به گزارش اکوایران ،احکام  مدیران علیرضا زاکانی یک ساله است . مدیرانی که همه از سوی کمیته انتصابات تایید و گفته می شد  مراحل دشواری را هم برای تایید صلاحیت های تخصصی و مدیریتی طی کرده اند

مهر ماه یک سال پیش ، حسام حبیب‌الله ، مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه راهبری کلان و ارتقاء توانمندی مدیریتی شهرداری تهران ومسئول کانون ارزیابی درخصوص روند انتخاب مدیران در شهرداری  ونقدهای تند و تیزی که به برخی از انتصابات در شهرداری تهران گفته بود :در ادوار گذشته تصویر خیلی روشنی از این که شهردار تهران چگونه همکاران خود را انتخاب می کند وجود نداشت. این که تابع چه فرمول و شرایطی بوده و انتخاب ها بر اساس آشنایی قبلی بوده یا براساس شایستگی ها... اما دوره ای که آقای زاکانی فعالیت خود را برای ورود به شهرداری تهران آغاز کردند، در برنامه هایی که در شورای شهر ارائه دادند، یکی از نکات - که بر آن خیلی تاکید کردند- این بود که شایسته سالاری را محور قرار می دهند و همچنین از مدل های ارزیابی استانداردی که در دنیا و ایران رایج است استفاده می کنند که ما آنها را تحت عنوان کانال های ارزیابی و پنل های تخصصی می شناسیم. ما در این دوره با این مواجه شدیم که آقای زاکانی به عنوان شهردار تهران باید در مورد نزدیک به 700 تا 750 جایگاه کلیدی تعیین تکلیف کنند و احکامشان صادر شود... این روند با معاونین شهردار آغاز شد سپس شهرداران مناطق و سپس نوبت به موازات آن شهرداران نواحی و همچنین مدیران عامل و هیئت مدیره‌های سازمان ها و شرکت های تابعه رسید.

او با اشاره به این که برای انتصاب مدیران  از مدل کانال ارزیابی استفاده شده توضیح داده بود: کانال ارزیابی ابزاری است که با استفاده از ابزارهای مختلف مدیریتی در یک سفر و مسافرت یک روزه افراد را با مفاهیمی درگیر می‌کند که ره آورد درگیری این افراد با آن مفاهیم و ابزارهای مدیریتی این است که توانمندی های پنهان این افراد کشف شود و بتوان با اطمینان خاطر بیشتری در مورد انتصاب این افراد تصمیم گیری کرد. بیش از یک دهه است که این ابزار در کشورمان استفاده می شود و سازمان ها و شرکت های حرفه ای و مجموعه هایی که در حوزه خدمات حاکمیتی هستند در طول 10- 15 سال اخیر از این ابزار استفاده کرده‌اند و ما هم از همین مکانیزم استفاده کردیم.

36

اما مدیران انتخاب شده با وجود گذر از این روند ادعا شده احکامشان یک ساله بود . موضوعی که منتقدان زیادی در داخل مجموعه شهرداری داشت . قدیمی های شهرداری معتقد بودند ، بدنه شهرداری چندان مدیران یک ساله را جدی نمی گیرند .  علیرضا زاکانی هم به این نقد ها واکنش نشان داده و  گفته بود: مدیریت یک‌ساله بسیار جدی است و کارمندان حتما آن را جدی بگیرند چرا که قرار است مدیران ارزیابی شوند. مدیریت شهری امری شوخی بردار نیست و نمی توان به مدیری تا ۴ سال بعد حکم داد. ما لحظه به لحظه مدیران را رصد می کنیم و علاوه بر این کارمندان را نیز رصد خواهیم کرد چرا که پس از این بحث کار و تلاش مطرح است. خودمان را مکلف می‌دانیم که شبانه روز کار کنیم و انتظارمان نیز این است که مدیران ما نیز شبانه روز کار کند.

37

شهردار تهران اضافه کرده بود: مدیران در این یک سال ارزیابی می شوند و امیدوارم بتوانیم سالهای بعد نیز در خدمت همه افرادی که حکم یک‌ساله دریافت می کنند باشیم. در این احکام جمله ای وجود دارد مبنی بر اینکه  امید دارم که این استمرار صورت بگیرد. اما ما نه با خودمان، نه با مدیران و نه با کارمندان تعارف نداریم . شهر را نمی توان با تعارف اداره کرد بلکه اداره شهر نیاز به جدیت دارد و  مدیران باید برای لحظه ها، هفته ها و ماه ها برنامه داشتند.

حالا مهلت احکام یک ساله به پایان رسیده است . روز چهارشنبه شهردار تهران درحاشیه دیدار با اعضای دیوان عدالت اداری  ابتدا در واکنش به خبر رفتنش از شهرداری گفت: فعلاً صبر کنید، صبر چیزی خوب است.  اینکه چه کسی گفته است قرار است برویم را شما باید به ما بگویید.  اقدامات بسیاری را می‌خواهیم در آینده انجام دهیم.

او در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص احکام یک‌ساله، و احتمال تغییر و تحول مدیران در شهرداری هم خبرنگاران را به صبر دعوت کرده بود.

اما مدتی زیادی از سخنان شهردار و دعوت به صبرش نگذشته بود که او امشب دو مدیر جوان خود را تغییر داد . مدیرانی که گفته می شود با وجود آمادگی برای تغییر اما از برکناری خود تا زمان انتشار احکام جدید اطلاعی نداشتند  .

یکی از تغییرات شبانه زاکانی  ،تغییر مدیرعامل سازمان بهشت زهرا بود . اوسعید غضنفری از این سمت برکنار و محمد جواد تاجیک  به عنوان  مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) و شهردار حرم مطهر امام خمینی (ره) منصوب کرد. تاجیک پیش از این به عنوان مشاور و دستیار شهردار تهران فعالیت می کردویکی از اعضای هیات مدیره سازمان بهشت زهرا (س) بود.

همچنین شهردار تهران حامد عباسی نامی را به عنوان "سرپرست و عضو هیات مدیره شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه" منصوب کرد.

در خبر منتشر شده از سوی روابط عمومی شهرداری تاکید شده که این انتصاب با پیشنهاد معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بوده است . پیش از این گفته می شد شفیعی به انتصابات مدیران زیر مجموعه اش که بدون مشورت با وی انجام می شود انتقاد داشته است .  

 عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران  هم درخصوص انتصابات جدیدبه سایت خبری روابط عمومی شهرداری تهران گفت: :همزمان با اولین سالگرد مدیریت جدید شهری، تحول در مدیران ارشد به طور جدی از طرف شهردار پایتخت پیگیری می‌شود.یکی از تدابیر شهردار تهران صدور احکام یکساله برای همه معاونین، روسای سازمان‌ها و شهرداران مناطق بود تا تمدید آن منوط به ارزیابی و بررسی جدی عملکرد آن‌ها، میزان موفقیت در تحقق اهداف مدیریت شهری، مطالبات مردم و حل مشکلات شهر باشد.

وی ادامه داد : این تغییرات در مرحله اول در لایه مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌ها با اولویت اصلی‌ترین مطالبه مردم که حمل و نقل شهری است، اتفاق خواهد افتاد.عقب‌ماندگی‌های جدی در ادوار قبلی و انباشت مشکلات ناشی از آن در حوزه ناوگان حمل‌ونقل عمومی باعث شده تا در این بخش نیاز به تلاش مضاعف برای پاسخ به مطالبات مردم وجود داشته باشد.

به گفته محمد خانی طی روزهای آینده در حوزه مدیران عامل شرکت‌ها و شهرداران مناطق هم شاهد تغییراتی با همین رویکرد خواهیم بود وموضوع تغییرات موردی و محدود، بر اساس ارزیابی‌های فنی و با هدف تسریع در خدمات‌رسانی به مردم شریف تهران خواهد بود.