گزارش تورم، بازار کار و دستمزد بخش‌های مهم برای فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره در جلسات سیاست گذاری است. گزارش دفتر آمار وزارت بازرگانی درباره شاخص هزینه مصرف کننده به عنوان یک شاخص مهم از تورم همواره مورد توجه فدرال رزرو برای سیاست گذاری بوده است.

معیار اصلی تورم در ماه سپتامبر شتاب گرفته است که نشان دهنده  فشار قیمت ها و پایداری تقاضا است، همین مسئله احتمال یک گام افزایشی بزرگ در نرخ بهره را برای هفته آینده توسط فدرال رزرو تقویت می کند.

شاخص هزینه های مصرف شخصی به جز غذا و انرژی درروز جمعه توسط دفتر آمار وزارت بازرگانی منتشر شد. این شاخص یک معیار کلیدی برای اندازه گیری تورم است که توسط فدرال رزرو بررسی و پیگیری میشود. تورم هزینه های مصرف شخصی در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل نیم درصد رشد کرده است و نسبت به سال گذشته 5.1 درصد تغیر را ثبت کرده است.

IMG_20221029_110752_435

شاخص کل  هزینه مصرف شخصی در بازه ماهانه نسبت به ماه قبل سه دهم درصد افزایش یافت و در بازه سالانه تغییر 6.2 درصدی را ثبت کرد. این میزان از تورم همچنان فاصله زیادی از تورم هدف دودرصدی دارد.

میانگین نظرسنجی بلومبرگ از این شاخص برای PCE مرکزی (شاخص هزینه مصرف شخصی بدون احتساب انرژی و مواد غذایی) حدود نیم درصد و برای PCE کل(شاخص هزینه مصرف شخصی) 0.3 درصد رشد کرده است.

شاخص هزینه مصرف شخصی در ماه سپتامبر (دهم شهریور تا هشتم مهر) مانند ماه آگوست(دهم مرداد تا نهم شهریور) 3 دهم درصد رشد کرد که منعکس کننده افزایش هزینه قیمت کالاها و خدمات می باشد.این شاخص مشابه شاخص قیمت مصرف کننده که در اوایل ماه منشر شد عمق و گسترش تورم در آمریکا را تاکید می کند این گزارش تایید می کند که سیاست گذاران فدرال رزرو که به دنبال بازگرداندن تورم به محدوده 2 درصدی هستند به احتمال زیاد در جلسه آتی نیز افزایش 75 صدم درصدی را در نظر میگیرند.

میزان تقاضا همچنان قوی است و به رشد تورم با وجود سیاست های انقباضی کمک می کند. بازار کار قوی، افزایش دستمزدها و پس انداز خانوارها  به مصرف کنندگان کمک کرده تا تورم همه چیز از اجاره تا مواد غذایی را تحمل کنند. هنوز مشخص نشده تقاضا تا چه زمانی در مقابل تورم تاب خواهد آورد؟

گزارش وزارت بازرگانی درباره میزان پس انداز نیز نشان داد که میزان پس انداز به 3.1 درصد کاهش پیدا کرده که کمی بالاتر از کمترین میزان پس انداز از سال 2008 است. برخی از شرکت ها تغییرات رفتار مصرف کننده را از کاهش معاملات تا کاهش مصرف علامت گذاری می کنند، آمار نظرسنجی یک شرکت نشان داده است که از هر ده خانوار 4 خانوار گفته اند که تامین هزینه های معمول خانوار سخت شده است.

گزارش جداگانه ای که در روز جمعه منتشر شد نشان داد که شاخص هزینه اشتغال که معیار گسترده ای از دستمزد و مزایا را در آمریکا در نظر می گیرد نسبت به سه ماهه قبل رشد 1.2 درصدی را به ثبت رسانده است. افزایش مستمر دستمزدها برای فدرال رزرو که به دنبال کنترل سریع تورم است به عنوان چالش دردسرساز در کنترل تورم عمل می کند زیرا افزایش دستمزد باعث افزایش مصرف و تقاضا می شود که با هدف کنترل تورم در تضاد است.

فدرال رزرو انقباضی ترین رویکرد خود را از دهه 1980 اتخاذ کرده است، اتفاقی که بازار مسکن را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار داده و یاعث ایجاد رکود در این بازار شده است ولی تورم سرکش را هنوز نتوانسته مهار کند، با این حال افزایش سریع نرخ بهره بر دستمزدها در بازار کار و اقتصاد  اثر می گذارد و اقتصاد را برای ماه های آینده محدود می کند.

بانک های مرکزی احتمالا به زودی برای زمان مناسب کاهش سرعت افزایش نرخ بهره با هم گفت و گو خواهند کرد. گزارش روز جمعه هزینه های قابل توجهی را بر بخش کالا و خدمات نشان داد تورم در ماه سپتامبر در بخش کالا 0.4 درصد رشد را ثبت کرد که ناشی از قیمت داروهای تجویز شده و خودروهای جدید است، هزینه خدمات با رشد 0.3 درصدی  نسبت به ماه قبل همراه شد این شاخص در ماه قبل رشد نیم درصدی را ثبت کرده بود.

بر اساس گزارش دولت آمریکا در روز پنجشنبه تولید ناخالص داخلی 2.6 درصد رشد کرده است که به افزایش قابل توجه خالص صادرات و تاب آوری مصرف کنندگان کمک کرده است ولی تقاضای موثر در این ماه  فقط نیم درصد رشد کرده است که یکی از کندترین افزایش ها از زمان همگیری کرونا است.

گزارش جمعه نشان داد که درآمد شخصی بدون تعدیل تورم رشد 0.4 درصدی را ثبت کرده است و دستمزدها و درآمدها نسبت به ماه قبل در یک شتاب افزایشی 0.6 درصد افزایش یافته است.