به گزارش اکوایران، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ایالات متحده و یکی از مقامات  اسرائیل به پایگاه خبری اکسیوس گفته که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل و دیگر مقامات اسرائیلی خواسته است تا گزینه جایگزین شان را  برای توافق هسته ای با ایران ارائه کنند.

چرا این مسئله مهم است؟ پس از ماه ها مذاکره غیرمستقیم بین ایران و دولت بایدن، پیش نویس توافق برای بازگشت به توافق هسته ای 2015 تقریباً تکمیل شده است.

آخرین مسئله مورد اختلاف باقی مانده پیرامون درخواست ایران از دولت بایدن مبنی بر خروج  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سیاه سازمان های تروریستی خارجی ایالات متحده است. این در حالی است که اسرائیل همراه با متحدان عرب خود در منطقه مخالف بازگشت آمریکا به توافق هسته ای هستند.

پشت صحنه ماجرا چیست؟ مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفته اند که موضوع ایران در مرکز دیدار روز یکشنبه بین بلینکن و بنت قرار داشت، اما صرف نظر از اختلاف نظر متداول، فضای بحث متشنج نبود.

 بلینکن از بنت خواست تا جایگزین خود را برای توافق هسته ای و مهار برنامه هسته ای ایران -در حالی که سرعت فعلی غنی سازی این کشور به ایران اجازه می دهد ظرف چند هفته به نقطه گریز برسد- ارائه دهد.

 به گفته مقامات اسرائیلی، بنت در پاسخ به بلینکن ادعا کرده در صورتی که ایران بداند ایالات متحده و کشورهای اروپایی تحریم ها را به سطحی که علیه روسیه اعمال کرده اند افزایش خواهند داد، از حرکت به سمت غنی سازی اورانیوم تا سطح 90 درصد منصرف خواهد شد.

یک روز بعد از این دیدار، توافق هسته ای با ایران در اجلاس نقف نیز مورد بحث قرار گرفته است.  دو مقام ارشد اسرائیلی در گفتگو با اکسیوس ادعا کرده اند که وزاری خارجه مصر، مراکش، امارات و بحرین در دیدار با یایر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، نگرانی‌های خود را در مورد توافق هسته‌ای و پیامدهای منطقه‌ای آن مطرح و تاکید کردند که مخالف حذف سپاه پاسداران از لیست سیاه توسط دولت بایدن هستند.

 بازی در چه وضعیتی است؟ انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز یکشنبه در تهران حضور پیدا کرد و با مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران دیدار کرد تا در مورد درخواست پیرامون سپاه پاسداران به مصالحه دست یابد. مورا سپس برای گفتگو با راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به واشنگتن سفر کرد. مالی روز یکشنبه در جریان کنفرانسی در دوحه قطر گفت که فکر نمی‌کند توافق هسته‌ای با ایران نزدیک باشد.