به گزارش اکوایران، این اصطلاح یک اصطلاح رایج معاملاتی در هنگام نزول قیمت هاست که میگوید اگر هنگام سقوط چاقو موفق به گرفتن آن شوید به خود آسیب خواهید زد. توصیه معاملاتی شناخته شده ای که پیشنهاد می دهد تا زمان توقف روند نزولی از خرید باید اجتناب کرد. به همین دلیل تقاضای معاملاتی دلار در زمستان کاهش یافته بود. ولی در این هفته با توقف روند نزولی در کوتاه مدت و پیشروی دلار در کانال ۲۷ هزار تومانی تقاضای معاملاتی افزایش یافت که  به خاطر توقف روند نزولی و شناسایی کف قیمتی در مقطع زمانی فعلی بوده است.

تحلیلگران، افزایش بدبینی ها و ابهامات نسبت به حصول توافق هسته ای را، موتور محرک رشد ۵ درصدی ارز در سال جدید می دانند. 

اما گروهی از تحلیلگران افزایش منابع ارزی و درآمدهای دولت را در کنترل قیمت ارز مهم می دانند و صحبت های دیروز رییس بانک مرکزی را در کاهش قیمت ها موثر دانستند که باعث دنده معکوس قیمت ارز در معاملات امروز شد. این گروه از تحلیلگران ورود دلار تهران به کانال ۲۸ هزار تومانی را به راحتی امکان پذیر نمی دانند.

کاهش ۱ و نیم درصدی نرخ هرات در آغاز معاملات امروز را می توان اولین اقدام بازار ساز در کنترل قیمت ها دانست. روز گذشته دلار هرات در معاملات فردایی تا محدوده ۲۶۹۰۰ پیشروی کرده بود. کاهش قیمت دلار در آغاز معاملات امروز اولین سیگنال کاهشی به بازار ارز بوده است. دلار هرات امروز در محدوده ۲۶۵۰۰ تومان معامله شده است.

رنج منفی در معاملات امروز، دلار تهران را تا محدوده ۲۷۳۰۰ تومان  عقب راند. بازار امروز کم نوسان و آرام ادامه یافت و در پایان معاملات امروز، اسکناس آمریکایی، در محدوده ۲۷۴۰۰ تومان معامله شد.

درهم در معاملات امروز، یک پله عقب نشست و در قیمت ۷۴۸۰ معامله شد. بررسی  نرخ برابری درهم به دلار و دلار آزاد در بازار دوبی نشان میدهد که هیجانات در   این بازار امروز کنترل شده است.

تناقض رفتاری سکه امامی

سکه امامی امروز با افزایش حدود ۱۰۰ هزار تومان، تا محدوده ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی رشد کرد. رشد قیمتی در حالی اتفاق افتاد که ارزش دلاری اونس و قیمت دلار برای امروز کاهش یافته است. رشد قیمت سکه به خاطر افزایش حدود ۳۳۰ هزار تومانی حباب سکه در امروز اتفاق افتاده است. 

هر گرم طلای هجده عیار حدود  ۱ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان به فروش رسید که نسبت به روز گذشته کاهشی بوده است.

قیمت نیم سکه و ربع سکه امروز نسبت به روز گذشته کاهش یافته است.  نیم سکه و ربع سکه به ترتیب ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شده است.