به گزارش اکوایران، آمریکا و انگلیس، برای حمایت از اسرائیل بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران به آن، در روز پنج‌شنبه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کردند.

به نوشته آسوشیتدپرس، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۶ نفر و دو شرکت در ایران را که به ادعای آن‌ها موتورهای به کار رفته در پهپادهای حمله تلافی‌جویانه ۱۳ آوریل به اسرائیل را تولید می‌کنند، تحریم کرده‌اند.

این دفتر همچنین پنج شرکت فعال در زمینه تولید فولاد و سه شرکت تابع گروه خودروسازی بهمن را که به ادعای آن‌‌ها حمایت مادی از ارتش ایران و گروه‌های دیگر تحریم‌شده پرداخته است را تحریم کرد.

علاوه بر این، بریتانیا نیز چندین سازمان نظامی ایران، افراد و اشخاصی که به ادعای آن‌ها در صنایع پهپاد و موشک‌های بالستیک ایران دخیل هستند را تحریم کرده است.

جو بایدن در بیانیه‌ای اعلام کرد که به وزارت خزانه‌داری آمریکا دستور داده تا «تحریم‌هایی که باعث تضعیف بیشتر صنایع نظامی ایران می‌شود را همچنان اعمال کند». او هم‌چنین طی ادعایی افزود: «به همه کسانی که حملات ایران را تسهیل یا از آن حمایت می‌کنند، می‌گوییم که ما برای پاسخگوکردن شما درنگ نخواهیم کرد».

علاوه بر تحریم‌های خزانه‌داری، وزارت بازرگانی ایالات متحده نیز محدودیت‌های جدیدی را برای محدودساختن دسترسی ایران به ریزالکترونیک تجاری با درجه تجاری اعمال می‌کند که برای اقلامی که در خارج از ایالات متحده تولید شده و با استفاده از فناوری ایالات متحده تولید می‌شوند، اعمال می‌گردد.

این اقدامات پس از آن صورت می‌گیرد که مقامات آمریکایی در اوایل این هفته هشدار دادند که تحریم‌های جدیدی را در پاسخ به فعالیت‌های ایران در منطقه و برای جلوگیری از اقدامات نظامی آینده علیه اسرائیل اعمال خواهند کرد. قانون‌گذاران کنگره نیز به سرعت در حال پیشبرد لوایحی هستند که جمهوری اسلامی و رهبران را تحریم می‌کنند.

اقدام تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه انجام گرفت. رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل گفت که اسرائیل به ایران پاسخ خواهد داد و در عین حال، رهبران جهان با هشدار در برابر تلافی‌جویی، سعی در اجتناب از دور تشدید خشونت‌ها دارند.

روز چهارشنبه، رهبران اتحادیه اروپا همچنین در ادامه حمایت‌های خود از رژیم اسرائیل قول دادند که تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرده و تحویل پهپادها و موشک‌های ایران به گروه‌های مقاومت غزه، یمن و لبنان را هدف قرار دهند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در عین حالی که گفته اسرائیل باید خویشتن‌دار باشد مدعی شده که رژیم تحریم‌های موجود اتحادیه اروپا تقویت و گسترش خواهد یافت تا آن‌طور که او می‌گوید تهران «مجازات» شود.

علت تلاش اروپایی‌ها برای کنترل کردن سطح تنش را شاید بتوان در این گفته جوزپ بورل دید: «نمی‌خواهم اغراق کنم، اما ما در آستانه جنگی منطقه‌ای در خاورمیانه هستیم که امواج شوک آن به سایر نقاط جهان و به ویژه اروپا سرایت خواهد کرد. پس آن را متوقف کنید».