حمیدرضا پیش‌بهار پژوهشگر آکادمی سامان می‌گوید: چند عامل محرک‌های اصلی تقاضا در سال‌های اخیر بوده‌اند. نخستین محرک تقاضای شغلی بوده. با افزایش نیاز به جابه‌جایی سریع در شهرهای بزرگ، در حال حاضر می‌توان با کمتر از ۵۰ میلیون تومان یک موتورسیکلت خریداری کرد و شغل نسبتا ثابتی داشت. در کنار آن با جایگزینی موتور سیکلت به جای خودرو مخصوصا در شهرهای بزرگ هم مواجه هستیم که دلیل آن ترافیک شهرهای بزرگ است و عامل دیگری که جزو محرک‌های تقاضا محسوب می‌شود، افزایش تقاضای خرید به عنوان یک کالای سرمایه‌‌ای است. خصوصا برای موتورسیکلت‌های وارداتی که نوسان قیمتی دارند و با نوسانات نرخ دلار قیمت‌ آنها هم نوسان پیدا می‌کند.

پیش‌بهار با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر قیمت خودرو و هزینه نگهداری آن افزایش پیدا کرده، توضیح می‌دهد که افزایش قیمت خودرو، باعث شده تا خرید موتورسیکلت به عنوان وسیله نقلیه جایگزین به صرفه باشد. در بحث اشتغال از طریق این وسیله نقلیه هم شاهد هستیم که تقاضا برای جابه‌جایی سریع به شدت افزایش پیدا کرده، یعنی استفاده از پیک‌های موتوری، حالا چه در قالب پلتفرم‌های دیجیتالی که وجود دارد برای خدمات شهری و چه به صورت مستقل تعداد موتورسیکلت‌ها را افزایش داده است.

به گفته پژوهشگر آکادمی سامان، افزایش تقاضا باعث شده در سال‌های اخیر نمایندگی تولیدکنندگان داخلی در تعداد و اندازه فروشگاه با توسعه همراه شود. طبق پیمایشی که آکادمی سامان در بهمن ۱۴۰۲ انجام داده، بیش از ۵۰ درصد فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه امکان فروش اقساطی را هم روی میز گذاشته‌اند که البته شرایط این فروش اقساطی بیشتر از سوی تولیدکننده‌ها فراهم شده است.

آکادمی سامان در بررسی‌های خود شاخص مدیران خرید را برای بخش خرد اقتصاد هم تعریف کرده که این شاخص درباره فضای کسب و کار در صنوف شهری کشور از ثبات در سال گذشته حکایت دارد.

صنف فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه به مانند صنف لوازم یدکی جزو اصنافی هستند که وضعیت بسیار خوبی را تجربه می‌کنند،‌چه در گذشته و چه پیش‌بینی که از آینده برای فعالیت آنها وجود دارد و همچون بازار لوازم یدکی کاهش کیفیت محصولات باعث شده تا بازار لوازم یدکی این صنف حال خوبی داشته باشد چون تقاضا برای خرید قطعات بالاست.

آکادمی بانک سامان به منظور به دست آمدن نمایی از شرایط و حال و روز بخش خرد اقتصاد کشور که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد اقدام به بررسی کسب و کار صنوف مختلف در سطح شهر تهران کرده. نمونه‌ها در این پیمایش‌ها از صنوف مختلف به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند و البته محدوده شعب بانک سامان در انتخاب نمونه‌ها مدنظر قرار داشته است.

قسمت هفدهم برنامه «دیده‌بان» را از دست ندهید.