به گزارش اکوایران؛ ارزیابی‌های صورت گرفته در خصوص حجم تجارت میان ایران و کشورهای عضو اوراسیا نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی در مجموع 8 میلیون تن کالا به ارزش 4 میلیارد و 200 میلیون دلار میان ایران و اعضای اتحادیه اوراسیا مبادله شده است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک اتحادیه اقتصادی میان ‌دولتی شامل کشورهای «بلاروس»، «قزاقستان»، «روسیه»، «قرقیزستان» و «ارمنستان» است که توانسته‌اند به تجارت بین گروهی روی آورند. اما ایران در این اتحادیه چه جایگاهی دارد؟ پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد و در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای مدت سه سال) در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد، از سوی دیگر از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد یک توافق کامل بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال انجام است تا ایران به عضویت دائم این گروه در آید.

اوراسیا 1

روند تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا

داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد که در بازه زمانی مورد بررسی ایران 2 میلیون تن کالا به ارزش 922 میلیون دلار به کشورهای عضو اوراسیا صادر کند.  در میان 5 عضو اتحادیه اوراسیا که ایران با آن مبادله صورت می دهد، روسیه مقصد اول کالاهای ایرانی بوده، بطوریکه در 7 ماه منتهی به آبان سال جاری ایران 532 میلیون دلار صادرات به روسیه صورت داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 30 درصدی داشته است.

حجم صادرات ایران به ارمنستان هم در این مدت 235 میلیون دلار رسید و قزاقستان هم با واردات 105 میلیون دلاری از ایران در جایگاه بعدی قرار گرفت.

اما حجم صادرات ایران به قرقیزستان هم برابر با 40 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 20 درصدی را تجربه کرد. از سوی دیگر روند صادرات به بلاروس هم برابر با 10 میلیون دلار برآورد شده است.

اوراسیا 2

واردات ایران از اوراسیا

با توجه به داده‌های اعلام شده از سوی گمرک می‌توان گفت در هفت ماه منتهی به آبان سال جاری بیشترین واردات ایران از میان کشورهای اوراسیا از روسیه صورت گرفته است. داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد ارزش صادرات روسیه به ایران 3 میلیارد دلار بوده و با این شرایط می‌توان گفت روسیه شریک اصلی ایران در اتحادیه اوراسیا محسوب می‌شود.

قزاقزستان هم در این مدت 147 میلیون دلار به ایران صادرات داشته و حجم صادرات بلاروس به ایران هم برابر با 95 میلیون دلار بوده است. از سوی دیگر قرقیزستان هم توانسته 15 میلیارد دلار به ایران صادرات داشته باشد و در این میان ارمنستان هم صادرات 9 میلیارد دلاری به ایران صورت داده است.