مردم ترکیه به میزان زیادی برای خرید کالای اساسی به کارت های اعتباری متکی هستند زیرا سریع‌ترین تورم در 24 سال گذشته  قدرت بودجه خانوار را کاهش داده است.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط مرکز کارت‌های بین بانکی مستقر در استانبول که مخارج کارت ها را ردیابی می‌کند، خرید غذا با کارت اعتباری بیش از 137 درصد در ماه آگوست (نهم شهریور)  به طور سالانه افزایش پیدا کرده است. هزینه ها در مراکز خرید و سوپر مارکت‌ها نیز 116 درصد افزایش پیدا کرده است. تورم مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی که بیش از یک چهارم سبد مصرف کننده را تشکیل می‌دهد از پایان سال قبل  بیش از دو برابر شده است و در ماه اکتبر (نهم آبان) بیش از 99 درصد در بازه سالانه رشد کرده است.

IMG_20221105_114002_101

اطلاعات گردآوری شده توسط ناظر بانکی ترکیه نشان می‌دهد که در مجموع مصرف کننذگان تا 28 اکتبر (ششم آبان) 348 میلیارد لیر (20 میلیارد دلار) بدهی لیر دریافت کرده اند که تقریبا دو برابر دو سال گذشته است.

 کارت های اعتباری یا کردیت کارت، اعتباری است که بانک صادرکننده علاوه بر میزان موجودی حساب مشتری با توجه به توانایی مالی متقاضی و شناختی که بانک از او دارد به او می‌دهد، مشتری می تواند تا سقف تعیین شده توسط بانک بیشتر از موجودی حساب خود در ماه خرج کند و در ماه بعد اعتبار دریافتی از بانک را تسویه کند.

IMG_20221105_113955_599

 هزینه‌های سرسام آور در همه چیز از مواد غذایی گرفته تا بنزین، مردم ترکیه را مجبور کرده تا از کارت‌های اعتباری برای تأمین مخارج خود استفاه کنند. اصرار بانک مرکزی بر یک سیاست پولی نا متعارف نیز فشار بیشتری بر تورم مصرف کننده آورده است، زیرا این سیاست با فشار بر پول ملی بر قیمت ها فشار وارد کرده و موجب رشد قیمت‌ها می‌شود.

کاگداس دوغان مدیر تحقیقات ترا یاتیریم در استانبول توضیح داد کارت های اعتباری به عنوان تکیه گاهی برای تأمین مخارج استفاده می شوند و به طور موثری جایگزین دریافت وام از بانک ها با نرخ های بهره گزاف می شوند. موجودی کارت های اعتباری تحت تاثیر عوامل متعددی مانند تورم بالای مصرف کننده، افزایش ترجیح بر اقساط و انتخاب مشتریان برای پرداخت حداقل نیاز به سرعت در حال افزایش است. تورم ماه گذشته بیش از 85 درصد رشد کرده است، به گفته بانک مرکزی این تورم بیشتر ناشی از رشد قیمت مواد غذایی بوده است.

در کنار کاهش 3.5 درصدی نرخ بهره از ماه آگوست (دهم مرداد)، بانک مرکزی محدودیت هایی را نیز برای وام دهندگان کارت‌های اعتباری اعمال کرده است. در صورت دیرکرد در بازپرداخت اعتبار به بانک مشتری باید جریمه پرداخت کند، بانک مرکزی همچنین نرخ بهره پرداخت های معوق را محدود کرده است.