به گزارش اکوایران، «خشم ملی گرایان روس از فرماندهان کرملین»، «خیز مک کارتی برای دلالی قدرت»، «بازدید پر حاشیه چهره رادیکال کابینه اسرائیل از مسجد الاقصی»، «واکنش بی سابقه چین به محدودیت ها اعمالی علیه مسافران این کشور»، «تایید سئول، انکار واشنگتن» و«ادعای پ ک ک درباره محرمانه های ترکیه» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

خشم ملی گرایان روس از فرماندهان کرملین

ملی گرایان روس و برخی قانونگذاران خواستار مجازات فرماندهانی شده اند که به اعتقادشان متهم به نادیده گرفتن خطرهای میدان نبرد هستند، بالاخص در شرایط کنونی که خشم از کشته شدن ده ها سرباز روس در  یکی از مرگبار ترین حمله های اوکراین افزایش یافته است. به نوشته خبرگزاری رویترز، گروهی از ملی گرایان افراطی روس و نمایندگان پارلمان این کشور خواستار مجازات فرماندهانی شدند که به دلیل خطای محاسباتی شان ده ها نفر از سربازان روس این کشور در دونتسک جانشان را از دست دادند. این در حالی است که اوکراین روز دوشنبه از کشته شدن بیش از ده ها سرباز روس مستقر در نزدیکی انبار مهمات خبر داد؛ همزمان وزارت دفاع روسیه نیز به شکلی بی سابقه اعتراف کرد که 63 سرباز روس به واسطه انفجار در انبار مهمات در اکیئیفکا، شهر همجوار دونتسک کشته شدند. در همین راستا ملی گرایان روس می گویند که فرماندهان باید خطر چنین حمله ای را از پیش لحاظ می کردند. همزمان مقام های اوکراینی نیز اظهارات وزارت دفاع روسیه را به چالش کشیده و گفتند که در جریان این حمله به این انبار صدها روس کشته شده اند، رقمی که مقام های روس آن را اغراق امیز می دانند.

خیز مک کارتی برای دلالی قدرت

کوین مک کارتی، جمهوری خواه ارشد مجلس نمایندگان ایالات متحده در صورتی که بتواند از کابوس درگیری های داخلی که اکثریت جدید حزبش را تهدید می کند جان سالم به در ببرد، می تواند به آرزوی خود یعنی ریاست بر مجلس نمایندگان دست یابد. به نوشته خبرگزاری رویترز، جمهوری خواه 57 ساله به شکلی جدی برای جایگزینی نانسی پلوسی دموکرات تلاش دارد. اگر این خواسته محقق شود مک کارتی می تواند در قامت دلال قدرت در کنگره فعالیت کرده و به مانعی در برابر جاه طلبی های قانونی جو بایدن تبدیل شود. با این همه آنگونه که ناظران می گویند تصدی پست ریاست مجلس در سال های اخیر به چالش بزرگی برای جمهوری خواهان تبدیل شده بود زیرا جان بونر در سال 2015 پس از درگیری با محافظه کاران شورشی از سمت خود کناره گیری کرد. جانشین بونر، پل رایان که بارها توسط مجافظه کاران هدف قرار گرفت نیز تصمیم گرفت در سال 2018 انتخاب نشود چرا که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت، تمرکز حزب را از اولویت های مالی رایان به مسائل مهاجرت و جنگ فرهنگی تغییر داد.

بازدید پر حاشیه چهره رادیکال کابینه اسرائیل از مسجد الاقصی

ایتامار بن گویر، وزیر جدید امنیت کابینه راست افراطی اسرائیل از مسجد الاقصی دیدار کرد، مکانی که حضور در آن در شرایط کنونی و به واسطه فعالیت های رادیکال یهودیان افراطی خشم فلسطینی ها و چندین کشور عربی را به دنبال داشت.به نوشته خبرگزاری رویترز، فیلم های ویدئویی از بن گویر او را در حال قدم زدن در اطراف این مسجد مقدس نشان می دهد که توسط نیروهای امنیتی احاطه شده و یک یهودی ارتدوکس نیز کنارش قرار دارد. یکی از مقام های دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در تلاشی آشکار برای فرونشاندن خشم از این دیدار گفت که نخست وزیر اسرائیل متعهد به وضعیت ده ها ساله حاکم بر این نهاد مقدس است؛ وضعیتی که مسلمان به راحتی می توانستند در این مکان مقدس نماز بخوانند. همزمان سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز در پاسخ به سوالی درباره رویکردهای اخیر اسرائیل در ارتباط با مسجد الاقصی هرگونه اقدام یکجانبه ای را که وضعیت موجود اماکن مقدس را به خطر بیاندازد غیر قابل قبول قلمداد کرد.ناظران می گویند اگرچه بازدید بن گویر از مسجد الاقصی بدون تنش انجام شد، اما حضور چهره رادیکالی چون او در این مکان مقدس می تواند آغاز گر دور تازه خشونت ها باشد.

واکنش بی سابقه پکن به محدودیت های اعمالی علیه مسافران چینی

دولت چین شدیدا محدودیت ها و آزمایش های تحمیل شده درباره کووید 19 بر مسافران چینی را به چالش کشید و تهدید کرد که علیه کشورهایی چون ایالات متحده و چند کشور اروپایی دست به اقدام مقابل به مثل خواهد زد. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت ما معتقدیم که محدودیت های اعمال شده بر مسافران چینی توسط برخی از کشورهایی که این کشور را هدف قرار داده اند، فاقد مبنای علمی است و برخی از این اقدام ها بیش از اندازه غیر قابل قبول است. او در ادامه خاطر نشان کرد چین قاطعانه با هرگونه تلاش برای سوء استفاده سیاسی از همه گیری کووید 19 مقابله خواهد کرد. با این همه این مقام ارشد چینی مشخص نکرد که مرادش از اقدام متقابل چه خواهد بود. به باور ناظران اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه چین شدید ترین موضع گیری این کشور در ارتباط با مقوله همه گیری کووید 19 بود.استرالیا و کانادا به لیست کشورهایی اضافه شدند که برای حضور مسافران چینی محدودیت های فراوانی را تعریف کرده اند چرا که چین پس از کاهش ناگهانی محدودیت ها درگیرهمه گیری در ابعاد گسترده شد.

سئول تایید کرد، واشنگتن انکار

کره جنوبی خبرها درباره این را که سئول و واشنگتن در حال رایزنی در باب مدیریت تسلیحات هسته ای ایالات متحده برای رویارویی با تشدید تهدیدهای هسته ای کره شمالی هستند را تایید کرد. به نوشته خبرگزاری اسوشیتدپرس، این تایید در حالی انجام شد که جو بایدن، گفتگوی متحدان در باب تمرین های هسته ای مشترک را رد کرده بود. این دو ادعای متفاوت پس از آن رسانه ای شد که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی با وعده تولید انبوه تسلیحات هسته ای در میدان نبرد با هدف قرار دادن کره جنوبی و رونمایی از موشک بالستیک قاره پیمای قوی تر با قابلیت حمله به سرزمین اصلی آمریکا سال نوی میلادی را آغاز کرد. یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی در مصاحبه اخیر خود گفت که دو کشور ( کره جنوبی و آمریکا)بر برنامه ریزی و و آموزش مشترک در حوزه دارایی هسته ای آمریکا به توافق دست یافته اند.این در حالی است که بایدن در پاسخ به سوالی درباره تمرین های هسته ای مشترک دو کشور پاسخ منفی داده بود.

ادعای پ ک ک درباره محرمانه های ترکیه

عضو کمیته روابط حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) اعلام کرد که نیروهای ترکیه در برخی از مناطق شمال عراق تونل و جاده مخفی ایجاد می‌کنند.میدل ایست نیوز نوشته کاوه شیخ موس، عضو کمیته روابط حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) گفت که نیروهای ترکیه در برخی از مناطق شمال عراق تحرکاتی دارند.او گفت ارتش ترکیه در مناطق باطوفا، و مناطق نزدیک به استان نینوا و نوار مرزی با سوریه تحرکاتی دارد.شیخ موس افزود که بنابر اطلاعات موجود، نیروهای ترکیه تونل و جاده‌های مخفی حفر می‌کنند و می‌خواهند خود را به شهر سنجار و برخی از مناطق نینوا برسانند.او ادعا کرد که حزب دموکرات کردستان و پیشمرگ تسهیلاتی به نیروهای ترکیه ارائه می‌کنند.