به گزارش اکوایران، آیا رهبران عرب پشت اسرائیل درآمدند؟ اگر کسی به تفسیرهای رسانه‌های اجتماعی در مورد تلاش مشترک اسرائیل، آمریکا، انگلیس، فرانسه، اردن و احتمالاً دیگر کشورهای عربی برای خنثی‌کردن موشک‌ها و حملات پهپادی ایران به اسرائیل نگاه کند، ممکن است چنین فکر کند. گروهی از تحلیل گران، اسرائیلی‌ها و فعالان طرفدار اسرائیل به وضوح می‌خواهند این باور را ترویج کنند.

طلوع «خاورمیانه جدید»؟

به نوشته استیون کوک برای وبگاه فارن پالیسی، اما این ادعا بیشتر اغراق‌آمیز است. هفته گذشته اتفاقاتی به وقوع پیوست، اما طلوع «خاورمیانه جدید» که با همکاری بیشتر اعراب و اسرائیل آغاز شد، یکی از آن‌ها نبود. خوشبختانه، حقیقت هنوز به اندازه کافی اطمینان‌بخش است.

کارزار نظامی ویرانگر اسرائیل در نوار غزه در طول شش ماه گذشته فشار قابل‌توجهی بر روابط این رژیم با کشورهای عربی، به ویژه مصر و اردن وارد کرده است. از کشورهای عربی که روابط دیپلماتیک با اسرائیل دارند، سفرای مراکش، مصر و امارات در سرزمین‌های اشغالی باقی مانده‌اند، هرچند ابوظبی هماهنگی خود در زمینه کمک‌های بشردوستانه با اسرائیل را پس از کشته‌شدن هفت امدادگر از سازمان غیرانتفاعی «آشپزخانه مرکزی جهان» در حمله پهپادی اسرائیل به حالت تعلیق درآورد. با این حال، پس از همه خشونت‌ها و تنش‌های دیپلماتیک، برای روزنامه‌نگاران و تحلیلگران این امر عادی شده که بپرسند آیا «توافقنامه‌های ابراهیم» -توافق دیپلماتیکی که روابط بین اسرائیل و چندین کشور عربی خلیج فارس را در دوران دولت ترامپ عادی‌سازی کرد- اکنون از بین رفته است؟

مشروح این گزارش را این‌جا بخوانید.