«شنبه های در تهران چه خبره؟» بیل بوردهای تبلیغاتی تازه شهرداری تهران در سطح شهر است. شنبه این هفته پس از بهره برداری از پایانه اکباتان ، علیرضا زاکانی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: از امروز شنبه های امید و افتخار با افتتاح بزرگترین پایانه قطارهای زیر زمینی کشور آغاز شد.با یاری و لطف خداوند از این به بعد هر شنبه تا دهه فجر افتتاح پروژه های بزرگ مقیاس شهری را خواهیم داشت. برخی از این پروژه ها جزو آرزوهای مدیریت شهری در سال های گذشته بوده است.

39762

علی اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران در خصوص وعده تازه شهردار تهران به اکوایران می گوید:شهردار تهران چنین قولی  را به شهروندان تهرانی داده اندوشنبه ای که گذشت اولین شنبه بود و پایانه اکباتان به بهره برداری رسید ،منتظریم ببینیم شنبه آینده و شنبه های بعدی چه اتفاقی می افتد و این شنبه ها را رصد کنیم تا ببینیم آیا در چارچوب پروژه های مصوب شهرداری است یا طرح های جدیدی را دنبال می کنند .

وی درخصوص پروژه هایی که قرار است در چند هفته نخست به بهره برداری برسند می گوید :‌ اکثر اعضای شورا  از جزئیات این پروژه ها  اطلاع ندارند وکسی لیستی از این پروژه ها نداشت. منتظریم یکی دو هفته طبق قول ایشان پیش برود تا ببینیم پروژه های مقیاس بزرگ به بهره برداری می رسد،ایشان گفتند هر شنبه یک پروژه مقیاس بزرگ شهری را افتتاح خواهند کرد بعد ازاین مدت مشخص می شود منظور شهردار چه مدل پروژه هایی است و آیا شبیه پروژه هایی مانند پایانه اکباتان است یا خیر؟

photo_۲۰۲۲-۰۸-۲۲_۱۶-۳۱-۴۶

مقیمی با اشاره به سخنان مدیرعامل مترو درخصوص پروژه پایانه اکباتان می گوید :‌به گفته مدیرعامل مترو این پروژه 14 سال زمان برده و گزارش ها نشان می داد که حجم قابل توجهی از پروژه قبلا پیشرفت داشته و دوستان زحمت کشیدند و پروژه را تمام کردند و به بهره برداری رساندند که جای تقدیر و تشکر دارد.

  بعد از گزارش عملکرد 200 روزه شهرداری تهران  که در برخی موارد چندان دقیق نبود انتقادهای زیادی به مدیریت شهری شد، آیا شورا برای پیشگیری از حاشیه های تازه وعده شنبه های امید و افتخار از سوی اعضای شورای شهر رصد می شود ؟ قائمی در این رابطه پاسخ می دهد :‌ در مورد گزارش 200 روزه در برخی مواردش ورود کردیم  و تحقیق کردیم  که   دقیقا موارد مطرح شده چقدر محقق شده و گزارش های کلی و اجمالی به دستمان رسید. بعضی ها هم سوءبرداشت و تفاوت در تعریف است؛ مثلا در مورد موضوع افتتاح 32 میدان تره بار معلوم شد منظورشان 32 بازارچه است و برخی ها را هم به غرفه تعدیل کردند که دوره بهره برداری موقتی داشتند. همه اینها را به حساب تجربه سال اول می گذاریم و امیدواریم از سال دوم به بعد که الآن در شروع آن هستیم شاهد تفاوت در تعاریف نباشیم و به صراحت مشخص شود که دقیقا منظور چه تیپ کار یا پروژه ای است. امیدوارم سرنوشت شنبه های پیشنهادی آقای شهردار به سرنوشت عملکرد 200 روزه دچار نشود و اتفاقات بزرگ در تهران رقم بخورد .  

اما مهدی چمران به تحقق وعده زاکانی امیدوار است . او روز گذشته به خبرنگاران می گوید: در این زمینه اصل مسئله تکمیل پروژه‌های باقی مانده از قبل و آغاز پروژه های دیگر است.

او  با اعلام اینکه پروژه‌ها طبق زمان‌بندی مرتبی هر هفته به صحنه بهره‌برداری ورود پیدا می‌کند، یادآور می کند : شاکریم که شهرداری به این مرحله رسیده که بهره‌برداری طرح‌ها را انجام می‌دهد. تا ۲۲ بهمن تعدادی پروژه به بهره برداری می‌رسد و پس از آن نیز افتتاح پروژه‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران هم  درباره وعده شهردار تهران درخصوص بهره‌برداری هر هفته یک پروژه بزرگ عمرانی هم می گوید :‌امیدواریم و دعا می‌کنیم این اتفاق بیافتد و خدا را شکر می‌کنیم چون حتما باعث سربلندی مجموعه شورای ششم می‌شود. باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

photo_۲۰۲۲-۰۸-۲۲_۱۶-۳۱-۳۸

محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم معتقد است ::  طبیعی است، یکسری پروژه‌هایی که درصد بالایی‌ از آن پیشرفت کرده ، در این مدت باید کارهایش انجام شده باشد. اما  اعلام کنند چند درصدش در زمان آنها انجام شده  و راستش را  هم بگویند تشکرهم می کنیم .

 اما واکنش کاربران توییتر به سخنان شهردار تهران هم قابل تامل است و نشان ازنیازهای نادیده گرفته شده شهروندان در تهران دارد . یکی از نظرات نوشته شده در زیر توییت شهردار این است که «حاجی شما این پله برقی های خاموش رو بگید راه بندازن.بوی تعفن آب مانده در جوی خیابان ها. ممانعت از بریدن درخت ها و خیلی چیزهای شبیه این.بقیه حالا بعدا ان شاءالله. ضمنا مدیر خوب اونه که همه چیزهای قبلی رو به نام خودش نزنه!  پروژه_های_آرزومحور»،اکانت پارودیه؟هم نوشته «مدیر شهری که نمی‌‌داند این پروژه‌ها که افتتاح می‌شود نتیجه کار مدیران قبلی هم هست،‌ کیست؟ زاکانی» . دیگری نوشته که «مادرزنت دوست داشت سر سفره رسیدی» .

کاربر دیگری یادآوری کرده است «نمیخوای خیابونا رو یک جارویی بکشی؟ اصلی‌ترین وظیفه رو چرا رها کردی؟»،کاربردیگری نوشته است که «سامانه شفافیت شهرداری چی شد ؟؟؟تا شفافیت نباشه ، خدمت و افتخار دروغی بیش نیست والله امیرالمونین هم شفافیت رو ترویج کرد و میکنه شما نمیدونم توی چه سیستمی گیر افتادین که نمیشه بهش دست زد ...»

کاربر دیگری به وضعیت برخی بوستان های تهران اشاره کرده و نوشته است که «پارکهای تهران اکثرا یکساله ول هستند! وسایل بازی بچه‌ها خراب، نمازخانه بسته، بیشتر لامپها خاموش و....  »؟،یکی دیگر از نظرات زیر توییت شهردار گلایه از وضعیت اتوبوس های تندرو است «ای کاش فکری هم به حال وضع اتوبوس های شهری و BRT ها بکنید تعداد بسیار کم شده و صف های عریض و طویلی تشکیل شده نمی‌دونم خودتون می‌بینید یا افرادتون هم تو شهر رفت و آمد میکنن یا نه! اما صف های ده متری ساعت ۲ ظهر چیز عجیبی است که در دوره های قبل نبود!!!!»دیگری نوشته است «منطقیه اول پروژه کوچیکا رو درست کنی، وضع پله برقیا، پارکها، سطلهای زباله، معتادا ولی اینا به چشم نمیان نه؟»