به گزارش اکوایران، در شرایطی که رهبران قدرت‌های اروپایی قصد دارند راهی کی‌یف شوند، وزیر دفاع ایالات متحده گفت جنگ اوکراین پیش‌نمایش یک جهان پرآشوب است.

سفر رهبران اروپایی به کی‌یف

بنا بر گزارش روزنامه بیلد آم زونتاگ، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان  قصد دارد پیش از اجلاس گروه هفت در اواخر ژوئن به کی‌یف پایتخت اوکراین سفر کند. این روزنامه به نقل از محافل دولت فرانسه و اوکراین گزارش داده است که صدراعظم به همراه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، در حال برنامه‌ریزی این سفر هستند. قصد آنان اعلام همبستگی با اوکراین است. 

برخلاف بسیاری دیگر از سیاستمداران ارشد اروپایی، صدراعظم از زمان آغاز جنگ از سفر به کی‌یف به دلیل عدم دعوت از فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان توسط دولت اوکراین امتناع کرده بود و این موضوع انتقادهای بین‌المللی را برانگیخت.

شولتس در آن‌زمان در بیانی انتقاد‌آمیز، رفتار و تصمیم اوکراین  در مخالفت با سفر اشتاین مایر را مانعی برای سفر خود توصیف کرده بود و گفت که با توجه به این وضعیت دلیلی نمی‌بیند به اوکراین برود.

اشتاین مایر قرار بود نیمه ماه آوریل به همراه روسای جمهوری لهستان، لتونی، استونی و لیتوانی به کی‌یف سفر کند. این سفر اما کوتاه زمانی پیش از انجام از سوی کی‌یف لغو شد. مقامات اوکراین دلیل این اقدام خود را سیاست اشتاین مایر در مماشات با روسیه در زمانی که او وزیر امور خارجه آلمان بود عنوان کردند.

پیش نمایش یک جهان پرآشوب

از سوی دیگر لوید آستین وزیر دفاع آمریکا، در سخنرانی خود در سنگاپور اظهار کرد که حمله روسیه به اوکراین پیش نمایش یک جهان پر آشوب است. وزیر دفاع آمریکا در حالی که در همایش «شانگری لا دیالوگ» نخستین گردهمایی امنیتی آسیا سخن می گفت، ادعا کرد: حمله روسیه به اوکراین به دلیل زیر پا گذاشتن قوانینی که از همه ما محافظت می کند، رخ داده است. وی افزود: «این جنگ پیش نمایش یک جهان پر از آشوب است که هیچ یک از ما علاقه‌ای به زندگی در آن نداریم». 

وزیر دفاع آمریکا سپس از اهمیت نظم بین المللی مبتنی بر قوانین صحبت کرد و به کمک‌های استرالیا، ژاپن، نیوزیلند و کره جنوبی و همچنین به کمک های هند، سنگاپور، تایلند و ویتنام به اوکراین پس از حمله روسیه اشاره کرد.  وزیر دفاع آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود ادعا کرد، با وجود این که اقدامات چین خشونت آمیزتر و تهدید کننده تر می شود، آمریکا سهم خود را برای کنترل تنش ها و جلوگیری از درگیری انجام خواهد داد.  وی مدعی شد که آمریکا برای کنترل تنش ها و جلوگیری از نزاع احتمالی با چین و با وجود افزایش اقدامات تهدیدآمیز پکن در آسیا به ویژه نزدیک تایوان، اقدامات لازم را انجام خواهد داد. 

تا آخر از استقلال تایوان جلوگیری می‌کنیم

هم‌چنین، وی فنگ، وزیر دفاع چین در این همایش گفته این کشور برای جلوگیری از استقلال تایوان تا انتها خواهد جنگید. او طی سخنانی در یک نشست امنیتی در سنگاپور با اشاره به آمریکا تاکید کرد که هرگونه مداخله خارجی در مسئله استقلال تایوان محکوم به شکست است. او گفت که روابط پکن با واشنگتن در مقطع حساسی قرار دارد.

اظهارات وزیر دفاع چین یک روز پس از آن بیان شد که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا از رویکرد تهاجمی پکن در قبال ادعاهای ارضی و فعالیت های بی ثبات کننده چین در نزدیکی تایوان انتقاد کرد.  وی فنگ همچنین گفت که در جنگ روسیه با اوکراین چین هرگز از روسیه حمایت مادی نکرده است و پکن از مذاکرات بین روسیه و اوکراین حمایت می کند. دولت مرکزی چین تایوان را به عنوان بخشی از قلمرو خود می‌داند.