به گزارش اکوایران، درحالی که دور جدید مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در حالی از دوشنبه شب در پایتخت اتریش با مجموعه‌ای از نشست‌های دوجانبه و سه جانبه بین هیئت‌های مختلف آغاز شده است که نمایندگان ایران و روسیه اظهارات امیدوارکننده‌تری را ابراز می‌کنند، اما دیپلمات‌های اروپایی با احتیاط بیشتری دراینباره سخن می‌گویند و سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده مدعی شد که «ممکن است پیشرفت اندکی صورت گرفته باشد. اما از برخی جهات خیلی زود است که بگوییم این پیشرفت چقدر اساسی بوده است. حداقل ما معتقدیم ، هر پیشرفتی از گام های شتاب دهنده هسته ای ایران کوتاه‌تر و کندتر است». ، اما واشنگتن همراه با مذاکره کنندگان اروپایی بر آنچه ند پرایس «فشار ناشی از ضرورت و فوریت مهار پیشروی برنامه هسته‌ای تهران» خواند، تأکید دارد. 

 با این حال، همچنان هیچ دیدار مستقیمی بین نمایندگان ایران و ایالات متحده صورت نگرفته است. با توجه به ضرورت‌ها فوریت‌های موجود، بسیاری معتقدند عدم گفتگوی مستقیم میان دو طرف اصلی مناقشه و مذاکره با کمک میانجی منجر به کند شدن پروسه و حتی ایجاد سوءتفاهم و تمدید بدبینی طرفین خواهد شد، و بالعکس؛ تغییر وضعیت از دیپلماسی شاتل به مذاکرات مستقیم میان دو کشور، احتمالاً به تسریع و تسهیل روند رایزنی‌ها می‌انجامد. 

آمریکا از طریق میانجی به ایران امتیاز نمی‌دهد

حسین موسویان، دیپلمات سابق ایرانی و مذاکره کننده هسته‌ای ایران در دوره‌های پیشین، در مصاحبه ای که به تازگی در پایگاه اعتماد آنلاین منتشر شد، بر ضرورت مذاکره مستقیم تأکید کرد و گفت:  آمریکا ممکن است در برخی موارد در مذاکرات مستقیم انعطاف نشان دهد.

Hossein Mousavian

موسویان استدلال کرد که «ایالات متحده هیچ امتیازی از طریق میانجی به ایران نخواهد داد». وی می‌گوید: گفتگوهای مستقیم منجر به سوء تفاهمات کمتر و سرعت بیشتر در مذاکرات خواهد شد.

این دیپلمات سابق که در ایالات متحده زندگی می کند و محقق مدعو در دانشگاه پرینستون است، اظهار داشت که تصمیم ایران برای انجام مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا "در این مقطع قابل درک است" اما این امر رسیدن به نتایج را به تاخیر می اندازد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، تجربه ایران در بیش از یک دهه مذاکره با آمریکا نشان می‌دهد که حتی اگر آمریکا آماده امتیاز دادن باشد، این کار را از طریق میانجی انجام نخواهد داد.

آمریکا با واسطه به ایران امتیاز نمی‌دهد

 استراتژی «اروپا بدون آمریکا» شکست خورده است

موسویان در بخشی دیگر از این مصاحبه مدعی شد که زمانی که در دهه 1990 در آلمان سفیر بود، او و دیگر سفرای ایرانی اروپا بنابر تصمیمات ابلاغی،  سعی می‌کردند اروپای غربی را از ایالات متحده در مسائل مربوط به ایران جدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه استراتژی «اروپا بدون آمریکا» شکست خورد، افزود: آمریکا بسیار قدرتمندتر از اروپا است و در واقع آمریکا رهبر است و اروپا از آن پیروی می‌کند.

با خروج آمریکا هیچ طرفی به تعهدات برجامی‌اش پایبند نبود

موسویان در پاسخ به این سوال که پس از خروج آمریکا از برجام، آیا روسیه، چین و اروپا به تعهدات خود در برجام عمل کردند؟ پاسخ داد: هیچ کشوری در بلوک شرق و غرب به تعهدات خود در توافق هسته ای 2015 پایبند نبود.

وی همچنین تاکید کرد که همه کشورها به روابط خود با آمریکا اهمیت بیشتری می دهند تا روابط خود با ایران. وی گفت: کشورهای دیگر آنجا نیستند که منافع ملی ایران را تامین کنند، بلکه سعی می کنند منافع ملی خود را تامین کنند.

وی گفت: «چرا چین باید روابط اقتصادی چند صد میلیارد دلاری خود را با ایالات متحده قطع کند، در حالی که تجارتش با ایران کسری از آن است؟».

Hossein Mousavian

هیچ دولت آمریکا به برجام بطور کامل پایبند برجام نمی‌ماند

در همین حال، موسویان تاکید کرد که هیچ دولت آمریکا به طور کامل برجام را اجرا نخواهد کرد. دلیل آن هم این است که مشکلات ما با آمریکا به موضوع هسته ای محدود نمی‌شود. متاسفانه ایران هیچ لابی قدرتمندی در آمریکا ندارد.

موسویان گفت: توانایی دولت ایران در استفاده از پتانسیل ایرانی-آمریکایی‌ها زیر صفر است. با این وجود، وی تاکید کرد که یک توافق خوب می تواند به اجرای کامل برجام منجر شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: عربستان سعودی و اسرائیل همچنان با احیای برجام مخالف هستند و از آمریکا می خواهند که مسائلی فراتر از موضوع هسته ای را با ایران مطرح کند.

موسویان در این مصاحبه بارها اتهامات اخیر در رسانه‌های دولتی ایران مبنی بر نقش غیرسانده فرانسه در مذاکرات را تکرار کرد. او حتی فاش کرد که در سال 2014، وقتی فرانسه خواسته‌های مازاد را به میان آورد، این ایالات متحده بود که فرانسه را متوقف کرد.

ضرورت مذاکره مستقیم

موسویان با ابراز حمایت از مذاکره مستقیم با واشنگتن گفت: در اوایل دهه 2010 به همین نتیجه رسیدیم و متوجه شدیم که پس از ده سال مذاکره با قدرت های جهانی منهای آمریکا، به جایی نرسیدیم و بعد از یک سال مذاکره، ما با آمریکا به توافقی رسیدیم که پنج قدرت جهانی دیگر نیز با آن موافقت کردند. ما نمی‌توانیم تاریخ را تغییر دهیم.»

آمریکا با واسطه به ایران امتیاز نمی‌دهد