به گزارش اکوایران، براساس تازه‌ترین آمارها، تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه اول سال جاری 5.3 درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده است، به‌ طوری‌که در بحبوحه تلاش‌های پکن برای احیای دومین اقتصاد بزرگ جهان با محوریت تولید، از انتظارات فراتر رفت.

براساس گزارشی از فایننشیال تایمز، رشد اقتصادی چین در سه ماهه اول سال، نتایج نظرسنجی رویترز که رشد 4.6 درصدی برای سه ماهه اول پیش‌بینی کرده بود را پشت‌سر گذاشت.

به گفته اداره ملی آمار چین، در حالت کلی، اقتصاد ملی شروع خوبی در سه ماهه اول داشته که پایه مناسبی را برای کل سال ایجاد می‌کند. این نهاد همچنین تاکید کرد که محیط خارجی بسیار پیچیده، سخت و نااطمینان شده است و پایه ثبات اقتصادی همچنان محکم نیست.

تولید صنعتی چین در سه ماهه اول سال 6.1 درصد نسبت به سال قبل رشد کرده است، درحالی‌که شاخص قیمت تولیدکننده 2.7 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است؛ چراکه فشارهای کاهش تورم همچنان بر بخش تولید این کشور وارد می‌شود.

گرچه سرمایه‌گذاری در تولید صنعتی در این دوره 9.9 درصد به طور سالانه افزایش داشت، سرمایه‌گذاری در مسکن با کاهش 9.5 درصدی مواجه بود. خرده‌فروشی نیز در این دوره 4.7 درصد نسبت به سال قبل رشد داشت.

به گفته یک اقتصاددان، رشد خرده‌فروشی بهتر از انتظارات بود، با این حال شرایط کلی خرده‌روشی و همچنین ارقام مسکن تاحدی ضعیف هستند.

به گفته او، این ارقام ناشی از صادرات و هزینه‌های سرمایه‌ای برای انرژی‌های نو است و هرگونه افزایش در محرک‌ها نیز نامحتمل است؛ چراکه رشد، هم راستا با اهداف دولت است. افزایش محرک‌ها احتمالا تازمانی که صادرات کاهش یابد یا شرایط بازار مسکن بدتر شود به تعویق می‌افتد.

شاخص CSI 300 چین روز سه‌شنبه 1 درصد افت کرد. بازارهای دیگر در آسیا نیز افت کردند؛ چراکه پیش‌بینی داده‌های قوی‌تر از انتظار خرده‌فروشی در ایالات متحده احتمال کاهش قریب‌الوقوع نرخ بهره توسط فدرال رزرو را کاهش داد.

پکن هدف رشد اقتصادی امسال خود را 5 درصد تعیین کرده که مشابه سال گذشته است، اما پایین‌ترین رشد در طول دهه‌های گذشته محسوب می‌شود. با این حال، تورم در ماه مارس از پیش‌بینی‌ها بسیار کمتر بود که پایداری فشارهای کاهش تورم را باوجود تلاش سیاستگذاران برای تحریک تقاضای داخلی و جبران بحران مسکن را نشان می‌دهد.

وضعیت مسکن در اقتصاد چین

از سال 2021، اقتصاد چین با موجی از نکول سازندگاه مسکن دست‌و‌پنجه نرم کرده است که فعالیت ساخت‌وساز را متوقف کرده است و قیمت‌ها را کاهش داده است.

بخش مسکن در سه ماهه نخست سال، نشانه‌های اندکی از بهبود را نشان داده است؛ به طوری‌که سرمایه‌گذاری در املاک مسکونی 10.5 درصد به طور سالانه کاهش داشت. شروع ساخت‌وساز نیز بیش از 27 درصد و تکمیل ساخت 20 درصد به لحاظ مساحت ساخت کاهش داشته است.

صادرات دلاری نیز در سه ماهه اول سال ضعیف‌تر بود، ولی تحلیلگران معتقدند حجم صادرات درحال افزایش است، چراکه صادرکنندگان سهم بیشتری از بازارهای جهانی را به دست آورده‌اند.

گلدمن ساکس معتقد است که کمتر بودن رشد خرده‌فروشی در ماه مارس تاحدی به دلیل اثر پایه بالا نسبت به سال گذشته بود که چین محدودیت‌های کرونا را لغو کرد. رشد تولید صنعتی نیز در مارس کاهش داشته است؛ تاحدی به این دلیل که روزهای کاری این ماه نسبت به سال قبل کمتر بود.

این بانک معتقد است تولید چین قوی است، ولی پکن  با وجود سقوط بخش مسکن خود و اعتماد شکننده، همچنان در سال جاری نیاز به کمک‌های سیاستی دارد.

آژانس رتبه‌بندی فیچ هفته گذشته چشم‌انداز خود از چین را از «خنثی» به «منفی» کاهش داد و به «رشد متکی به مسکن» به عنوان منبع افزایش نااطمینانی اشاره کرد.