به گزارش اکوایران، صنعت فلزات اساسی یکی از 52 صنعت فعال بورس تهران است و در بین صنایع اصلی و بزرگ بازار سهام دسته بندی می‌شود. شاخص صنعت فلزات اساسی بازار سهام در سال 1402 بازدهی متناسبی را در میان شاخص صنایع بورسی با افزایش 19 درصدی به ثبت رساند. شاخص این صنعت در سال 1401 بیش از 33 درصد رشد کرده بود. صنعت فلزات اساسی در سال 1402 بیش از 7 هزار میلیارد تومان کاهش مالکیت حقیقی داشت در حالی که در این مدت 23 هزار و 920 میلیارد تومان از مالکیت حقیقی کل بازار کاسته شده است. این صنعت 29.4 درصد از خروج پول 1402 را به خود اختصاص داده است.

صنعت فلزات اساسی، اصلی‌ترین حامی شاخص کل

صنعت فلزات اساسی بورس تهران یکی از سنگین‌ترین صنایع بازار سهام به شمار می‌رود. شاخص صنعت فلزات اساسی در سال 1401 عملکرد متعادلی داشت و در حالی که شاخص کل بورس تهران بازدهی 41 درصدی داشت؛ 33.5 درصد رشد تراز داشت. سال 1402 برای شاخص صنعت فلزات اساسی با نتایج خوبی همراه بود. شاخص صنعت فلزات اساسی در هر چهار فصل سال 1402 توانست بازدهی بهتری به نسبت شاخص کل به ثبت برساند و در انتهای سال نیز 56 درصد بازدهی بیشتر از بازار به ثبت رساند.

چشم‌انداز صنعت سیمان در سال 1403/ آسیب سیمانی‌ها از محدودیت‌های برق و گاز!

با این تفاسیر می‌توان صنعت فلزات اساسی را اصلی‌ترین حامی شاخص کل در سال 1402 دانست که در تمام فصول سال بازدهی بهتری از شاخص کل بازار داشته است. نکته قابل توجه دیگر نیز در معاملات این صنعت کاهش مالکیت حقیقی 7 همتی است. این مسئله نشان از رشد شاخص این صنعت به واسطه خرید حقوقی‌ها دارد.

030118

صنعت فلزات اساسی با توجه به میزان مصرفی که از حامل‌های انرژی دارد؛ در ماه‌های گرم سال شاهد محدودیت‌های برقی و در زمستان شاهد محدودیت‌های گازی هستند. درآمدزایی صنعت فلزات اساسی در مرداد و دی و بهمن ماه 1402 نشان از شدت تأثیرگذاری محدودیت‌های حامل‌های انرژی بر سودآوری این صنعت دارد. صنعت محصولات شیمیایی و فلزات اساسی بیشترین عدم النفع را از محدودیت‌های حامل‌های انرژی در بین صنایع تحمل می‌کنند.

چشم‌انداز صنعت مواد و محصولات دارویی در سال 1403/ تشدید رکود معاملاتی در بین سهم‌های دارویی

نسبت ارزش معاملات صنعت فلزات اساسی به کل بازار نیز نشان می‌دهد که این صنعت در روند صعودی ابتدای سال توانسته است عملکرد قابل توجهی نسبت به روند بازار داشته باشد ولی در ابتدای تابستان با اصلاح شاخص کل وارد فاز رکودی شده است که به جز اواسط آذر ماه و اوایل بهمن باقی سال را در بر گرفت.

030118

چشم‌انداز صنعت فرآورده‌های نفتی در سال 1403/ بازدهی 15 درصدی پالایشی‌ها در اسفندماه!