به گزارش اکوایران، روسیه شاهد کاهش قابل توجه کسری بودجه خود است زیرا درآمدهای غیرنفتی این کشور بیش از آنچه کرملین انتظار داشت، افزایش یافته و همین امر‌ کاهش درآمد حاصل از صادرات کالا را جبران کرده است.

به نوشته بلومبرگ، کسری مالی روسیه در ماه سپتامبر تا 660 میلیارد روبل (6/6 میلیارد دلار) کاهش یافت و به یک درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور رسید. کسری بودجه روسیه تا پایان سپتامبر  2023 میلادی 1/7 تریلیون روبل اعلام شده است.

همچنین محاسبات بلومبرگ نشان می‌دهد درآمد دولت روسیه برای دومین ماه متوالی از هزینه‌‎هایش پیشی گرفته است.

تحریم‌های گسترده‌ای که کشورهای غربی با هدف کاهش توانایی مسکو برای تأمین مالی جنگ اوکراین اعمال کرده‌اند، منابع درآمدی اصلی روسیه یعنی صادرات نفت و گاز را هدف قرار داده است؛ با این حال، کاهش 34 درصدی درآمد حاصل از فروش حامل‌های انرژی در مقایسه با سال گذشته میلادی، با افزایش 26 درصدی در مالیات‌های دریافتی از بخش‌های غیرنفتی و گازی اقتصاد این کشور جبران شده است.

بلومبرگ اکونومیکس اعلام کرده: «تضعیف پول ملی روسیه و افزایش تورم به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، کمک کرده‌اند بودجه جنگ خود را متوازن نگه دارد. کسری بودجه روسیه در ماه سپتامبر به وسیله افزایش فصلی جمع‌آوری مالیات بر ارزش افزوده، حدود 6.6 میلیارد دلار کاهش یافت. با این حال،‌ درآمد حاصل از مالیات نفت با کاهش ارزش روبل در ماه سپتامبر‌ افزایش یافته است. همچنین با وجود اختلال در صادرات گاز طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا و تحریم‌های انرژی علیه این کشور، درآمد حاصل از مالیات نفت مسکو در مقایسه با یک سال گذشته رشد داشته است.‌»

از سوی دیگر، پول ملی ضعیف‌تر با افزایش درآمدی که دولت روسیه از صادرات نفت بر حسب روبل جمع‌آوری می‌کند، به کاهش کسری بودجه کمک کرده است. ارزش روبل در برابر دلار روندی کاهشی داشته و در ماه سپتامبر تقریباً 4 درصد از ارزش خود را از دست داده است.