به گزارش اکوایران، سرخابی‌های پایتخت برای دریافت مجوز حرفه‌ای و حضور در لیگ باشگاه‌های آسیا باد از مالکیت مشترک خارج شوند. هر دو باشگاه در حال حاضر تحت مالکیت وزارت ورزش و جوانان قرار دارند. این طور شد که اقداماتی برای واگذاری بخش بزرگی از سهام این دو باشگاه شروع شد.

با این حال تنها یک هفته دیگر تا پایان مهلت تعیین شده (5 اردیبهشت‌) از سوی AFC برای بارگذاری مدارک مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باقی مانده است.

بر طبق تصمیم امروز 28 فروردین فرابورس برای سرخابی‌ها، قرار شد باشگاه پرسپولیس به کنسرسیومی از چهار بانک و باشگاه استقلال نیز به هلدینگ خلیج‌فارس واگذار شود. 

بر این اساس قرار است که 40 درصد از سهام باشگاه پرسپولیس به بانک شهر و سه بانک ملت، صادرات و تجارت 15 درصد سهم سهم (در مجموع 45 درصد) داشته باشند. 

باشگاه استقلال نیز به هلدینگ خلیج فارس واگذار خواهد شد که این هلدینگ باید 2 هزار میلیارد تومان به دولت بپردازد.

اطلاعیه واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، به صورت رسمی در سایت فرابورس منتشر شده که بانک صنعت و معدن به عنوان کارگزار آبی‌ها و بانک ملی به عنوان کارگزار قرمزها قرار است که 85 درصد از سهام دو تیم را از طریق بازار پایه فرابورس عرضه کنند.

براساس اطلاعات منتشرشده، متقاضیان تا روز اول اردیبهشت امسال برای ارائه مدارک خود فرصت دارند و سهام دو تیم در تاریخ سوم اردیبهشت عرضه می‌شود. 

آنطور که در این اطلاعیه آمده است، قیمت هر سهام پرسپولیس 3570 ریال و قیمت هر سهام استقلال 2996 ریال خواهد بود.

کاهش ارزش سهام سرخابی‌ها پیش از فروش

پیش‌تر هم تلاش‌های برای فروش بخش بزرگی از سهام این دو تیم پایتخت‌نشین انجام شده بود که البته راه به‌جایی نبرده بود. مقایسه اطلاعیه‌های پیشین با اطلاعیه جدید نشان می‌دهد که ارزش تعیین شده برای سهام این دو باشگاه کاهش یافته است.

در اطلاعیه هفتم فروردین سازمان فرابورس قیمت پایه هر سهم باشگاه استقلال ۳,۳۶۲ ریال و قیمت پایه هر سهم باشگاه پرسپولیس ۳،۹۴۶ ریال بود. به عبارتی از ارزشی سهام این دو باشگاه پرطرفدار فوتبال، از هفت فرودین تا امروز که ۲۸ فرودین باشد حوالی ۱۰ درصد کم‌تر برآورد شده است.

پرسپولیس سهام

استقلال

این اطلاعیه برای استقلال در 31 صفحه و پرسپولیس‌ در 34 صفحه منتشر شده است.

در آخرین تصمیمات گرفته شده از سوی مسئولان قرار شده بود که ۸۱ درصد از سهام باشگاه پرسپولیس به یک «کنسرسیوم» متشکل از ۵ بانک ملت، تجارت، صادرات، شهر و رفاه واگذار شود.

 

باشگاه استقلال نیز قرار بود همچنان زیر نظر وزارت ورزش به کار خود ادامه دهد. 

در همین رابطه بانک ملت نامه‌ای روی سامانه کدال خطاب به سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر کرد که در آن از مذاکره برای خرید سهام باشگاه پرسپولیس خبر داد.

پرسپولیس و استقلال تا روز پنجم اردیبهشت برای تفکیک سهامداران خود فرصت دارند؛ در غیر این صورت هر دو باشگاه شانس دریافت مجوز حرفه‌ای و حضور در رقابت‌های قاره‌ای را از دست خواهند داد. 

روز دوشنبه 20 فروردین نیز هیچ درخواستی برای خرید باشگاه استقلال ارائه نشد و به این ترتیب مزایده این باشگاه لغو شد.

سازمان خصوصی‌سازی و فرابورس روز 21 فروردین‌ را به عنوان زمان عرضه سهام باشگاه استقلال اعلام کرده بودند، اما هیچ درخواست خریدی برای باشگاه استقلال ارائه نشد و به این ترتیب مزایده آبی‌ها لغو شد.