به گزارش اکوایران، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین به دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه گفت که مایل است شاهد مذاکرات درباره وضعیت اوکراین باشد، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پکن به دنبال بهبود روابطش با اروپا است.

بنا بر گزارش بلومبرگ، شی به مدودف در پکن گفت: دولت او فعالانه از صلح و گفتگو استقبال می‌کند.

شی گفت: چین امیدوار است طرف‌ها بتوانند منطق و خویشتن‌داری را حفظ کرده و وارد مذاکرات جامعی شوند. آن‌ها باید نگرانی‌های امنیتی مشترک را از طریق راه سیاسی حل کنند؛ پکن نیز همچنان خواستار توسعه روابط با روسیه است.

چین تا کنون از انتقاد در مورد اقدامات پوتین در مسئله اوکراین دوری کرده و گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را مقصر جنگ می‌داند. در بیانیه گروه ۲۰ که پکن نیز آن را امضا کرده بود آمده است که اکثر اعضا جنگ در اوکراین را به شدت محکوم کردند. اما چین همچنان از جنگ نامیدن اقدامات روسیه خودداری می‌کند.

از زمان برگزاری کنگره حزب کمونیست حاکم در ماه اکتبر، شی جین‌پینگ تلاش می‌کند از بدتر شدن هرچه بیشتر روابط چین با اتحادیه اروپا جلوگیری کند. سال گذشته، بعد از تحریم‌های دوجانبه غربی‌ها و چین بر سر رفتار حزب کمونیست با مسلمانان سینکیانگ، اروپا توافق سرمایه‌گذاری در پکن را متوقف کرد. آمریکا نیز چین را به نسل‌کشی متهم کرده است؛ اما پکن این اتهامات را رد می‌کند.

در ماه نوامبر، شی به اولاف شولز، صدراعظم آلمان گفت که با استفاده از سلاح هسته‌ای در اروپا مخالف بوده و بر تمایل پکن برای جلوگیری از تشدید جنگ اوکراین تأکید کرد. وی این ماه نیز با رئیس شورای اروپا، چارلز میشل، برای حل بحران اوکراین گفتگو کرد.