به گزارش اکوایران، اعلام احتمال از سرگیری مجدد مذاکرات توسط جوزپ بورل مسؤل سیاست خارجه اتحادیه اروپا در روز جمعه مهم ترین عامل اثرگذار در معاملات روز شنبه بود. با کاهش بدبینی نسبت به شکست مذاکرات دلار تهران که در هفته گذشته حدود ۹.۵ درصد رشد کرده بود در روز شنبه نزدیک به ۹۰۰  تومان کاهش یافت. البته تحلیل گران اطلاعیه وزارت اطلاعات در روز شنبه را نیز در کاهش قیمت ها موثر می دانند. وزارت اطلاعات دیروز طی اطلاعیه ای از مسدود سازی حدود ۹۲۱۹ حساب بانکی غیر مجاز رمز ارز و ارزی خبر داد.

وزارت اطلاعات با همکاری بانک مرکزی و  با دستور مقام قضایی حساب های بانکی ۴۵۲ نفر از متخلفین ارزی را شناسایی و مسدود کرد. با انتشار این خبر و افزایش نگرانی به خاطر جو امنیتی حاکم، تعدادی از معامله گران به خاطر ترس از مسدودسازی دارایی های خود در فضای امنیتی دیروز اقدام به معامله نکردند.

پس از جو کاهشی در بازار ارز در روز قبل دلارهرات صبح امروز در محدوده ۲۹۳۰۰ تومان معامله شد و در ادامه با یک پله افزایش به قیمت ۲۹۴۲۰ تومان رسید. تحلیل گران می گویند تثبیت دلار زیر محدود ۲۹ هزار تومان می تواند روند افزایشی بازار در کوتاه مدت را متوقف کند. 

در بازار آزاد دلار تهران امروز صبح روی مرز ۳۰ هزار تومانی معامله شد. با توجه به اهمیت این محدوده برای بازار ساز و فضای امنیتی حاکم،امروز معامله گران عمده بیشتر ناظر خواهند بود که مبارزه بازارساز با بازار می تواند دلار را به پشت مرز ۳۰ هزار تومانی برگرداند؟ دلار تهران امروز ظهر در محدوده ۳۰۲۲۰ تومان معامله شد.

ثابت بودن نرخ برابری درهم به دلار و همچنین میزان تجارت ایران با درهم چندین دهه است که باعث شده که قیمت درهم به عنوان عاملی اثرگذار در قیمت گذاری دلار شناخته شود. درهم در معاملات امروز صبح ۸۲۲۰ تومان فروخته شد که باتوجه به نرخ  برابری درهم به دلار، قیمت دلاری درهم حدود ۳۰۱۸۰ تومان بود در ادامه درهم در محدوده ۸۳۰۰ تومان معامله شد که بالاتر از نرخ دلاری درهم بود. برای ادامه روند نزولی بازار درهم باید زیر محدوده ۸۲۰۰ تومان تثبیت شود.

طلای تهران در این مدت میل صعودی بیشتری داشته در روز های نزولی بازار کمتر کاهش می یابد و در روزهای مثبت بازار افزایش بیشتری دارد. با کاهش قیمت دلار در ساعت ابتدایی معاملات، طلای تهران در مقابل نیروی کاهشی مقاومت کرد و حباب طلای آب شده تا محدوده ۴۸ میلیون تومان در هر کیلوگرم رسید. در ادامه با افزایش دو پله ای دلار آزاد قیمت سکه امامی ۱.۲ درصد افزایش یافت و در محدوده ۱۴ میلیون و ۳۲۶ هزار تومان معامله شد.