به گزارش اکو ایران، روند اوراق بدهی دولتی عرضه شده در بازار اولیه در دو هفته اخیر مسیر پرنوسانی داشته است. در این بازار دولت اوراق خود را به مشتریان خود عرضه کرده و این نهاد ها نیز متناسب با نیاز خود از دولتخریداری می کنند. هر چه اوراق خریداری شده در این بازار بیشتر باشد دولت درآمدزایی بهتری داشته و در نهایت نیاز به برداشت از بانک مرکزی کمتر خواهد شد. این اتفاق را برخی تحلیل گران رویدادی مهم در اقتصاد کشور قلمداد کرده و در نهایت معتقدند هر چه درآمد بالاتری در این بازار ثبت شود احتمال افزایش تورم در کشور کمتر خواهد بود.

فروش 50 هزار میلیاردی اوراق در بازار اولیه

طبق آمارهای ثبت شده دربازار اولیه، تاکنون تقریبا 51 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی به مشتریان فروخته شده است. طبق داده هایی که بانک مرکزی در خصوص ویژگی اوراق عرضه شده در بازار منتشر کرده مشاهده می شود یکی از مهم ترین دلایل تامین 51 همتی کسری بودجه در نیمه نخست امسال، رشد نرخ سود موزون در این بازار بوده است. طبق داده های ثبت شده در این بازار عموما نرخ سود در مراتب بالایی قرار گرفته و نزدیک به مرز 22 درصد ثبت شده است. در همین رابطه در هفته پیش رو اوراقی که دولت در بازار عرضه کرده نرخ سود 21.8 تا 22 درصد داشته است.

اوراق بدهی دولتی

ویژگی اوراق عرضه شده در بازار اولیه هفته دوم مهر

طبق داده های منتشر شده از سوی بانک مرکزی در این هفته دو دسته اوراق در بازار عرضه شده برابر با اراد 112 و اراد 117 بوده است. اراد 112 تاریخ سررسید 34 ماهه داشته و نرخ سود آن معادل با 22.01 درصد بوده است. این در حالی است که اراد 117 نرخ سود پایین تر داشته که برابر با 21.8 درصد بوده و تاریخ سررسید آن نیز 22 ماهه بوده است.

در همین رابطه در هفته پیش رو دولت 2 هزار و 400 میلیارد تومان اوراق 112 و 4 هزار و 300 میلیارد تومان اراد 117 در بازار تزریق کرده است.

این اوراق انتخاب های بورس و بانک ها در هفته مقابل برای خرید از دولت هستند که البته پذیره نویسی در نهادهای تامین سرمایه نیز می تواند به دو دسته فوق اضافه شود.

اوراق بدهی دولتی