به گزارش اکوایران، همزمان با افزایش موارد مبتلا به کرونا در چین، تمایل متقاضیان سنگ آهن برای خرید این محصول کاهش داشت و در نتیجه بهای سنگ‌آهن وارداتی به چین در روز سه‌شنبه 30 اوت با افت نرخ مواجه شد. به این ترتیب پلتس بهای هر تن سنگ آهن عیار ۶۲ درصد تحویل بنادر شمالی چین را ب 97 دلار و 60 سنت ارزیابی کرد که این نرخ نسبت به بهای فروش آن در روز قبل 4 دلار و 15 سنت کمتر بود.

بنا به گفته یک مصرف کننده نهایی فولاد، کاهش قیمت سنگ آهن تا حدی به شیوع مجدد کرونا در چین بازمی‌گردد؛ واهمه از اجرای قرنطینه‌های سختگیرانه در این کشور باعث شده تا بهای فولاد به طور نامحسوس کاهشی داشته باشد و این موضوع تاثیر خود را بر بازار سنگ‌آهن برجای گذاشته است.

برخی فعالان بازار بر این عقیده‌اند که روند کاهشی تقاضا احتمالا تا پایان سال جاری میلادی ادامه‌خواهد داشت؛ عدم اطمینان نسبت به وضعیت اقتصادی چین در چنین گمانه‌زنی‌های منفی موثر بوده است.

نوسان محدود قیمتی زغال‌سنگ

پلتس در گزارش خود از روز 30 اوت به نوسان محدود بهای زغال‌سنگ فوب استرالیا خبر داد؛ همچنان تقاضا بررای زغال‌سنگ متالورژیک استرالیا با هدف ارسال به بازارهای آسیایی محدود بوده و این موضوع باعث شده تا بهای این محصول بدون تغییر نرخ با قیمت 273 دلار و 50 سنت معامله شود.

اما کاهش تقاضا برای زغال‌سنگ در بنادر چین در روز 30 اوت باعث شد تا پریمیوم این محصول افت نرخ محدود 50 سنتی داشته باشد و در نهایت با نرخ 279 دلار به فروش رود.

بنا به گفته یک خریدار هندی؛ تغییرات اخیر در بازار زغال سنگ استرالیا باعث شده تا تجار نتوانند تصمیم درستی برای خرید زغال سنگ بگیرند و تا حدی سردرگم باشند.

در این شرایط خبر از ورود محموله‌های زغال‌سنگ به بازار از سوی معدن‌داران استرالیایی با هدف تحویل در ماه سپتامبر و اکتبر می‌رسد؛ این روند باعث شده تا تجار زغال سنگ قبل از هر اقدامی منتظر ورود این محموله‌ها و مشخص شدن تاثیر آن بر روند بازار باشند.   

کاهش تقاضای فولاد، قراضه را ارزان کرد

پلتس ترکیه نیز از کاهش بهای قراضه وارداتی به ترکیه همزمان با کاهش تقاضا برای فولاد خبر داد؛ به این ترتیب بهای هر تن قراضه وارداتی به این کشور در روز 30 اوت کاهشی 4 دلار و 50 سنتی داشت و در نهایت این محصول با نرخ ۳۹۷ دلار و ۵۰ سنت به فروش رفت؛ عدم جذابیت تولید فولاد در ترکیه ابعث شده تا واردات قراضه به این کشور نیز محدود شود و اغلب فولادسازان ترکیه تمایلی به خرید قراضه نداشته باشند.

بنا به گفته یک فعال بازار قراضه آهن در ترکیه ،تامین کنندگان با حجم زیادی از قراضه فولادی مواجه هستند اما تمایلی به خرید از سوی فولادسازان به چشم نمی‌خورد؛ در این شرایط بسیاری از تامین‌کنندگان قراضه آهن قراردادهایی با کارخانه‌های فولادی بر اساس اصلاح قیمت بسته‌اند.


همچنین بخوانید؛ 

کاهش تقاضای مواد اولیه فولادسازی با افت ارزش یوان