به گزارش اکوایران، به نقل از خبرگزاری رویترز، گزارش ناظر هسته‌ای سازمان ملل حاکی از آن است که ایران با تبدیل بخشی از اورانیوم غنی‌شده خود به شکلی که به راحتی قابل بازیابی، رقیق‌سازی و ارسال به خارج از کشور نیست، قدرت‌های غربی را به چالش کشیده است.

دور از ذهن می رسد که این اقدام باعث لغو مذاکرات بر سر احیای برجام شود، اما اجرای هر گونه توافق حاصله برای بازگشت به محدودیت های موجود پیرامون ذخایر اورانیوم غنی شده ایران را دشوارتر خواهد کرد.

آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان که در این مذاکرات مشارکت دارند، در بیانیه مشترکی که سه شنبه گذشته منتشر شد از ایران خواستند که این کار را انجام ندهد. در این بیانیه آمده بود: «ما قویاً از ایران می‌خواهیم از هرگونه تشدید تنش جدیدی خودداری کند و به‌ویژه از ایران می‌خواهیم که فوراً تمام فعالیت‌های مربوط به تبدیل اورانیوم بسیار غنی‌شده را که پیامدهای عملی برای بازگشت به محدودیت‌های برجام خواهد داشت، متوقف کند».

توافقی که دیپلمات ها می گویند در آستانه نهایی شدن است، به دنبال این است تا ایران را ملزم کند تا از غنی سازی  اورانیوم فراتر از غلظت 3.67 صرف نظر کند. بالاترین اورانیوم غنی شده که ایران د اختیار دارد اورانیوم 60 درصد است، که ایران در حدود 33 کیلوگرم از آن را در اختیار دارد.

تا پیش از آخرین اقدام ایران که در گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعکس شده، ذخایر اورانیوم غنی‌شده 60 درصد ایران همگی به شکل هگزافلوراید اورانیوم بود -ماده اولیه سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم. هگزا فلوراید اورانیوم را می توان به راحتی رقیق و حمل کرد -فرآیندی که مذاکره کننندگان ماه ها درباره آن بحث می کردند.

در این گزارش محرمانه که توسط رویترز مشاهده و در بیانیه کوتاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره شد، آمده که بر اساس راستی آزمایی آژانس در فاصله  6 تا 9 مارس، ایران 2.1 کیلوگرم از اورانیوم 60 درصد خود را به 1.7 کیلوگرم به شکل متفاوتی تبدیل کرده بود که به همان سطح مناسب برای ساخت «هدف‌های» کوچک برای عملیات پرتو است.

پرتو چنین اهدافی باعث تولید مولیبدن 99 می شود، ایزوتوپ پزشکی که یک ایزوتوپ دیگر را تولید می کند که به طور گسترده در تصویربرداری پزشکی استفاده می شود. آنچه از هدف باقی می ماند شامل اورانیوم بسیار غنی شده به شکلی است که باید برای بازیابی آن فرآوری شود.