زمان می‌برد تا حل شود. با همه تفاوت‌های سلیقه‌ای در نوع پوشاک، اکثریت قریب به اتفاق مردم ما عفیف و خانواده‌دوست هستند و ما باید در جامعه فضای استفاده از پوشش مناسب را برای آنان فراهم کنیم.

لیست همه خبرنگاران اعزامی به جام‌جهانی قطر را منتشر کرده‌ایم. رویداد جام‌جهانی بسیار مهم است و بخش عمده آن حاشیه‌های اجتماعی و سیاسی است. خود رسانه‌ها خبرنگارانی معرفی کردند که بیشترین توان را در بازتاب این رویداد را داشته باشند. ما خدمات خوبی به این خبرنگاران دادیم. باید از مرحوم رستم قاسمی یاد کنم که بخشی از هزینه‌های اعزام هنرمندان موسیقی سنتی را ایشان فراهم کرد. ممکن است خبرنگاری خارج از این لیست با هماهنگی وزارتخانه یا مجموعه دیگری به قطر رفته باشد که آن به ما ارتباط ندارد. من در این دوره حضور مسئولان وزارت ارشاد در جام‌جهانی را ممنوع کرده بودم، اما آنجا هنرمندانی داشتیم که چند نفری برای پیگیری کارهای آنها باید می‌رفتند و مسائل مالی باید پیگیری می‌شد، اما با وجود دعوت وزیر فرهنگ قطر از من، ضرورتی ندیدم که نه خودم و نه مدیران وزارتخانه به قطر برویم.

هشدار وزیر نفت به پرمصرف‌ها

جواد اوجی، وزیر نفت: هوا سرد شده است و در ۱۷ - ۱۸ استان یخبندان داریم. پیش‌بینی ما این است که امسال هوا سردتر از سال قبل خواهد بود؛ بنابراین تدابیر خوبی از سوی همکاران من در صنعت نفت و گاز انجام شده تا زمستان بدون چالشی داشته باشیم در حال مدیریت مصرف هستیم. هفته گذشته مصوبه خیلی خوبی در هیات دولت درباره تعرفه مشترکان پرمصرف داشتیم و تعرفه گاز مشترکینی که خارج از الگو مصرف می‌کنند افزایش یافت. ۱۲ پله برای مصرف گاز تعیین کردیم که پله اول تا سوم افزایش قیمت نداشته است که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مصرف کنندگان را شامل می‌شود. از پله چهار افزایش قیمت داریم. تعرفه کسانی که خیلی بیشتر از الگو مصرف می‌کنند، افزایش می‌یابد و این مشترکین نقره‌داغ می‌شوند. از دولت گله‌مند نشوند، چون این عدالت نیست که کسانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، بهای کسانی را بدهند که در منزل سونا دارند.

امسال سوخت هیچ واحد صنعتی را قطع نخواهیم کرد. اگر گاز آنها کم شود، سوخت مایع با نرخ گاز در اختیار آنها قرار می‌دهیم؛ بنابراین فعالیت صنایع در فصل سرد متوقف نخواهد شد.

۶۰ درصد سدها خالی است؛ مردم مدیریت کنند

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو: بیش از ۶۰ درصد ظرفیت سدهای کشور خالی است. امیدواریم بارش‌های خوبی داشته باشیم تا بتوانیم حجم سدها را پر کنیم، اما طبیعتاً با این میزان موجودی، نیازمند مدیریت مصرف هستیم. از مردم درخواست داریم همچون گذشته و قوی‌تر مدیریت مصرف را انجام دهند.

در زمینه صادرات برق تابع مراودات برقی با کشورهای همسایه هستیم. در برخی ماه‌ها که برق مازاد داشته باشیم صادر می‌کنیم و در زمان‌های دیگر که نیاز به تامین برق بیشتری داشته باشیم، وارد می‌کنیم؛ اما در طول سال همواره تراز مثبتی داریم.

درباره وضعیت زیست‌محیطی دریاچه چیتگر، تذکرات جدی به مالکان برج‌های واقع در منطقه ۲۲ در اطراف دریاچه چیتگر داده شده است و باید طبق قوانین ساخت مسکن تصفیه‌خانه‌ای برای فاضلاب پیش‌بینی‌ کنند. در عین‌حال اجرای طرح تصفیه‌خانه منطقه ۲۲ را هم در اسرع وقت اجرا می‌کنیم و امیدواریم در حداقل زمان تصفیه‌خانه این منطقه را به بهره‌برداری برسانیم.

مسئولان آژانس به تهران می‌آیند

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی: مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای آینده به تهران می‌آیند و امیدواریم در جهت رفع موانعی که وجود دارد گامی به جلو برداریم.

وضعیت آلودگی هوا همه را رنج می‌دهد. تلاش ما این است که از انرژی هسته‌ای در این زمینه استفاده کنیم. البته گام‌های مقدماتی را برداشته‌ایم ولی هنوز در نقطه صفر هستیم.

تکذیب شایعات درمورد یوزهای توران

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: در همان ساعات اولیه تا چهار روز بعد مدیرکل استان، تیم حیات وحش و دامپزشک و محیط‌بان در منطقه بودند و کاملا شایعات و حواشی مطرح‌شده در مورد یوزها را تکذیب می‌کنم. برای یوزهای مادر وضعیت خیلی خوبی اتفاق افتاده و چندین یوز مادر در منطقه توران هستند. یوزها چون در دو هفته اول از شیر مادر استفاده کردند، خوشبختانه وضعیت خوبی دارند و تحت‌نظر دامپزشکان داخلی و خارجی هستند و با پیروز قابل مقایسه نیستند. ما نسبت به پرورش پیروز از بودجه استفاده می‌کنیم و در مورد منطقه توران هم حتما به شکل شفاف موارد را اعلام می‌کنیم و هیچ نقطه ابهامی وجود ندارد.

دستورالعملی برای تجمعات در حال تهیه است

احمد وحیدی، وزیر کشور: تجمعات قانونی را به رسمیت می‌شناسیم. سال قبل هم تجمعات مختلفی داشته‌ایم. دستورالعملی هم برای تجمعات در حال تهیه است و اگر لایحه هم نیاز باشد، تهیه می‌شود. درباره احتمال تغییر استانداران هم باید گفت که اگر قرار به تغییری باشد، گسترده نخواهد بود.

از پذیرش شروط ایران توسط اینستاگرام اطلاعی ندارم

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات: درباره پذیرش شروط ایران توسط اینستاگرام، من اطلاعی ندارم و این موضوع را از نماینده‌ای که مطرح کرده است، سوال کنید. چیزی به ما واصل نشده است. واتس‌اپ و اینستاگرام در کشورهایی که پلتفرم غالب هستند، به درخواست آن کشور دفتر داشته و قواعد آن کشور را می‌پذیرند. نامه را مرکز ملی زده است و من صبح از آنها سوال کردم که گفتند هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم و آنچه از سوی یک نماینده مجلس مطرح شده، حدس و گمان است.