به گزارش اکوایران، پس از گمانه زنی های فراوان درباره حذف ارز ترجیحی از اقتصاد، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی از اختصاص ۳ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و یک میلیارد دلار برای واردات دارو خبر داد. آقای میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه که مدافع سخت موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه بود طی مصاحبه ای گفت زمان دقیق حذف ارز ترجیحی مشخص نیست و هر زمان شرایط و فضای اقتصادی کشور مساعد باشد می توان به تدریج حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را عملیاتی کرد.

ادامه تخصیص ارز ترجیحی در کشور نشان دهنده وضعیت مطلوب تر در منابع ارزی است که تصورات از توانایی کنترل قیمت ارز در بازار توسط بازارساز را تقویت می کند. 

روز قبل دلار در بازار افغانستان تا نیمه کانال ۲۷ هزار تومانی پیشروی کرد ولی پس از برخورد  به میانه کانال با عقب نشینی به پله سوم در قیمت ۲۷۳۰۰ تومان در پایان روز رسید. امروز صبح نیز دلار هرات با کاهش ۱۲۰ تومانی نسبت به دیروز در قیمت ۲۷۱۰۰ تومان معامله شد.

دلار در بازار آزاد امروز نیز به روند کاهشی خود ادامه داد و در قیمت ۲۸ هزار تومان در آغاز معاملات فروخته شد.

بانک مرکزی صبح امروز نرخ فروش دلار در بازار متشکل را۲۵۲۸۰ تومان اعلام کرد که نسبت به ابتدای فروردین حدود ۲۵۰ تومان کاهش یافته است. به نظر می رسد بازارساز تغییرات قیمتی اخیر را موقتی می داند و نمی خواهد قیمت بازار متشکل را تغییر دهد.

روز قبل میزان تورم ماهانه آمریکا اعلام شد که به بیشترین حد در چهل سال گذشته رسیده است همین گزارش عاملی شد تا قیمت طلا پس از چهار هفته تا محدوده ۱۹۷۹ دلار پیشروی کند.

با وجود افزایش قیمت اونس، قیمت سکه تحت تأثیر انتظارات در بازار دلار نسبت به روز قبل کاهش یافت و به ۱۳ میلیون ۱۲۷ هزار تومان رسید. میزان حباب سکه امامی به زیر محدوده ۲۰۰ تومان رسید.

نیم سکه  در  قیمت ۷ میلیون و ۳۷۵ هزار تومان فروخته شد. حباب نیم سکه در ادامه روند کاهشی خود امروز به ۸۸۹ هزار تومان رسید که نسبت به پایان اسفند بیش از ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافته است.