به گزارش اکوایران؛ بازار سهام فصل پاییز را با سطح 2 میلیون 121 هزار واحدی شاخص کل در ابتدای مهر ماه آغاز کرد. مهر ماه فصل ریزش شاخص‌های سهامی بود اما در این ماه شاهد رشد ارزش معاملات سهام در روز‌های ریزشی بازار نیز بودیم. مهر ماه امسال برای شاخص کل بورس تهران ریزش 4.2 درصدی و برای شاخص هم‌وزن ریزش 4.4 درصدی به همراه داشت.

در مهر ماه امسال 25 صنعت از 30 صنعت بزرگ بورس تهران ریزش تراز داشتند و تنها 5 صنعت با افزایش تراز شاخص خود مواجه بودند. بیشترین بازدهی در مهرماه به شاخص صنعت خرده فروش با 14.7 درصد تعلق گرفت و کمترین بازدهی نیز به شاخص صنعت رادیویی با 14.9 درصد افت تراز تعلق گرفت.

آبان ماه را می‌توان بخش رکودی پاییز امسال دانست. در این ماه ارزش معاملات خرد بورس تهران به یکی از کمترین سطوح سال جاری رسید و حتی افزایش رکود معاملاتی موجب کاهش شدت خروج جریان پول حقیقی از بازار سهام شد. در آبان امسال شاخص کل بورس تهران 6 دهم درصد افت تراز داشت و شاخص کل هم‌وزن افزایش تراز 1.9 درصدی داشت.

در آبان ماه شاخص 15 صنعت از 30 صنعت بزرگ بورس تهران بازدهی منفی داشتند و شاخص 15 صنعت دیگر با افزایش تراز همراه بودند. در بین شاخص صنایع، شاخص صنعت کاشی و سرامیک با 10.5 درصد بیشترین رشد تراز را داشت و شاخص صنعت حمل و نقل با 7 درصد افت تراز ضعیف‌ترین عملکرد را به ثبت رساند.

سومین ماه از سومین فصل سال جاری تکمیل کننده روند فصل پاییز بود. در آذر ماه امسال شاخص کل بورس تهران 9.4 درصد بازدهی داشت و تراز شاخص هم‌وزن نیز 8.2 درصد رشد کرد. در این ماه تنها شاخص صنعت خرده فروشی ریزش تراز داشت و شاخص 29 صنعت دیگر افزایش تراز داشتند که درصدر آن‌ها صنعت فنی مهندسی با 29.6 درصد بازدهی قرار داشت.

رشد پیوسته شاخص صنعت انبوه‌سازی در پاییز

بازار سهام پاییز 1402 را با یک روند نزولی آغاز کرد که رفته رفته به رکود معاملاتی تبدیل شد. با تغییر رنگ سیگنال‌های اثرگذار بازار سهام، روند رکوردی معاملات تغییر کرد و شاهد رشد تراز شاخص‌های سهامی شدیم. شاخص کل بورس تهران در این فصل 4.2 درصد رشد تراز داشت و شاخص هم‌وزن نیز 5.5 درصد بازدهی داشت.

021008

در بین شاخص 30 صنعت بزرگ بورس تهران، 24 شاخص صنعت فصل پاییز را با رشد تراز به پایان رساندند و 6 شاخص صنعت افت تراز داشتند. بیشترین بازدهی فصل پاییز به صنعت انبوه‌سازی با 22.4 درصد افزایش تراز تعلق گرفت. شاخص صنعت انبوه‌سازی در هر سه ماه این فصل بازدهی مثبت و مناسبی داشت در حالی که در هیچ یک از این سه ماه صدر جدول بازدهی را تجربه نکرده است. صنعت استخراج کانه‌های غیر فلزی نیز با 21.6 درصد رشد تراز شاخص در رتبه دوم قرار گرفت و شاخص صنعت حمل و نقل با 19.3 درصد رشد تراز در رتبه سوم قرار گرفت. در بین صنایع نزولی فصل پاییز نیز صنعت اداره بازارهای مالی با ریزش تراز 5.6 درصدی ضعیفترین عملکرد را داشت و پس از آن شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی با 4 درصد افت تراز قرار گرفت. صنعت خودرو و ساخت قطعات نیز یکی از صنایع سنگین بازار به شمار می‌رود که در پاییز امسال عملکرد ضعیفی داشته است.

021008