به گزارش اکوایران، "ادعای تازه«خان»، "خیز ترامپ برای انتخابات 2024"، "اخبار ضد و نقیض درباره قواعد منع آمد و شد در خرسون"، "دور تازه کمک های آمریکا در راه اوکراین"، "هشدار چین به پوتین در مورد عبور از خط قرمز اتمی"، "اعتراف کرملین به شکست در خرسون"، "ادعای جدید بایدن درباره رژیم چنج"، "ادعای تازه بورل درباره مذاکرات برجام"، "واکنش ایران به نشست غیر رسمی شورای امنیت" و "هشدار مسکو به تل‌آویو" سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

ادعای تازه«خان»؛حامیان در خیابان

عمران خان، نخست وزیرپیشین پاکستان جانشین خود را به دست داشتن در آنچه او از آن تحت عنوان توطئه ای برای کشتنش توصیف کرده، متهم کرد. به نوشته الجزیره، خان روز جمعه به خبرنگاران گفت که شهبار شریف، نخست وزیر وقت که پس از رای عدم اعتماد پارلمان به عمران خان، قدرت را در دست گرفته در این حادثه نقش داشته است. به ادعای نخست وزیر پیشین در این توطئه ادعایی شریف و رعنا صنیع الله، وزیر کشور و فرمانده ارتش نقش آفرینی کردند.

این اظهارات در حالی ایراد شد که اعتراض ها در پاکستان پس از تیراندازی به ناحیه پای عمران خان کلید خورده است. خان در نخستین حضورش  پس از حادثه تیراندازی گفت که این سه چهره سیاسی تصمیم گرفته بودند من را از میدان سیاست پاکستان حذف کنند. دولت شهباز شریف از ابتدا این ادعا را تکذیب کرد و اعلام کرده که این حمله توسط گروه های رادیکال برنامه ریزی و اجرایی شده است.

این در حالی است که حامیان حزب تحریک انصاف در چندین شهر پاکستان پس از سوءقصد نافرجام به عمران خان نخست وزیر سابق این کشور تظاهرات برگزار کردند. شبکه المیادین نیز گزارش داد که حامیان عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان در شهر راولپندی در ایالت پنجاب در اعتراض به ترور نافرجام او که با شلیک سه گلوله صورت گرفت، تظاهرات کردند.معترضان که لاستیک‌های خودرو را در خیابان‌ها آتش زدند، دولت را به تلاش برای ترور عمران خان متهم کردند.همچنین مردم معترض تهدید کردند انتقام به گفته آن‌ها این حمله بزدلانه را از عاملانش خواهند گرفت.

خیز ترامپ برای انتخابات 2024

رسانه های گزارش دادند که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 2024 اعلام آمادگی کرده است. به نوشته رویترز، او در جریان یک گردهمایی در آیووا این پیشنهاد را مطرح کرد و به حامیانش گفت برای آن که کشورمان موفق، امن و باشکوه باشد، احتمالا دوباره وارد کارزار ریاست جمهوری خواهم شد. همزمان سی ان ان و نیویورک تایمز به نقل از منابع ناشناس نوشتند که اعلام رسمی حضور ترامپ در کارزار 2024 توسط کمپین او احتمالا 14 نوامبر رسانه ای می شود. ترامپ مدعی است که به احتمال بالا پیروز کارزار 2024 خواهد بود.

این اظهارات در حالی مطرح شده که آمریکا در آستانه انتخابات میان دوره ای قرار دارد تا تکلیف کنگره مشخص شود. در چنین شرایطی ترامپ بار دیگر ادعاهای پیشینش در سال 2020 مبنی بر تقلب در انتخابات و پیروزی جعلی جو بایدن را تکرار کرده است.گفته می شود کمپین انتخاباتی ترامپ ده روز دیگر کارش را آغاز خواهد کرد آن هم بعد از چند رویداد سیاسی و برگزاری انتخابات میان دورهای کنگره.

اخبار ضد و نقیض درباره قواعد منع آمد و شد در خرسون

شواهد نشان می دهد مقام های مسکو به واسطه حمله های متقابل اوکراینی از مواضع خود در خرسون عقب نشینی کردند. از همین رو فرماندار این منطقه در کانال تلگرامی اش نوشت که در خرسون هیچ محدودیتی وجود ندارد.پیشتر مقام های مستقر در مسکو قواعد منع آمد و شد 24 ساعته را در شهر خرسون اوکراین اعلام کرده بودند. در همین راستا خبرگزاری الجزیره به نقل از یکی از مقام های محلی مستقر در مسکو نوشته بود که شهر خرسون تحت کنترل روسیه به واسطه مقابله با حمله های تروریستی احتمالی و دفاع از مردمان ساکن، این قواعد اضطراری را اعلام کرده است. مقام های محلی خرسون از ساکنان این شهر خواسته بودند تا این شهر جنوبی اوکراین را تخلیه کنند. همزمان منابع محلی از استقرار خودروهای نظامی اوکراینی در خط مقدم نبرد خرسون خبر داده اند؛ رخدادی که احتمال رویارویی را افزایش داده است. نظامیان اوکراینی هفته های اخیر به این شهر نزدیک تر شده اند.

دور تازه کمک های آمریکا در راه اوکراین

ایالات متحده از ارائه کمک های 400 میلیون دلاری اضافی به اوکراین خبر داد. به نوشته الجزیره، ایالات متحده این مبلغ را با هدف تامین هزینه های بازسازی 45 تانک تی – 72 در اختیار کی یف قرار داده است. معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در این باره گفت که جدول زمان بندی دقیقی برای تامین هزینه تعمیر تانک ها تعریف نشده و اولین محموله تا پیش از پایان سال در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت. او این خبر را که تانک های فوق متعلق به دوران شوروی هستند را تصدیق کرد و گفت، این تجهیزات بدین دلیل انتخاب شدند که اوکراینی ها پیشتر کار با آنها را یاد گرفته بودند.

همزمان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روسیه را متهم به تلاش برای هدف قرار دادن زیرساخت های اوکراین کرد تا بدین طریق شکست های مسکو در میدان نبرد را جبران کند. بلینکن پس از پایان نشست گروه هفت در آلمان گفت، به نظر می رسد پوتین تصمیم گرفته تا یا با توسل به زور یا هر اهرم دیگر اوکراین را تسلیم خود کند.

جهان سرکوب میانماری ها را متوقف کند

عفو بین الملل از تامین کنندگان سوخت هوانوردی خواسته تا ارسال محموله ها به میانمار را متوقف کنند تا دولت نظامی این کشور از چنین تجهیزاتی برای حمله هوایی به اهداف غیر نظامی خودداری کند. به نوشته الجزیره، این نهاد بین المللی در گزارش تازه خود اعلام کرد که کشورها و شرکت های سوخت باید عرضه سوخت هوانوردی میانمار را متوقف نمایند، زیرا محموله های ارسال شده برای استفاده از هواپیماهای غیر نظامی به ارتش انتقال داده می شود و نیروهای هوایی با توسل بدان ها مرتکب جنایت جنگی می شود. به گفته دبیر سازمان عفو بین الملل، در جریان این حملات هوایی خانه های غیر نظامیان ویران، بسیاری قربانی و معلول می شوند. پس اگر جنگده ها قادر به سوخت گیری نباشند قادر به پرواز و ویرانی نخواهند بود. براساس تحقیقات عفو بین الملل 16 حمله هوایی بین ماه مارس 2021 اول اوت 2022 ثبت شده است.

شی تهدید به حمله هسته ای در اوکراین را محکوم کرد؛ شی خطاب به پوتین: از خط قرمزها عبور نکن

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در دیدار اولاف شولتز، صدر اعظم المان تهدید به سلاح هسته ای در اوکراین را محکوم کرد. او هم صدا با شولتز هشدار داد که روسیه با توسل به سلاح هسته ای از خط قرمز جامعه بین الملل عبور خواهد کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز، در اولین دیدار رهبران گروه هفت، شولتز، شی را برای پایان دادن به حمله روسیه به اوکراین تحت فشار قرار داد و گفت که پکن به عنوان یک قدرت بزرگ برای انجام این کار مسئول است.

به طور هم‌زمان،  آن‌گونه که شینهوا نوشته، شی موافقت کرد که استفاده از تهدید به سلاح هسته ای در اوکراین را محکوم کند و به چالش بکشد. هرچند رئیس جمهوری چین باز هم حمله روسیه به اوکراین را محکوم نکرد. همزمان رهبران دو کشور در باب تنش های فزایند در آب های چین و همچنین مقوله هایی چون مسائل اقلیمی و واکسن کووید 19 با یکدیگر رایزنی کردند.

پوتین: غرب تاریخ را جعل می کند؛ اعتراف به شکست در خرسون!

پوتین اعلام کرد که غرب اظهارات پوچی که به لحاظ تاریخی مبنایی ندارند را در سر میلیون نفر فرو کرده است، مقوله ها و واقعیت هایی جون تحولات جنگ جهانی دوم و نقش اتحاد جماهیر شوروی در پیروزی بر المان نازی. به نوشته رویترز، پوتین بدون استناد به مدرک و شاهد این ادعا را تکرار کرد که لهستان رویای تصرف بخش هایی از اوکراین را در سر دارد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین رسما تخلیه غیرنظامیان از منطقه خرسون را تایید کرد که نشانه ای است از عقب نشینی روسیه در یکی از میدان های اصلی نبرد در اوکراین. او در مراسم وحدت ملی روسیه گفت امروز کسانی در خرسون زندگی می کنند، اما باید از این منطقه خطرناک خارج شوند.این نخستین باری است که پوتین شخصا تخلیه این منطقه را تایید می کند. به باور کی یف؛ تاکید بر خروج غیر نظامیان معنایی ندارد جزء کوچ اجباری.

ادعای تازه بایدن درباره رژیم چنج

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرده که قصد دارد ایران را «آزاد کند».  جو بایدن که یک سخنرانی تبلیغاتی در کالج میراکوستا در نزدیکی سن‌دیه‌گو در ایالت کالیفرنیا حضور داشت گفت: «نگران نباشید، ما ایران را آزاد خواهیم کرد. آنها خیلی زود خودشان را آزاد خواهند کرد». این سخنان بایدن با واکنش سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران روبرو شد. او در سخنرانی روز 13 آبان گفت: چند ساعت قبل مطلع شدم رئیس‌جمهور آمریکا جمله‌ای گفته که شاید از حواس پرتی‌اش بوده باشد. او گفته که ما بنا به آزاد کردن ایران داریم. ایران 43 سال قبل آزاد شد و مصمم است به اسارت شما درنیاید. ما هرگز گاو شیرده نخواهیم شد. همزمان ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در صفحه توئیترش نوشت، آمریکا در طول تاریخ اشغالگر بوده و هیچگاه آزادیبخش نبوده است. آمریکا هر جا پا گذاشت، قتل، غارت و بی ثباتی به همراه آورد.افغانستان، عراق، لیبی، سوریه و... پیش چشم ملتهای منطقه و جهان است. از پدرخوانده داعش، آزادسازی به سبک داعش بر می آید نه غیر آن.

همزمان جان کربی، هماهنگ‌کننده روابط راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه در واکنش به اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: رئیس‌جمهور همانند همیشه درحال ابراز همبستگی کاملا صادقانه با معترضین بود.او در ادامه عنوان کرد که این برعهده مردم ایران است که آینده خود را تعیین کنند.کربی در ادامه تاکید کرد که واشنگتن هیچ ارزیابی درخصوص «تغییر نظام» در ایران ندارد.

عبداللهیان: آمریکا به ریاکاری پایان دهد

 حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار توئیتی در واکنش به سخنان مداخله جویانه بایدن نوشت:«کاخ سفید که به شکل فزاینده ای در اغتشاشات اخیر ایران ، مروج خشونت و‌ ترور شد ، هم زمان برای توافق هسته‌ای تلاش می‌کند. آقای بایدن ، رفتار ریاکارانه و حمایت از داعش را متوقف کنید!».جو بایدن که در یک سخنرانی تبلیغاتی در کالج میراکوستا در نزدیکی سن‌دیه‌گو در ایالت کالیفرنیا حضور داشت، مدعی شد: «نگران نباشید، ما ایران را آزاد خواهیم کرد. آنها خیلی زود خودشان را آزاد خواهند کرد.»وزیر خارجه ایران همچنین با انتشار نامه ای به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ، با انتقاد از عدم واکنش شورای امنیت سازمان ملل به حادثه تروریستی شیراز تاکید کرد: سکوت غیر قابل قبول شورای امنیت در برابر این حادثه نشان داد که برخی قدرت ها نه تنها کماکان به استفاده ابزاری از این گروهها ادامه می دهند،بلکه مانعی در برابر انجام وظایف موثر شورای امنیت در مقابله با تروریسم بین المللی محسوب می شوند.

ادعای تازه بورل: مذاکرات برجام از حوادث ایران جدا است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا علی‌رغم حمایت از ناآرامی ها در ایران گفته تلاش برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای با ایران از حمایت‌های اتحادیه اروپا از «تظاهرات‌کنندگان» ایرانی جدا است.به نوشته تسنیم، بورل قبل از آغاز جلسه وزیران خارجه کشورهای گروه هفت در برلین گفت: «در خصوص برجام، مذاکرات در بن‌بست هستند. چیز جدیدی وجود ندارد اما فکر می‌کنم لازم است ما بین حمایت قوی خودمان از تظاهرات‌کنندگان و به ویژه زنان در ایران با ضرورت تلاش برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به قدرت هسته‌ای تمایز قائل شویم». مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین مدعی شد که با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره ناآرامی‌های اخیر در ایران گفت‌وگو کرده است.

واکنش ایران به نشست غیررسمی شورای امنیت

جمهوری اسلامی ایران، برگزاری نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد با ادعای بررسی حوادث اخیر در ایران، که به درخواست آمریکا و آلبانی به عنوان اعضای شورای مزبور، روز چهارشنبه 11 آبان ماه جاری در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، را مصداق بارزی از سوء استفاده دولت آمریکا از سازوکارهای بین المللی برای اغراض غیرقانونی و مداخله جویانه خود در امور داخلی کشورهای مستقل می‌داند.در بیانیه وزارت خارجه آمده است: در این نشست که با استقبال چندانی از سوی کشورهای عضو سازمان ملل مواجه نشد، تنها سفرای آمریکا و آلبانی در سطح سفیر حضور داشتند. با این حال، آمریکا، با شیوه ای غیر متمدنانه و غیر دموکراتیک، و برخلاف روال متعارف به غیر از خود و چند مدعو معلوم الحال و چند کشور همپیمانش، اجازه سخنرانی به هیچ فرد یا کشور دیگر غیر عضو شورای امنیت را نداد!

این بیانیه افزود: اقدام نماینده آمریکا در این جلسه در ممانعت از سخنرانی و قرائت بیانیه نماینده 19 کشور عضو گروه موسوم به دوستان منشور ملل متحد، در حمایت از جمهوری اسلامی ایران، نشان داد که دولت آمریکا حتی در سازمان ملل متحد نیز از دیکتاتوری رسانه‌ای علیه دولت‌های مستقل استفاده می کند.

هشدار مسکو به تل‌آویو: در صورت حمایت از اوکراین مقابله به مثل خواهیم کرد

بلومبرگ نوشت: مسکو به تل‌آویو اطلاع داده که در صورتی که موشک‌های پدافند هوایی اسرائیل یا سایر تسلیحات پدافندی را به صورت مستقیم یا از طریق کشورهای دیگر به اوکراین ارسال کند، مقابله به مثل خواهد کرد.اسرائیل در ماه‌های گذشته به دلیل هشدارهای روسیه از تأمین تسلیحاتی اوکراین خودداری کرده است. این رژیم تا کنون تنها برخی تهجیزات دفاعی مانند کلاه‌ خود و جلیقه‌های محافظتی به اوکراین ارسال کرده است.دیمیتری مدودوف که در حال حاضر یکی از مقام‌های امنیتی روسیه است ماه گذشته هشدار داده بود هر گونه اقدام از سوی تل‌آویو در ارسال سلاح به اوکراین، «خطرناک» خواهد بود و به نابودی روابط دوجانبه میان مسکو و تل‌آویو منجر خواهد شد.