به گزارش اکو ایران، امارات متحده عربی و چین پس از بازدید ایتامار بن گویر، چهره راست افراطی کابینه «بی بی» از حرم شریف(مسجد الاقصی)، رخدادی که به شکلی گسترده محکوم شد، خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل شدند. دیپلمات‌های دو کشور گفتند که انتظار می‌رود این شورا روز پنجشنبه تشکیل جلسه دهد.

اقدام اخیر بن گویر در سراسر جهان به چالش کشیده شد و هم‌زمان مصر، اردن، عربستان سعودی، ترکیه و امارات متحده عربی در محکومیت چنین فعلی با فلسطینی‌ها هم‌صدا شدند. رهبری فلسطین نیز بازدید از این مکان مقدس را اقدامی تحریک آمیز و بی‌سابقه خواند.

وزارت امور خارجه فلسطین اعلام کرد که شدیدا حمله به مسجد الاقصی توسط بن گویر، وزیر افراطی اسرائیل را محکوم و آن را اقدامی تحریک آمیز می داند که می تواند خطر درگیری ها را تشدید کند. در همین حال آنگونه که الجزیره نوشته، محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین، بن گویر را متهم کرد که با انجام این سفر اولین گام را برای تبدیل کردن این مکان مقدس مسلمانان به معبد یهودیان که هدفی شوم برای راست افراطی اسرائیل تلقی می‌شود را انجام داده است.

هم‌زمان، حماس، گروهی که بر نوار غزه محاصره شده تسلط دارد، هشدار داد که اقدام بن گویر به منزله عبور از خط قرمز است. ارتش اسرائیل نیز مدعی شد که سه شنبه شب یک موشک از غزه پرتاب شده و در خاک فلسطین فرود آمده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیری اسرائیل اواخر روز سه شنبه با صدور بیانیه ای مدعی شد که به حراست از وضعیت حاکم بر اماکن مقدس متعهد است.

روز سه شنبه هم رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که سفر برنامه ریزی شده نتانیاهو به امارات که قرار بود هفته آینده انجام شود به تعویق افتاده است. منابع نزدیک به رهبر اسرائیل ارتباط این رخداد به بازدید از مسجد الاقصی را رد کردند.

یائیر لاپید، رهبر مخالفان اسرائیل و نخست وزیر پیشین این بازیگر روز دوشنبه هشدار داده بود که ورود برنامه ریزی شده بن گویر به این مکان مقدس زمینه ساز تشدید خشونت ها خواهد شد. لاپید این اقدام را تحریکی عامدانه که زندگی را به خطر می اندازد، خواند.

در همین حال، ایالات متحده، نزدیک‌ترین متحد اسرائیل نیز نگرانی عمیق خود را از تحولات حاکم ابراز کرد.ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت«ما عمیقا نگران هرگونه اقدام یکجانبه ای هستیم که پتانسیل تشدید تنش ها را دارد، از همین رو م خواهیم تا برعکس این واقعه رخ دهد». او در ادامه خاطر نشان کرد که ایالات متحده قاطعانه بر وضعیت وضعیت تاریخی اماکن مقدس چون مسجد الاقصی تاکید دارد از همین رو هرگونه اقدام یکجانبه ای که وضعیت را تضعیف و شکننده کند را غیر قابل قبول می داند.

 حرم شریف محوطه‌ای مقدس در قلب شهر قدیمی در شرق بیت‌المقدس اشغالی است که مسجدالاقصی و قبه‌الصخره را در خود جای داده است. این مکان اخیرا به واسطه رویکرد افراط‌گرایانه شهرک‌نشین‌های رادیکال، به کانون تنش میان مسلمانان و یهودیان رادیکال تبدیل شده است.