به گزارش اکو ایران، اولین دور فروش خودرو با مکانیزم نوبت دهی به ایستگاه پایانی رسید. متقاضیان شرکت کننده در این طرح فروش با مراجعه به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از زمان تحویل خودروی ثبت نامی خود مطلع شدند. اخبار رسیده نشان می دهد  پژو پارس و پژو 207 دو محصول حاضر در سبد محصولاتی ایران خودرو بیشترین تقاضا را به خود دیدند. این در حالیست که نزدیک به 50 مدل خودرو در اولین دور از فروش خودرو با مکانیزم قرعه کشی در دسترس متقاضیان قرار گرفت.

آمارهای منتشر شده از تعداد تقاضا نشان می دهد در مجموع حدود 935 هزار و 500 نفر در این طرح فروش خودرو نام نویسی کردند. آن طور که اطلاعات منتشر شده نشان می دهد ایران خودرویی ها طبق معمول توانستند در صدر جدول فروش قرار گیرند. آبی های جاده مخصوص در این طرح پیش فروش توانستند حدود 780 هزار دستگاه از خودروهای حاضر در سبد محصولاتی خود را به مشتریان واگذار کنند. بنابراین خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص به تنهایی حدود 83 درصد از تقاضا را پوشش داده است. سایپایی ها حول و حوش 31 هزار و 500 دستگاه خودرو فروختند. بنابراین نارنجی های جاده مخصوص حول و حوش 3 درصد مشتریان را مجاب کردند تا برای محصولات خود نام نویسی کنند. هفت خودروساز خصوصی که در این طرح فروش مشارکت داشتند در مجموع نزدیک به 124 هزار نفر تقاضا را به سمت خود جلب کردند. هفت شرکت خودروساز خصوصی نیز 14 درصد از ثبت نام کنندگان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو را به خود دیدند.

اما در میان محصولات ثبت نامی پژو پارس و پژو 207 بیشترین تقاضا را به خود دیدند. پژو پارس با سه مدل در این طرح فروش حاضر بود. پارس با موتور XU7P، پارس (ELX) با موتور XU7P و پارس سفارشی با موتور XU7P مدل هایی از پارس بودند که در دور از فروش خودرو به قیمت کارخانه در تیررس متقاضیان قرار داشت. پژو 207 نیز با سه مدل پژو 207 TU3، پژو 207 با گیربکس دستی و پژو 207 با گیربکس اتوماتیک در سبد محصولاتی ایران خودرو حاضر بود. مدیران ایران خودرو اعلام کردند مشتریان حدود 200 هزار دستگاه انواع پژو پارس را سبد نام کردند. پژو 207 نیز حدود 160 هزار نفر تقاضا را به خود جلب کرد. بنابراین این مدل های دو خودرو به تنهایی حدود 35 درصد تقاضا را به خود اختصاص دادند. با توجه به اینکه هر یک از پژوهای یاد شده با سه مدل در این طرح فروش شرکت کردند. می توان گفت 6 مدل خودرو 35 درصد تقاضا را ثبت نام کردند و 44 مدل خودروی دیگر حدود 65 درصد تقاضا را به خود دیدند.

البته از ابتدا قابل پیش بینی بود که پژو پارس در صدر جدول تقاضا قرار داشته باشد اما حضور پژو 207 در رده دوم تقاضا آن هم در شرایطی که رقبای قدری از سبد محصولاتی ایران خودرو در این طرح فروش شرکت داشتند تا حدودی تعجب بر انگیز بود.