به گزارش اکوایران، سرمایه‌گذاران نیویورک که به آن‌ها گفته شده اولویت نخست ترکیه مبارزه با تورم است، در انتظارند تا ببینند بانک مرکزی ترکیه تا چه میزان خواهان کنترل قیمت‌ها و مهار تورم حدود 60 درصدی این کشور است.

به نوشته بلومبرگ، هم‌اکنون انتظار می‌رود سیاست‌گذاران بانک مرکزی ترکیه طی این هفته نرخ بهره را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. «رجب طیب اردوغان» - رئیس‌جمهور ترکیه - نیز حمایت همه‌جانبه خود را از افزایش نرخ بهره اعلام کرده، چراکه اقتصاد 900 میلیارد دلاری این کشور با بحران هزینه‌های زندگی همراه شده است.

اگرچه پیش‌بینی‌ها متفاوت هستند، اما نتایج نظرسنجی بلومبرگ نشان می‌دهد اکثر اقتصاددان‌ها انتظار دارند نرخ بهره ترکیه طی امروز پنجشنبه (30 شهریور) به 30 درصد افزایش پیدا کند؛‌ افزایشی که در صورت تصویب،‌ چهارمین رشد متوالی نرخ بهره ترکیه تحت هدایت «حفیظه غایه ارکان» به عنوان رئیس بانک مرکزی این کشور خواهد بود. از سوی دیگر،‌ برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد نرخ بهره بانکی ترکیه تا 31 درصد و پیش‌بینی‌های دیگر از افزایش تدریجی نرخ بهره تا 27.5 درصد حکایت دارد.

چرخه سخت‌گیری‌های مالی و سیاست افزایش نرخ بهره، پس از پیروزی ماه مِی اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد و تیم جدید اقتصادی این کشور سعی دارد سرمایه‌گذاران را که به دلیل سیاست‌های نامتعارف اقتصادیِ چند سال اخیر، از ترکیه دور شده بودند،‌ بار دیگر به سرمایه‌گذاری در این کشور ترغیب کنند. سیاست‌های پیشین بانک مرکزی ترکیه که در آن زمان با حمایت اردوغان همراه بود، بر پایین آوردن نرخ بهره بانکی تأکید داشت؛‌ اتفاقی که اقتصاد ترکیه را با مشکلات زیادی از جمله تورم بالا مواجه کرد.

اما اکنون به نظر می‌رسد اردوغان از ذهنیت پیشین خود درباره اینکه پایین نگه‌داشتن نرخ بهره می‌تواند تورم را کاهش دهد، فاصله گرفته و حمایت کامل خود را از تصمیمات بانک مرکزی و وزارت دارایی این کشور برای افزایش نرخ بهره اعلام کرده است.

پیش‌تر، بانک مرکزی ترکیه تحت فشار اردوغان نرخ بهره را از حدود ۱۹ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۸.۵ درصد در اوایل سال جاری کاهش داده بود. اردوغان به حدی بر سیاست پایین نگه‌داشتن نرخ بهره تأکید داشت که حتی سه رئیس بانک مرکزی را که در برابر کاهش نرخ بهره مقاومت می‌کردند، برکنار کرده بود.

«مهمت شیمشک» وزیر دارایی ترکیه به تازگی به آمریکا سفر کرد تا چندین جلسه با سرمایه‌گذاران داشته باشد و از آن‌ها برای حضور پررنگ‌تر در ترکیه دعوت کند؛ اقدامی که موفقیت آن با توجه به سیاست‌های چند سال قبل اردوغان، دشوار به نظر می‌رسد.   

‌یکی از اقتصاددان‌های ترکیه اعلام کرده اگر این کشور می‌خواهد موفقیت اخیر خود در جلب اعتماد سرمایه‌گذاران را ادامه دهد،‌ بانک مرکزی باید یک پیام قوی به بازار بدهد. پیامی که حاوی عزم مقامات این بانک برای مهار تورم است. بلومبرگ اکونومیکس اعلام کرده: «برآورد اولیه ما برای جلسه امروز بانک مرکزی ترکیه، افزایش 250 واحدی نرخ بهره بود، اما با توجه به اظهارنظرهای مقامات بانک مرکزی این کشور درباره سخت‌گیری‌های بیشتر  بر وضعیت وام‌ها،‌ ما پیش‌بینی اولیه خود را به دو برابر افزایش داده‌ایم.»

اقدام ترکیه در بالا بردن نرخ بهره باعث شده بانک‌ها و شرکت‌های این کشور بتوانند دوباره به بازارهای سرمایه بین‌المللی دسترسی پیدا کنند و حتی برخی سرمایه‌گذاران خارجی را به اوراق قرضه دولتی با ارز محلی این کشور جذب کرده‌اند.

پیش از جلسه امروز بانک مرکزی ترکیه، معامله‌گران چشم‌انداز مثبتی برای لیر پیش‌بینی کرده‌اند، اما در عین حال، این ارز نسبت به گذشته با نوسانات بیشتری همراه خواهد شد. طبق اعلام یکی از اقتصاددان‌های پیشین بانک مرکزی ترکیه، با وجود افزایش نرخ بهره از ماه ژوئن، چشم‌انداز تورمی ترکیه منفی‌تر شده و برای بهبود آن،‌ بانک مرکزی ترکیه شاید مجبور شود نرخ بهره را تا 750 واحد معادل 7.5 درصد افزایش دهد.