به گزارش اکوایران، برای سنجش میزان تغییر در سطح عمومی قیمت گروه متنوعی از کالاها به صورت مستمر از مفهوم «تورم» استفاده می شود. بررسی آخرین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، تورم اقلام خوراکی در اسفند امسال 1.6 درصد بیشتر شده است. این رقم به این معناست که در اسفند 1402 سطح عمومی قیمت یک سبد یکسان از اقلام خوراکی، 1.6 درصد بیشتر از قیمت همین سبد در بهمن ماه بوده است. باید توجه داشت که تورم اقلام خوراکی میانگین تورم 9 گروه تشکیل دهنده این مجموعه است.

بررسی این نرخ در گروه‌های مختلف حکایت از آن دارد که «میوه و خشکبار» بیشترین و «روغن و چربی» کمترین سطح از تورم اقلام خوراکی را در بهمن 1402 به ثبت رسانده اند. یکی از دلایل افزایش قیمت میوه و خشکبار در این برهه زمانی می تواند افزایش تقاضا آن به دلیل فرارسیدن نوروز باشد. در ادامه تورم 9 گروه از اقلام خوراکی در اسفند 1402 بررسی و به تغییرات آن پرداخته شده است.

تورم اقلام خوراکی در اسفند 1402 بیشتر شد

در مفاهیم اقتصادی برای سنجش میزان تغییر در سطح عمومی قیمت‌ها به صورت مستمر از مفهوم «تورم» استفاده می‌شود. آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران  نشان می‌دهد که تورم ماهانه اقلام خوراکی و آشامیدنی در اسفند 1402، معادل 1.6 درصد بوده و افزایش 2.1 واحد درصدی را تجربه کرده است. به بیان دقیق‌تر در اسفند 1402 قیمت یک سبد متنوع از مواد خوراکی 1.6 درصد بیشتر از قیمت همان سبد در بهمن ماه بوده است.

آنچه تاکنون مطرح شده، تورم کل مواد خوراکی و آشامیدنی است. مرکز آمار در طبقه بندی خود، این اقلام را در 9 گروه قرار داده است. این گروه‌ها شامل؛ «نان و غلات»، «گوشت قرمز، سفید و فراورده‌های آن»، «شیر، پنیر و تخم مرغ»، «روغن و چربی»، «میوه و خشکبار»، «سبزی و حبوبات»، «قند، شکر و شیرینی»، «نوشابه‌های غیرالکلی» و «محصولات خوراکی طبقه بندی نشده در جای دیگر» است. شواهد نشان می دهد در اسفند 1402، تورم گروه های مختلف خوراکی در بازه 0.3 تا 4 درصدی نوسان داشته است.  

030127

میوه و خشکبار، صدرنشین تورم ماهانه خوراکی‌ها

از میان 9 گروه تشکیل دهنده اقلام خوراکی، تورم ماهانه خوراکی‌های زیر مجموعه «میوه و خشکبار» در اسفند 1402، معادل 4 درصد به ثبت رسیده است. به این معنا که در اسفند 1402 قیمت یک سبد یکسان از محصولات زیرگروه میوه و خشکبار، 4 درصد بیشتر از قیمت همان محصولات در بهمن ماه بوده است.

این رقم بیشترین میزان ثبت شده از تورم گروه های مختلف خوراکی در این بازه زمانی محسوب می شود. یکی از دلایل این امر می تواند افزایش تقاضا آجیل و میوه به دلیل فرارسیدن ایام نوروز باشد. میزان تورم در سایر گروه‌های خوراکی کمتر از 3 درصد برآورد شده است.

روغن و چربی، کمترین تورم ماهانه خوراکی ها را ثبت کرد

در اسفند 1402 تورم ماهانه در 3 گروه خوراکی در سطوح کمتر از 1 درصد بوده است. این نرخ در گروه «روغن و چربی» در این بازه زمانی 0.3 درصد عنوان شده و کمترین میزان ثبت شده از تورم اقلام خوراکی در اسفند 1402 محسوب می شود. «شیر،‌پنیر و تخم مرغ» با ثبت تورم 0.6 درصدی و «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن» با اخذ تورم 0.8 درصدی دیگر گروه‌های خوراکی‌ هستند که تورم کمتر از 1 درصد را به ثبت رسانده‌اند.

لازم به ذکر است که تورم گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن» میانگین تورم 2 زیرگروه است. این دو زیرگروه شامل «گوشت قرمز و ماکیان» و «ماهی و صدفداران» است. به نظر می رسد بالارفتن تورم گروه‌های گوشتی در اسفند متاثر از افزایش تورم ماهانه گوشت قرمز و ماکیان بوده است.

در آخرین ماه از زمستان سال گذشته سطح عمومی قیمت « گوشت قرمز و ماکیان » با 1.4 واحد درصد افزایش در سطح 0.7 درصدی قرار گرفته است. «ماهی ها و صدفداران » نیز تورم 2.6 درصدی را تجربه کرده اند. این رقم در مقایسه با بهمن کاهش 0.9 واحد درصدی داشته است. باید توجه کرد که کاهش در این رقم به معنای کم شدن قیمت فراورده های مذکور نیست. بلکه نشان می دهد از سرعت رشد قیمت آن‌ها کاسته شده است.  

030127

تورم ماهانه 8 گروه خوراکی در اسفند بالا رفت

بررسی تغییرات نرخ تورم گروه‌های مختلف اقلام خوراکی در اسفند 1402 نسبت به بهمن این سال نشان می‌دهد که تورم ماهانه خوراکی‌ها در 8 گروه بیشتر شده است. «سبزی و حبوبات» با تغییر 8.7 واحد درصدی بیشترین و «نوشابه های غیرالکلی» با ثبت تغییر 0.2 واحد درصدی، کمترین میزان افزایش تورم را در اسفندماه در میان گروه های مختلف خوراکی داشته اند.

در مقابل «شیر،‌ پنیر و تخم مرغ» از رفتار جمعی پیروی نکرده و ثبات تورم را تجربه کرده‌اند. همانطور که پیش تر اشاره شده است، تورم این گروه در اسفند 0.6 درصد بوده که در مقایسه با بهمن تغییری نداشته است.