به گزارش اکوایران، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار سه شنبه شب در برنامه تلویزیونی صف اول، سال ۱۴۰۲ را سال سختی برای بازار سرمایه دانسته و گفته، به واسطه اتفاقات رخ داده و سیاست‌هایی که جهت کنترل تورم و مشکلاتی که در زمینه انرژی داشتیم، محدودیت‌هایی برای تولید شرکت‌ها ایجاد شد.

به گفته عشقی، در طول دو سال و نیم گذشته سعی کردیم بسترسازی‌های لازم برای بحث جذب سرمایه به بخش مولد اقتصاد و ارائه خدمات به سهامداران و سرمایه‌گذاران داشته باشیم.

براساس اظهارات رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، تمام افرادی که در صف مجوزهای ارائه خدمات مالی بودند مورد بررسی قرار گرفتند، اکنون این صفوف از بین رفته و ارائه مجوزها به صورت به روز ارائه می‌شود.

عشقی تاکید کرده که در سال ۱۳۹۹، سهامداران با مشکلات جدی برای گرفتن خدمات در کارگزاری‌ها مواجه بودند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفته که دو نمونه از شرکت‌های سهامی عام پروژه برای تامین مالی داشتیم که مردم به صورت خرد در آنها حضور پیدا کردند، ۱۰۰ هزار نفر در یک پروژه شرکت کردند که ماه آینده این شرکت به بهره برداری خواهد رسید.

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

عشقی به نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره و اظهار کرده، بورس به خاطر ماهیتی که دارد، می‌تواند شعار سال را محقق کند. این موضوع سابقه تاریخی دارد و نزدیک به ۱۲ میلیون نفر به صورت مستقیم و ۵۰ میلیون نفر از طریق سهام عدالت در بورس ذینفع هستند.

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، این مشارکت نیازمند اعتمادسازی است که این اعتمادها در سال ۹۹ و برخی اتفاقات در سال گذشته مخدوش شد.

عشقی اظهار کرد که این اتفاق به دلیل تصمیماتی بود که جمع کثیری از مردم بدون در نظر گرفتن فضای موجود به بازار دعوت شدند، توسعه سرمایه گذاری غیرمستقیم یکی از مواردی بود که در دستور کار قرار گرفت و اکنون بیش از ۵۰ درصد معاملات مربوط به صندوق‌ها است.

مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط نهادهای حرفه‌ای

عشقی بیان کرد که سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم کمتر دچار نوسانات می‌شوند، کارمزد این صندوق‌ها بسیار پایین‌ است و مدیریت آنها توسط نهادهای حرفه‌ای انجام می‌‎شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرده، اگر از طریق این صندوق‌ها و سبدگردان‌ها، منابع را به سمت سرمایه‌گذاری هدایت کنیم و منافع بین دارندگان صندوق‌ها تقسیم شود، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.

غافلگیری سرمایه‌گذاران با ابلاغ بخشنامه‌های یکباره

به گفته عشقی، تصمیمات اتخاذ شده در دستگاه‌های مختلف اقتصادی بدون در نظر گرفتن اثرات آن بر سایر بخش‌ها است، اثر سود بانکی ۳۰ درصد شدید است که سال گذشته آن را در بورس تجربه کردیم.

براساس اظهارات رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ابلاغ یکباره بخش‌نامه‌ها سرمایه‌گذاران را غافلگیر می‌کند، مشارکت با غافلگیری محقق نمی‌شود. باید مفروضاتی داشته باشیم که تا انتهای سرمایه‌گذاری به آن پایبند باشیم. اگر این اتفاق نیفتد، مردم به سمت سهام نمی‌آیند. وقتی سود بانکی روی ۳۰ و ۳۵ درصد باشد، سایر سرمایه‌گذاری‌ها کمتر خواهند بود.

عشقی تصدی‌گری و دخالت دولت در مدیریت شرکت‌ها را زمینه‌ساز مشکلات زیادی دانست و گفت: تغییر مدیران در بنگاه‌های اقتصادی ضربات جدی به شرکت می‌زند، این تغییرات به ضرر شرکت است.

رئیس سازمان بورس با اشاره به رعایت حاکمیت شرکتی در شرکت‌ها اظهار کرده، باید منافع تمام ذی‌نفعان را رعایت کنیم، باید بحث رعایت مقررات حاکمیت شرکتی را جدی بگیریم تا اطمینان سهامدار جلب و منافع سرمایه‌گذار رعایت شود.

برنامه جدی سازمان بورس برای رتبه بندی شرکت ها از لحاظ حاکمیت شرکتی

رئیس سازمان بورس درباره برنامه این سازمان برای رتبه بندی شرکت‌ها از لحاظ حاکمیت شرکتی اظهار کرده که سهامداران باید از این طریق بدانند که شرکت در این زمینه در چه رتبه‌ای قرار دارد، در صورت تخلف اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها پیگیری و برخورد لازم صورت می‌گیرد.

به گفته عشقی، معرفی ابزارهای تامین مالی نیز برعهده سازمان بورس است و در این بازار دارای ابزارهایی برای سرمایه‌گذاران با سطوح ریسک مختلف هستیم.

رئیس سازمان بورس تامین مالی شرکت‌های متوسط و کوچک موضوعی را به عنوان موضوعی مغفول مانده دانسته و گفته، برای این کار فرایند بسیار کوتاه‌تری را طراحی می‌کنیم.

امیدواری برای جبران عقب افتادگی بورس در آینده‌ نزدیک

عشقی تاکید کرده که سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری در حیطه اختیارات مجلس و دولت است، به صورت دائم در حال رایزنی هستیم تا تصمیمات اتخاذ شده باعث خدشه به اعتماد سرمایه گذاران نشود، دستورالعملی که باید ابتدای سال انجام می‌شد با ۱۱ ماه تاخیر انجام شد که این مسایل باعث ضربه به اعتماد سهامداران می‌شود.

براساس اظهارات رئیس سازمان بورس، از سال ۹۹ تا الان، نرخ تورم تجمعی بالای ۳۰۰ درصد بود اما قیمت سهام به صورت متوسط ۲۵ درصد زیر قیمت اوج سال ۹۹ است، اکنون برخی سهم‌ها نصف آن قیمت‌ها هم نیست.

عشقی اظهار امیدواری کرده که با توجه به اینکه در سه سال و نیم گذشته بازار سرمایه کاهش داشته، در آینده نزدیک شاهد جبران عقب افتادگی بورس باشیم.

کاهش سودآوری شرکت‌ها

رئیس سازمان بورس با اشاره به کاهش سودآوری شرکت‌ها در این بازه زمانی گفت: بهای تمام شده شرکت‌ها با تورم کاهش یافته، اما درآمد آنها به آن سرعت افزایش نداشته، سود خالص شرکت‌ها در آخرین فصل، به ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده و باعث شده جلوی رشد سهام آنها گرفته شود.

به گفته عشقی، میزان سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها متناسب با فروش آنها نیست، با این شیوه، سرمایه‌گذاری جدید در شرکت‌ها رخ نخواهد داد.

کاهش دامنه نوسان با هدف حمایت از سهامداران

رئیس سازمان بورس با تاکید بر تاثیر رخدادهای سیاسی بر بازارها اظهار کرده، طبیعی بود با توجه به اتفاقات رخ داده شاهد ایجاد هیجانات در بازار باشیم، سازمان بورس برای حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از انجام معاملات غیرمنصفانه تصمیم به کاهش دامنه نوسان گرفت که این اتفاق قبلاً نیز اتفاق افتاده بود.

عشقی با اعلام تمدید محدودیت دامنه نوسان برای روز چهارشنبه گفت: دیروز و امروز، معاملات متعادل بود و التهابات ایجاد شده در روز نخست این اتفاقات کنترل شد، از هفته آینده روند معاملات به حالت قبلی باز می گردد.

براساس اظهارات رئیس سازمان بورس، بورس با یک فاصله‌ای نسبت به سایر بازارها حرکت کرد و یکی از دلایل عدم رشد بورس، کاهش سودآوری شرکت‌ها است. سرمایه‌گذار در ذهن خود تحلیل می‌کند که ممکن است یک سری اتفاقات برای این شرکت رخ بدهد، مجموعه این عوامل باعث شد که بازار سرمایه از بازارهای رقیب جا بماند.

معضل شرکت‌ها برای پرداخت سود سهام عدالت

عشقی درباره پرداخت سود سهام عدالت اظهار کرد که برخی شرکت‌ها در پایان سال نتوانستند سود سهام عدالت را پرداخت کنند که اکنون اقدامات مربوط به پرونده تخلفاتی آنها در حال پیگیری است و حتی برای پرداخت سود به دنبال دریافت وام هستند.

به گفته رئیس سازمان بورس، مشکلات مالی در برخی شرکت‌ها وجود دارد اما این شرکت‌ها باید سود سهام عدالت را پرداخت کنند، امیدواریم تا خرداد سودها را جمع‌آوری و باقی مانده آن را پرداخت کنیم.

عشقی از تزریق ۱۶ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های تولیدکننده طلا در سال گذشته خبر داد و گفت: این اتفاق کمک کننده به تولید طلا و ذخایر آن خواهد بود و از سوی دیگر، سرمایه‌های خرد را نیز جذب خواهند کرد.

به گفته رئیس سازمان بورس، این موضوع سپر تورمی مطمئنی برای سرمایه گذاران است تا به جای آنکه پول خود را به بازارهای خودرو و مسکن ببرند، در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

نظارت بر ناشران و بازارها به عنوان مهم‌ترین رسالت بازار سرمایه در حوزه نظارت

عشقی با بیان اینکه نظارت بر ناشران و بازارها به عنوان مهم‌ترین رسالت بازار سرمایه در حوزه نظارت محسوب می شود، افزود: سال گذشته انرژی زیادی صرف کردیم تا صفوف مجوز صفر شود. همچنین نظارت را شدیدتر کردیم تا تمام سفارش‌ها به محض ورود به سامانه مورد بررسی قرار بگیرند.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد که بحث تامین مالی نیز دیگر کار مهمی بود که با مراجعه به استان‌های مختلف آن را پیگیری کردیم.

عشقی بیان کرده که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در استان‌ها و حتی برخی نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله شهرداری‌ها از هیچ آشنایی با بازار سرمایه و ابزارهای تامین مالی از آن برخوردار نیستند، بعد از هر مراجعه به استان‌ها، حداقل ۵۰ درخواست برای پذیرش یا تامین مالی جدید ارایه می‌شود که این فرایند ادامه دارد.

۲۰۰ شرکت در مسیر ورود به بورس و فرابورس

براساس اظهارات رئیس سازمان بورس، ۲۰۰ شرکت در حال طی کردن مراحل ورود به بورس و فرابورس هستند، با توجه به شرایط موجود در نظام بانکی کشور به این جمع‌بندی رسیدیم تا شرکت‌های بزرگ به بازار سرمایه مراجعه کنند و سیستم سرمایه در گردش آنها نیز توسط بانک تامین شود.

عشقی بازار سرمایه را بازاری جوان با حدود ۵۰ سال دانسته و گفته، ساختار جدید بازار سرمایه از سال ۱۳۸۴ شکل گرفته و بسیار قدیمی نیست که بگوییم کامل به بلوغ رسیده است، هنوز کارهای زیادی داریم که باید به مرور پیش برویم.

به گفته رئیس سازمان بورس، اطلاعات مالی بیش از ۲ هزار شرکت دولتی و نهاد عمومی توسط وزارت اقتصاد در سامانه کدال بارگذاری شده است.

آغاز اقدامات جدید برای پذیرش شرکت‌های دانش بنیان در بورس

رئیس سازمان بورس با اشاره به آغاز اقدامات جدید برای پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس طی سال گذشته گفته، فعالیت‌ برخی از این شرکت‌ها در بستر فضای مجازی است که برخی از آنها را پذیرش کردیم.

عشقی با اشاره به اینکه یک شرکت استارت آپ وارد بورس شد و معاملات خوبی داشت که در نهایت پول عرضه اولیه را صرف توسعه کرد، اظهار داشت: آن سرمایه گذار به صورت موفق از شرکت خارج شد و اکنون دنبال می‌کنیم که دیگر شرکت‌ها نیز وارد بازار سرمایه شوند.

رئیس سازمان بورس بیان کرده که در هیئت پذیرش، افرادی حضور دارند که با این صنایع آشنا نیستند، در این راستا ترکیب هیات پذیرش را تغییر دادیم که این هیئت پذیرش با فرایند آشنایی دارد.

فرهنگ‌سازی در مدارس و آموزش سواد پایه‌ای

رئیس سازمان بورس آینده این شرکت‌ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ترازنامه این شرکت‌ها به واسطه دارایی نامشهود تهیه می‌شود و این شرکت‌ها دارای سهامداران خاصی هستند، از دستگاه‌های نظارتی هم کمک می‌گیریم تا روند پذیرش این شرکت‌ها سرعت بگیرد.

به گفته عشقی، حضور دانش‌بنیان‌ها باعث ایجاد امید در فعالیت آنها می‌شود، نظارت بر شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه بسیار راحت‌تر از شرکت‌هایی است که خارج از بورس و فرابورس هستند.

رئیس سازمان بورس با تاکید بر فرهنگ‌سازی در مدارس و آموزش سواد پایه‌ای گفته، کلیدواژه‌ها در ذهن بچه‌ها ایجاد می‌شود و دیدگاه سرمایه‌گذاری توسط آنها ایجاد می‌شود.

عشقی اظهار کرده که در حوزه آموزش مدارس‌ نیز این اقدام را انجام می‌دهیم تا به صورت همزمان در شهرهای مختلف آن را پیاده‌‎سازی کنیم، فرهنگ‌سازی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را نیز پیگیری می‌کنیم تا مشارکت مردم از طریق صندوق‌ها باشد.

 رئیس سازمان بورس، اعتمادسازی را مهم‌ترین موضوع در بازار سرمایه‌ دانست و گفت: باید همه دستگاه‌ها کمک کنند تا با عدم اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه و اتخاذ تصمیمات درست، این اعتماد به بازار سرمایه برگردد، جایی که مردم حضور داشته باشند، می‌توان کارهای بزرگی را رقم زد.

عشقی تاکید کرده که باید ابعاد سیاست‌های اتخاذ شده در بانک مرکزی یا در سازمان برنامه و بودجه را بر ابزارهای مالی و بازار سرمایه مورد سنجش قرار دهیم، این بخش‌ها مرتبط با یکدیگر هستند و مشکل ایجاد شده در بازار سرمایه به سایر بخش‌ها نیز سرایت خواهد کرد.