به گزارش اکوایران، هرچند که در معاملات هفته قبل شاهد شکسته شدن این سطح بودیم ولی تلاش خریداران برای حفظ این ناحیه موفقیت آمیز نبود. با توجه به نمودار روزانه قیمت، طلا پس از شکستن روند نزولی اش در اوایل ماه نوامبر در یک کانال صعودی در حال پیشروی است. دست به دست دادن عوامل کوتاه مدت و بلند مدت در تشکیل این کانال موثر بوده اند.

عوامل موثر بر رشد قیمت در هفته جاری

توقف رشد دلار در کنار انتظار کند شدن سرعت رشد اقتصادی در سال آینده از مهم ترین عوامل کمک کننده به این رشد بوده اند. اگر نگرانی ها در خصوص ادامه جنگ اوکراین و روسیه را هم در نظر بگیریم، بنظر می رسد که استیج برای رشد طلا تقریبا مهیاست. ولی دلیل اصلی اینکه شاهد روند افتان و خیزانی در صعود آن هستیم، عمدتا به این برمی گردد که سیاست های بانک های مرکزی در تقویت دلار همچنان یکی از تحولات دامنه‌داری است که باید بطور مدام توسط سرمایه گذاران مورد ارزیابی قرار بگیرد. همچنان که بارها مشاهده شده، لحن انقباضی فدرال رزرو که می تواند از دلار حمایت کند موجب عقب نشینی خریداران طلا می شود.

مرتضوی

سناریوهای پیش روی سرمایه گذاران

در شرایطی که بانک های مرکزی علیرغم کاهش سرعت نرخ رشد بهره کماکان بر طبل سیاست های مهار تورم می کوبند، پس از افزایش نرخ بهره بانک های مرکزی اروپا و بریتانیا به دنبال فدرال رزرو، انتظار می رود که اغلب سرمایه گذاران قبل از ورود منتظر نشانه ای از تثبیت پایدار قیمت در محدوده ی بالاتر از 1810 دلار باشند. اگر طلا از این فرصت در آخرین هفته ی سال 2022 استفاده کند آخرین سقف قیمتی در محدوده ی 1824 دلار در کانون توجه قرار خواهد گرفت. در صورتی که مومنتوم صعودی به قوت خود باقی بماند، عبور از این مقاومت کلیدی می تواند راه را برای رسیدن به سقف کانال صعودی که در حوالی 1838 دلار قرار دارد هموار نماید.

از طرف دیگر، دو نکته در خصوص کاهش شانس صعود باید مورد توجه باشد. نخست آن که فدرال رزرو با توجه به کاهش سرعت رشد تورم چشم انداز نزدیک تری را برای پایان سیاست های انقباضی اش اعلام کند که در حال حاضر و با توجه به اظهارنظرهای مقامات فدرال رزرو هنوز فاصله‌ی زیادی با تحقق دارد. دوم اینکه، داده های بازار کار و تولید در اقتصاد واقعی بر تداوم بهبود اقتصادی صحه بگذارند و نتیجه‌ای بر خلاف انتظار بازارها بدست آید که خطر رکود را از سر اقتصاد دور کند.

در چنین حالتی، قیمت می تواند به سمت کف کانال نزولی اش در حوالی 1780 دلار دوباره عقب نشینی نماید. با این حال تازمانی که این کانال صعودی پابرجاست، چشم انداز صعودی خواهد بود، مگر اینکه عقب نشینی خریداران به حدی باشد که این حمایت مهم در هم شکسته شود و در آن صورت انتظار می رود 1773 دلار که کف قیمتی دو هفته یی است در برابر ریزش بیشتر قیمت بایستد.