به گزارش اکوایران، چین سخنرانی ویدیویی رئیس شورای اروپا در افتتاحیه نمایشگاه تجاری بزرگ را لغو کرد. به گفته دیپلمات‌ها، مقامات چینی برگزارکننده نمایشگاه بزرگ تجاری در شانگهای مانع سخنرانی افتتاحیه رئیس شورای اروپا را -که قرار بود از «جنگ غیرمشروع» روسیه در اوکراین انتقاد کند و خواستار کاهش وابستگی تجاری اتحادیه اروپا به چین شود-  شدند.

سه دیپلمات اروپایی به خبرگزاری رویترز گفتند که قرار بود ویدیوی از پیش ضبط شده توسط شارل میشل – در کنار سخنان چند رهبر جهانی و سران سازمان‌های بین المللی، از جمله رئیس جمهور چین، شی جین پینگ- در افتتاحیه نمایشگاه بین المللی واردات چین (CIIE) در روز جمعه پخش شود. آن‌ها گفتند که از حذف این سخنرانی شگفت زده شده‌اند.

بارند لیتس، سخنگوی میشل به رویترز گفته: «میشل برای سخنرانی در افتتاحیه پنجمین دوره این نمایشگاه در شانگهای دعوت شد. طبق درخواست مقامات چینی، ما یک پیام از پیش ضبط شده ارائه کرده بودیم که در نهایت نشان داده نشد». هیچ یک از سازمان‌دهندگان این نمایشگاه در وزارت بازرگانی چین و مقامات شهر شانگهای، به درخواست‌های رویترز برای اظهار نظر پاسخ ندادند. سخنگوی وزارت خارجه چین نیز آگاهی از این موضوع را رد کرده است. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه در یک نشست خبری در پکن گفت: «من از وضعیت مربوطه اطلاعی ندارم و نمی‌توانم در این مورد اظهار نظر کنم».

به گزارش وب سایت رسمی نمایشگاه، دیگر مقاماتی که پس از شی در این مراسم سخنرانی کردند، مدیر عامل صندوق بین المللی پول، مدیر کل سازمان تجارت جهانی و روسای جمهور اندونزی، سریلانکا و بلاروس بودند. الکساندر لوکاشنکو از بلاروس متحد سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است و کشورش میزبان هزاران نیروی روسی حاضر در جنگ اوکراین است.

به گفته دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، رئیس شورای اروپا در این ویدیو به شدت از «جنگ غیرمشروع« روسیه علیه اوکراین انتقاد و گفته بود که اروپا «درس‌های مهمی» از آن می‌آموزد. میشل گفته اروپا بیش از حد به روسیه برای سوخت‌های فسیلی وابسته بوده که منجر به عدم تعادل تجاری شده است. به گفته او «در اروپا، ما خواهان تعادل در روابط تجاری خود هستیم... برای جلوگیری از وابستگی بیش از حد» و «این در مورد روابط تجاری ما با چین نیز صادق است».

میشل همچنین قرار بود از چین بخواهد که اقدامات بیشتری برای پایان دادن به خونریزی در اوکراین انجام دهد.  چین همواره از انتقاد از تجاوز روسیه که -از زمان آغاز آن در 24 فوریه، شهرهای سراسر اوکراین را ویران کرده و هزاران سرباز و غیرنظامی را کشته- خودداری کرده است.

میشل با اشاره به پیمانی که شی و پوتین در پکن قبل از شروع جنگ اعلام کردند، ‌گفته: «چین به واسطه مشارکت به اصطلاح «بدون محدودیت» خود با روسیه در استفاده از نفوذ خود برای توقف جنگ وحشیانه روسیه نقش دارد...شما باید برای پایان دادن به این درگیری کمک کنید».

انتظار می رود شی و میشل هر دو سه شنبه و چهارشنبه آینده در اجلاس سران کشورهای گروه بیست (G20) در بالی شرکت کنند و با یکدیگر دیدار کنند. رئیس شورای اروپا یکی از مقامات عالی رتبه اتحادیه اروپا است که نقش او شامل نمایندگی این اتحادیه در اجلاس های بین المللی و نشست های دوجانبه با سران دیگر کشورها است. از سال 2019، اتحادیه اروپا رسما چین را به عنوان یک شریک، رقیب اقتصادی و رقیب سیستمی در نظر گرفته است. سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ماه گذشته در مقاله‌ای اعلام کرد که اکنون باید پکن را در درجه اول به عنوان رقیبی در نظر گرفت که «چشم‌اندازی جایگزین از نظم جهانی» را ترویج می‌کند.