به گزارش اکوایران، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره معافیت مالیاتی کسب‌ و کارهای فعال در پیام‌رسان‌های داخلی به «مهر» گفت: زمینه لازم برای فعالیت کسب‌وکارها و سکوهای داخلی بیش از گذشته فراهم شده و دولت در سال گذشته آئین‌نامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن و در حمایت از کسب و کارهای اقتصاد سکوهای دیجیتال، یک بسته حمایتی تعریف کرد که بندهایی از آن اجرا شده و بقیه بندها در حال پیگیری است.

به گفته وزیر ارتباطات، یکی از بندهایی که دو سال است در قانون آمده معافیت مالیاتی این کسب و کارهاست؛ به گونه‌ای که افرادی که کسب و کار خود را از سکوهای خارجی به سکوهای داخلی منتقل کنند، دو سال از پرداخت مالیات معاف شدند.

آنطور که زارع‌پور گفته، این قانون در سال ۱۴۰۲ اجرا شد و برای بودجه سال ۱۴۰۳ هم در نظر گرفته شده است. ضمن آنکه طبق آن آئین‌نامه تا پایان سال ۱۴۰۲ کسب‌ و کارهای حقیقی فعال در سکوهای داخلی مورد تایید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که فاقد پرونده مالیاتی هستند، به صورت پلکانی تا سقف مقرر در ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات با نرخ صفر بوده و جرائم سال‌های قبل ناشی از عدم تسلیم اظهارنامه شامل بخشودگی می‌شود.

خبر مرتبط
۱۲۳ بلاگر ۲۳۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته‌اند/ مالیات‌‌ستانی از اینفلوئنسرها چطور پیش می‌رود؟

اکوایران: سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص دریافت مالیات از اینفلوئنسرهای بالای ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده گفت: بخش زیادی از این فعالان تمکین نکرده‌اند با این حال ما مکلف به اجرای قانون هستیم. این درحالی است که سخنگوی دولت در سال گذشته نیز از عدم پرداخت مالیات بلاگرها خبر داده بود.

معافیت تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم

 اشخاصی که از سکوهای داخلی برای ارائه خدمات یا فروش کالا استفاده می‌کنند، می‌توانند مانند سایر اشخاص حقیقی از معافیت تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کنند. چنانچه مجموع فروش کالا یا ارائه خدمات شخص به واسطه فروش اینترنتی در سکوهای مشمول تا ۳۰ برابر معافیت مالیاتی حقوق باشد، شخص از ارسال اظهارنامه و ارائه اسناد و مدارک به اداره امور مالیاتی معاف خواهد بود.

این معافیت برای سال ۱۴۰۱ در قانون بودجه از ۳۰ برابر به ۱۰۰ برابر معافیت حقوق افزایش یافت (۱۰۰ برابر معافیت ماده ۸۴ ق.م.م)  و سقف این معافیت به مبلغ ۶۷.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال رسید که در این صورت برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی نیز به همان اندازه افزایش می‌یابد.

افراد صرفا در صورت استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی از معافیت تبصره ماده ۱۰۰ می‌توانند، استفاده کنند.

آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکار اقتصاد دیجیتال از چه سالی به اجرا درآمد؟

آیین‌نامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال، پس از فیلتر شدن برخی از شبکه‌های مجازی و پیام‌رسان‌های خارجی مانند اینستاگرام و تلگرام، در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۰۸ ارائه شد. هدف از ابلاغ این آیین نامه، تشویق کاربران و صاحبان کسب‌وکار به کوچ از پیام‌رسان‌های خارجی به داخلی بود. همینطور شرط بهره‌بندی از آن نیز عدم استفاده از شبکه‌های مجازی خارجی در حوزه کسب‌وکار است. (هفت سکویی که پیش‌تر ذکر شد)

گفتنی است که آیین نامه حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی بر دو قسم است: اول، «حمایت سکو»؛ که مزایایی است که خود شرکت نرم‌افزاری انتخاب شده به شخص برای کسب و کارش ارائه می‌دهد. به عنوان مثال اگر شخصی نرم‌افزار «بله» را برای کسب‌وکار خودش انتخاب کرده باشد، خود «بله» خدماتی را به شخص اعطا می‌کند.

دوم، حمایت‌هایی است که سایر دستگاه‌ها از جمله سازمان امور مالیاتی، بانک‌ها، اداره پست، سازمان صدا و سیما و… به صاحبان این کسب‌وکارها ارائه می‌دهند؛ خدماتی از جمله اگر بخواهیم به اختصار به این خدمات ارائه شده اشاره کنیم: ارائه تسهیلات به کسب و کارها (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک مرکزی)، ارائه خدمات مالی و پرداخت اعتباری (بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی)، ارائه خدمات و تعرفه‌های تشویقی تبلیغاتی (خدماتی از جمله ارسال پیامک تبلیغاتی، برنامه‌های صدا و سیما برای معرفی سکوها) و...