به گزارش اکوایران، طلا در حالی سال را آغاز می کرد که قیمت بالاتر از مرز 1800 دلار بود، اما در همان ماه اول یعنی ژانویه قیمت با افتی نزدیک به 2 درصد زیر این مرز ایستاد. دو ماه صعود پس از ماه اول، قیمت را تا سقف تاریخی 2070 دلاری بالا برد اما از ماه آوریل بود که یکی از طولانی‌ترین روندهای نزولی طلا در طول تاریخ ثبت شده آغاز شد.

مهم‌ترین عامل نیز چیزی نبود جز آغاز عملیات انقباضی فدرال رزرو برای مبارزه با تورمی که در چهار دهه گذشته بی سابقه بود. بانک مرکزی آمریکا در اقدامی کم‌سابقه چهار مرتبه متوالی نرخ بهره هدف را 75 صدم درصد افزایش داد تا بیشتر بازارها تحت تاثیر این اقدام قرار بگیرند.

سیاه‌ترین دوره در 50 سال اخیر

طلا که تحت تاثیر عوامل ژئوپلیتیکی از جمله جنگ اوکراین و تورم موجود در اقتصادهای بزرگ تا سقف قیمتی تاریخی رشد کرده بود، پس از عملیات تهاجمی فدرال رزرو که افزایش ارزش دلار و اوراق قرضه را نیز به دنبال داشت هفت ماه متوالی بازدهی ماهانه منفی را به ثبت رساند. تحلیل گران این دوره را طولانی ترین دوره نزولی قیمت طلا در پنج دهه گذشته عنوان کرده‌اند.

نمودار طلا

در همین دوره بود که طلا از اوج 2070 دلاری در روندی که فراز و نشیبی مقطعی نیز داشت، تا کف 1616 دلاری سقوط کرد. سفته بازان نیز در این شرایط که طلا هر روز کاهش قیمت داشت به صف های فروش دامن می‌زدند.

دو ماهی که در آن ورق برگشت

با این وجود دو ماه انتهایی سال سبب شد تا ورق برگردد و بازدهی قیمت هر اونس از فلز زرد را از ابتدای سال به مرز صفر درصد برگرداند. ماه نوامبر یعنی ماه یازدهم سال با بازدهی مثبت 8.3 درصدی نقش مهمی در جبران زیان طلا بازی کرد. از نظر تحلیل گران بهبود سمت تقاضای فیزیکی از عواملی بود که سبب احیای قیمت طلا شد.

البته مهم ترین عامل بازگشت قیمتی طلا سیگنال های فدرال رزرو مبنی بر کاهش سرعت عملیات انقباضی‌اش بود. با اینکه سیگنال‌های ضد و نقیضی از مقامات بانک مرکزی آمریکا در ماه‌های آخر سال مخابره شد اما تصمیم فدرال رزرو در نشست آخر سال خود کاهش گام افزایش نرخ بهره به نیم درصد بود.

نمودار طلا 2

همچنین تورم آمریکا نیز علائم آغاز روند نزولی خود را نشان داد. با این وجود پس از نشست ماه دسامبر جرومی پاول، رییس فدرال رزررو صحبت هایی مبنی بر ادامه روند انقباضی این بانک تا برگرداندن تورم به محدوده هدف را انجام داد.

همچنین در سالی که گذشت شاخص دلار آمریکا نیز با فتح رکورد بیست ساله فشار نزولی شدیدی به طلا تحمیل کرد به نحوی که بسیاری دلار را برنده پناه گاه های امن در سال 2022 لقب دادند.

خوشبینی طلا به 2023

با این وجود در حال حاضر تحلیل گران نسبت به عملکرد طلا در سال 2023 ابراز خوشبینی کرده‌اند. در سال آینده همچنان تورم باقی خواهد ماند و طلا در حال و هوایی که نرخ بهره احتمالا از میانه سال نزولی شود می تواند روندی صعودی به خود بگیرد. پیش بینی ها از روند صعودی طلا در نیمه دوم سال آینده حکایت دارد.

همچنین افزایش خطر رکود اقتصادی جهان نیز همواره به طور سنتی عاملی صعودی برای طلا به حساب می آید. سرمایه‌گذاران در چنین شرایطی از طلا برای تنوع بخشی به سبد دارایی‌های خود استفاده می کنند. پیش بینی های تکنیکال نیز حکایت از آن دارد که اصلاح قیمتی شاخص دلار و نرخ سود اوراق ادامه خواهد داشت و طلا از این کانال نیز می تواند به سالی صعودی خوشبین باشد.