به گزارش اکو ایران، روند معاملات اوراق بدهی دولتی در ابتدای سال جاری سیری صعودی داشت اما در هفته های اخیر همزمان با تصمیم اخیر بانک مرکزی در راستای کاهش نرخ بهره این مسیر نزولی شده است.

در همین خصوص آمارها نشان می دهد در هفته سوم مرداد ماه مشارکت بورسی ها  و بانک ها در مجموع درکف 1401 قرار داشته و خرید اوراق از دولت به مرز 200 میلیارد تومان هم نرسید.

سومین صفر بانک ها در خرید اوراق دولتی

به طور کلی کارشناسان رشد معاملات در بازار اولیه را از حیث جلوگیری از رشد بیشتر تورم مهم تلقی می کنند. در این خصوص معتقدند هر چه معاملات دراین بازار رونق بیشتری داشته باشد بیشتر به سود اقتصاد خواهد بود. این در حالی است که در هفته اخیر این رقم افت قابل ملاحظه ای را ثبت کرد.

بررسی روند مشارکت بورسی ها و بانکی ها درخرید اوراق دولتی نشان می دهد نهادهای مالی پس از آن که در دو هفته هیچ مشارکتی را در بازار نداشتند در هفته سوم مرداد ماه نیز برای سومین دفعه اوراقی را از دولت خریداری نکردند. 

بورسی ها نیز به مرور از مرحله هشتم این بازار مشارکتشان را در بازار اولیه کمتر کرده و در هفته های یازدهم و دوازدهم به ترتیب 150 و 166 میلیارد تومان اوراق از دولت خریده اند که سهم پایینی نسبت به هفته های قبل به حساب می آید. این درحالی است که البته هنوز سهم بازار سرمایه در این روش درآمدزایی دولت بالاتر از بانک ها است.

اوراق بدهی دولتی

سهم 60 درصدی بورس در تامین کسری بودجه

به طور کلی طبق آمارها در مجموع دوازده مرحله حراج اوراق بدهی دولتی 26 هزار و 886 میلیارد تومان اوراق ازدولت خریداری شده است.

از این میزان 15 هزار و 986 میلیاردتومان در بازار سرمایه فروخته شده که به لحاظ درصدی معادل با 59.4 درصد محاسبه می شود. این در حالی است که مجموع اوراق خریداری شده از سوی بانک ها در این مدت برابر با 10 هزار و 900 میلیارد تومان بوده که 40.6 درصد از کل حجم معاملات در این بازار به حساب می آید.

بنابراین باوجود کاهش سهم بورس نسبت به هفته های قبل هنوز سهم بورسی ها بالاتر از بانک ها بوده که می تواند علامتی از وضعیت  وخیم ادامه دار در نهادهای مالی باشد.

اوراق بدهی دولتی