به گزارش اکوایران زغال‌سنگ حراراتی از جمله کامودیتی‌هایی است که اقبال به آن ظرف یک سال اخیر بازگشته است؛ در شرایطی که واهمه از بروز رکود اقتصادی در دنیا به کاهش تقاضا برای اغلب کالاهای صنعتی منجر شده، این محصول که پیش از این قرار بود به دلیل آلایندگی بالا به مرور از چرخه مصرف جهانی خارج شود، با رشد محسوس قیمتی مواجه شده است. به این ترتیب در روز پایانی هفته گذشته یعنی روز جمعه دوم سپتامبر هر تن زغال‌سنگ حرارتی نیوکاسل در معاملات آتی تا 435 دلار به ازای هر تن رشد قیمتی داشت که این رقم رکورد تاریخی قیمت ثبت شده برای این محصول است. این محصول در بازه زمانی یک هفته اخیر رشدی 4.2 درصدی، در بازه زمانی یک ماهه صعودی 10.5 درصدی و در بازه زمانی یک ساله جهشی 143 درصدی را به ثبت رسانده است.

بازگشت تقاضا به بازار زغال در اروپا

آژانس بین‌المللی انرژی خبر از رشد 7 درصدی مصرف زغال‌سنگ در اروپا برای سال جاری میلادی داد؛ این در حالی بود که میزان مصرف زغال‌سنگ حراراتی در اروپا در سال گذشته میلادی نیز رشدی 14 درصدی داشت. در این شرایط روسیه خبر از قطع کامل عرضه گاز صادراتی از طریق خط لوله نورداستریم 1 داد؛ البته روسیه قطع عرضه گاز را ناشی از وجود ایراد فنی در این خط لوله عنوان کرده است اما اگر این قطعی عرضه با هر دلیلی ادامه‌دار شود، باید منتظر جهشی دیگر در بازار انرژی با محوریت بازارهای اروپا بود. این موضوع می‌تواند بر میزان تقاضای زغال‌سنگ حراراتی از سوی کشورهای اروپایی افزوده و جهشی دیگر در بازار زغال سنگ‌حرارتی رقم بزند. در حالی بر میزان واردات زغال‌سنگ اروپا از کشورهای آفریقای جنوبی، اندونزی و حتی تا استرالیا افزوده شده که کشورهای این منطقه درصدد حذف مصرف زغال‌سنگ بودند.  

رشد 10 درصدی واردات زغال حرارتی هندی‌ها

آژانش بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که میزان تقاضا برای زغال‌سنگ حرارتی از سوی هند به‌عنوان دومین کشور بزرگ واردکننده این محصول نیز در سال جاری میلادی رشدی 10 درصدی داشته باشد. حرکت در مسیر توسعه صنعتی و افزایش نیاز به برق مهم‌ترین دلیل رشد تقاضا برای زغال‌سنگ حرارتی از سوی هندی‌هاست.

رشد تقاضا ریشه‌دار تر از جنگ در اروپای شرقی بود

اگرچه حمله روسیه به اوکراین زمینه صعود قیمتی در بازار زغال‌سنگ حرارتی را فراهم کرد؛ اما واقعیت آن است که حتای پیش از این تهاجم نیز اقبال به بازار زغال‌سنگ حرارتی بازگشته بود. افزایش دمای زمین در فصل تابستان، توسعه صنعتی و رشد تقاضا برای انرژی در شرایطی که خشکسالی از میزان تولید برق آبی در دنیا کاسته، باعث شده بود تا مجدد احتمال رشد تقاضا برای زغال‌سنگ حرارتی مطرح شود.