به گزارش اکوایران، عربستان سعودی انتظار دارد بودجه این کشور در سال آینده میلادی با کاهش روبه‌رو شود، چراکه این کشور در تلاش است بازارهای نفت را از طریق کاهش تولید به توازن برساند.

به نوشته بلومبرگ، وزیر دارایی عربستان روز شنبه (8 مهر) اعلام کرد بودجه این کشور در سال 2024 با کاهش 79 میلیارد ریالی (21 میلیارد دلار) همراه می‌شود که معادل 1/9 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است.

پیش‌بینی می‌شود مخارج دولت عربستان در سال 2024 میلادی 1/24 تریلیون ریال و درآمد این کشور در همین سال، 1/17 تریلیون ریال باشد. پیش‌بینی رشد اقتصادی عربستان برای سال 2024 نیز 4/4 درصد است.

طبق اعلام «بلومبرگ اکونومیکس»،‌ اقتصاد 1/1 تریلیون دلاری عربستان در سال جاری میلادی احتمالا کوچکتر می‌شود؛ دلیل عمده این اتفاق کاهش تولید نفت دولت سعودی در جهت افزایش قیمت نفت عنوان شده است.

اقدامات عربستان در زمان افزایش قابل توجه تقاضا برای نفت باعث تحت فشار قرار گرفتن بازارهای نفت خام شده و همین امر قیمت آتی هر بشکه نفت برنت را به بیش از 90 دلار رسانده است.

این افزایش قیمت به بزرگترین صادرکننده نفت جهان فضای بیشتری برای حفظ سطوح بالای مخارج دولتی می‌دهد؛ مخارجی که بخش عمده‌ای از آن در پروژه‌های عظیمی که هدفشان تنوع بخشیدن به اقتصاد است، صرف می‌شود و بخش غیرنفتی عربستان را فعال و موفق نگه می‌دارد.

با وجود ادامه تلاش‌های محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، برای تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور، نفت و مواد پتروشیمی هنوز هم نقش قابل توجهی در اقتصاد این کشور دارند و حدود 90 درصد از صادرات عربستان را تشکیل می‌دهند.