به گزارش اکوایران، شهردار تهران باز هم به سرخابی‌ها وعده داد که دو  استادیوم امام رضا (ع) و شهید کاظمی را به آنها واگذار می‌کند تا این دو تیم ورزشگاه دائمی داشته باشند .علیرضا زاکانی نخستین شهرداری نیست که این وعده را به این دو تیم می‌دهد از سال 94 مدیران وقت این دو باشگاه با شهرداران وقت نشست‌هایی برای انتقال این استادیوم و استفاده دائمی از آن برگزار کرده اما به سرانجامی نرسیده است .

resized_556890_626

زمستان سال ۹۴ بود که حق بهره‌برداری دو ورزشگاه به دو تیم تهرانی استقلال و پرسپولیس از طرف شهرداری هدیه شد، آن سال‌ها یکی از اعضای ورزشکار شورای شهر این پیشنهاد را مطرح کرد و معتقد بود همان طور که تیم‌های بزرگی مانند مادرید و بارسلونا از حمایت شهرداری شهرشان برخوردار هستند، شهرداری تهران نیز باید به دو تیم سرخابی‌اش کمک کند تا ورزشگاهی برای تمرین داشته باشد.

photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۳_۱۵-۱۹-۰۷

علیرضا دبیر که آن زمان مسئولیت کمیسیون بودجه را بر عهده داشت در هنگام بهره برداری از این دو ورزشگاه به رسانه گفته بود: استادیوم امام رضا در سال ۹۰ ـ ۸۹ و استادیوم شهید کاظمی در سال ۹۲ ـ ۹۱ با درخواست شورای شهر به نیت آماده‌سازی این استادیوم‌ها به عنوان ورزشگاه اختصاصی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ساخته شد. البته قرار بود نام استادیوم منطقه ۱۵ناصر حجازی باشد، آن زمان مرحوم ناصرخان در قید حیات بود  و بنابراین این استادیوم به نام شهید احمدکاظمی نام گرفت. در دیداری با وزیر ورزش، پیشنهاد واگذاری استادیوم منطقه ۱۸ (امام رضا) به پرسپولیس و استادیوم منطقه ۱۵(شهید کاظمی) به استقلال را دادم که آقای وزیر با توجه به پرطرفدار بودن این دو تیم و لزوم داشتن زمین تمرینی و مسابقات مناسب با دسترسی آسان برای این دو تیم، واگذاری این استادیوم‌ها را تأیید کرد.

 دبیر آن زمان تاکید کرد: قراردادی که با این دو تیم بسته می شود قرار داد بهره برداری است  این امکان وجود دارد که این قرارداد مادام العمر باشد. در روزهای پایانی اسفندماه سال ۹۴ شهردار تهران پس از حاشیه های بسیار ورزشگاه امام رضا را به استقلال و ورزشگاه شهید کاظمی را به پرسپولیس داد. هرچند که کلنگ این ورزشگاه به نام ناصر حجازی زده بود. برای آن که مشخص شود این ورزشگاه به کدام باشگاه برسد قرعه کشی شد. هر دو تیم تمایل داشتند ورزشگاه شهید کاظمی به آنها برسد زیرا  ورزشگاه شهید کاظمی نسبت به ورزشگاه امام رضا(ع) دارای مشخصات بهتری بود.

 استادیوم شهیدکاظمی با مساحتی حدود ٩٠٠٠٠ متر مربع و زیر بنایی به مساحت ١٢٠٠٠ مترمربع و گنجایش ١٥٠٠٠ نفر تماشاگر احداث شده که شامل زمین چمن طبیعی و سایر امکانات بود اما از سوی دیگر ورزشگاه امام رضا(ع) ٥‌هزار نفر کمتر گنجایش تماشاگر دارد، دارای زمین چمن مصنوعی است و مساحتش نیز تقریبا نصف مساحت استادیوم شهید کاظمی است.  در مراسم واگذاری شهردار تهران از این هدیه هم عبور کرد و اعلام آمادگی کرد شهرداری  می تواند اسپانسر این دو تیم هم بشود .

ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر چهارم می‌گوید: آن زمان هم برخی از اعضای شورای شهر تهران با این واگذاری موافق نبودند و معتقد بودن اعتبارات شهرداری تهران باید صرف توسعه  زیر ساخت‌ها ورزش همگانی شود از طرف موافقان پیشنهاد هم دلیل می آورند که این دو تیم محبوب تهرانی هستند واین حمایت با توجه به این تعدادی زیادی از این ورزشکاران در تیم ملی هستند حمایت از تیم ملی کشور هم محسوب می‌شود.

او ادامه می‌دهد : آن زمان گفته شد این دو باشگاه بدهی‌های زیادی دارند و واگذاری باشگاهی برای تمریم هزینه های این دو باشگاه تهرانی را کاهش می دهد البته این دو ورزشگاه حق بهره برداری اش واگذار شده است. اما آن زمان هم مخالفانی داشت و ما در صحن نسبت به آن تذکر هم دادیم.

photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۳_۱۵-۲۱-۳۴

واگذاری مجموعه‌ها به دو تیم استقلال و پرسپولیس مستلزم یکسری ساز و کارهای قانونی و راه‌های نظارتی است که در همه دوره های مدیریت شهری دنبال اما به سرانجام نرسیده است .در دوره پنجم مدیریت شهری پیروز حناچی در دیدار مدیران عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خواستار واگذاری سند دواستادیوم امام رضا (ع) و استادیوم شهید کاظمی شدند .

شهردار تهران  وعده داد که این درخواست حقوقی مورد بررسی قرار خواهد گرفت اما این واگذاری به شرطی صورت می‌گیرد که هیچ گاه دو تیم این استادیوم را به خاطر مالکیت واگذار نکنند و همواره مورد استفاده دو باشگاه قرار گیرد. شهردار تهران ادامه داد در صورتی که دو باشگاه تضمین کنند استادیوم‌هایی که از سوی شهرداری در اختیار آنها قرار گرفته هیچ وقت نخواهند فروخت و جز اموال باشگاه محسوب خواهد شد حاضر است در این زمینه با دو باشگاه همکاری کند و در نهایت دستور واگذاری سند دو استادیوم را به باشگاه استقلال و پرسپولیس صادر کند.

آن زمان اعضای شورای شهر تهران به این خبر واکنش نشان داده و یادآوری کردند، انتقال سند این دو ورزشگاه نیاز به مصوبه شورای شهر دارد .

21f97913-28e5-43af-92a1-082ee10fd96f

این وعده تکراری در این دوره هم به سرانجامی نرسید . امروز رضا سیفی دستیار رسانه‌ای شهردار تهران در صفحه شخصی خود از واگذاری دائمی ورزشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به این باشگاه‌ها خبر داد و نوشت: یک خبر خوب برای هواداران ‎پرسپولیس و ‎استقلال؛ با دستور شهردار تهران مجموعه‌های ورزشی امام رضا (ع) و شهید کاظمی به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس واگذار شد تا از این پس ورزشگاه دائمی داشته باشند.

photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۳_۱۵-۲۲-۳۱

درخبری که از سوی دفتر محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه در اختیار رسانه ها قرار گرفته به  جزییات دیدار مدیران عامل استقلال و پرسپولیس با شهردار تهران اشاره شده است .   

اخوندی در این جلسه پیشنهاد کرده  برای حمایت از این دو تیم در ازای زمین هایی که قرار است وزارت ورزش در ورزشگاه  تختی  به شهرداری به منظور ساخت ایستگاه مترو و نیز بزرگراه شهید شوشتری تحویل دهد این دو ورزشگاه به صورت تهاتر به وزارت ورزش و دو تیم استقلال و پرسپولیس واگذار شود .

در ادامه این جلسه هم علیرضا زاکانی شهردار تهران ضمن استقبال از پیشنهاد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد که شهرداری آماده است که در ظرف مدت یک هفته تفاهم نامه ای را با وزارت ورزش امضا و ورزشگاه های امام رضا (ع) و شهید کاظمی را در ازای توافقات مربوط به بخش های دیگر از جمله زمین های ورزشگاه تختی به این دو باشگاه مردمی منتقل کند.

eddb3ba7-e3ec-4282-94cb-90640312a631

در این جلسه مقرر شد تا مقدمات این رویداد و روال قانونی مورد نیاز آن در شهرداری و وزارت ورزش انجام و طی مدت کوتاهی  انتقال مالکیت این دو ورزشگاه به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس انجام شود.

اما تجربه گذشتگان نشان می دهد این وعده که از زمان محمد باقر قالیباف در شهرداری تهران مطرح است بسیار دشوار است. شهرداری تهران از زمان پیروز حناچی تهاتر این دو استادیوم را با بخش هایی از ورزشگاه تختی برای احداث ایستگاه مترو دنبال می کرد . برای انتقال زمین های ورزشگاه تختی نیاز بود تهاتر با وزرات ورزش دنبال شود و مجوز آن در هیات وزیران به تصویب برسد ( روند کارشناسی قیمت و انتقال نیاز به مجوز هیات دولت دارد) و همچنین شهرداری تهران نیز نیاز داشت برای این تهاتر مجوز شورای شهر تهران را بگیرد .

یکی از چالش های این انتقال اوقافی بودن سند ورزشگاه شهید کاظمی بود. آن زمان( سال 99 ) برای موافقت با انتقال سند مبلغی حدود 40 میلیارد تومان درخواست کرده بود که با تورم این سال ها و تغییر مدیریت ها مشخص نیست این تفاهم همچنان پایدار است یا خیر ؟

به نظر می رسد این وعده مدیران شهری نیز به این زودی ها محقق نشود و به لیست آرزوهای ده  ساله شهردار افزوده شود .