به گزارش اکوایران چالش در تعیین قیمت پایه عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس کالای ایران همچنان ادامه دارد. در گذشته مبنای تعیین قیمت پایه عرضه شمش فولاد در این بازار قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی بود، در مقطعی از زمان این نرخ جهانی براساس قیمت شمش فولاد صادراتی کشور فوب خلیج فارس استخراج می‌شد، در برهه‌ای از زمان مبنای تعیین قیمت پایه، نرخ شمش فولاد صادراتی CIS در نظر گرفته شد و در ادامه تلاش برای جدا کردن قیمت پایه شمش فولاد از قیمت جهانی و نرخ ارز باعث شد تا شیوه تعیین قیمت به میانگین نرخ فروش در هفته قبل با احتساب بازه 3- درصد تا 3+ درصد تغییر کند. با گذشت زمان نسبتا کوتاهی از اجرای این روش تعیین قیمت پایه و با مشخص شدن ایرادات آن مجدد بورس کالا به سراغ تعیین قیمت براساس استفاده از نرخ شمش فولاد صادراتی فوب خلیج فارس رفت.

در حال حاضر نیز شیوه تعیین قیمت پایه از فرمولی ثابت تبعیت نکرده و براساس روش عملکردی و استفاده از نرخ شمش فولاد صادراتی نوسان دارد. اما این موضوع باعث شده تا عملا امکان برنامه‌ریزی از صنایع تکمیلی سلب شود.  

پس از اتمام زمان معاملات شمش فولاد در هفته گذشته، بورس کالا در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد که نرخ پایه شمش فولاد برای عرضه در هفته جاری (روز سه‌شنبه نوزدهم بهمن ماه) براساس میانگین نرخ معامله در هفته قبل با احتساب بازه مثبت 3 درصدی تعیین خواهد شد. اما در روز دوشنبه هجدهم بهمن، بورس کالای ایران در ابلاغیه‌ای جدید اعلام کرد که قیمت پایه شمش فولاد براساس اطلاعیه قبلی اجرایی نمی‌شود، چرا که درصورت استفاده از فرمول اعلامی در هفته قبل قیمت پایه از 95 درصد قیمت شمش فولاد صادراتی کشور بیشتر می‌شد. در ادامه بورس کالای ایران قیمت عرضه شمش فولاد در هفته جاری را 12 هزار و 680 تومان اعلام کرد.

نبود رویه‌ای مشخص در خصوص تعیین نرخ پایه شمش فولاد و پاسخگو نبودن بورس کالا در زمینه چگونگی تصمیم‌گیری در خصوص تعیین قیمت پایه و بدون مشورت با بخش بالادست و پایین‌دست از مهم‌ترین انتقادات مطرح است که امکان برنامه‌ریزی را از صنایع تکمیلی فعال در این بخش می‌گیرد.