به گزارش اکوایران، معاملات شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در هفته جاری با استقبال بالایی از سوی متقاضیان روبرو شد به نحوی که از حدود 110 هزار تن شمش بیلت فولاد عرضه شده در این بازار بالغ بر 106 هزار تن مورد دادو ستد قرار گرفت. این میزان بیشترین حجم معامله شمش فولاد در این بازار پس از نیمه آذر ماه امسال بود؛ در عین حال این میزان محصول شامل 94 درصد کل عرضه شمش فولاد بود و به این ترتیب باید اذعان کرد که پس از هفته‌ها رکود، رونق به معاملات شمش فولاد بازگشته است.

image_2022-02-01_090953

برآورد رشد نرخ قیمت پایه، تعبیر شد

احتمال افزایش نرخ پایه عرضه شمش فولاد در هفته‌های بعد از مهم‌ترین دلایل جذب نوردکاران به خرید شمش فولاد در روز سه‌شنبه دوازدهم بهمن ماه بود. با توجه به بهبود بازارهای صادراتی شمش فولاد، رشد قیمت پایه در این بخش دور از انتظار نیست. پیش‌بینی رشد قیمت پایه شمش فولاد در هفته‌های بعد پس اتمام زمان معاملات با انتشار ابلاغیه‌ای از سوی بورس کالای ایران مبنی بر تغییر نحوه تعیین قیمت پایه برای عرضه‌های هفته بعد تایید شد. در حالی که پیش از این قیمت پایه شمش فولاد با ترکیبی از نرخ  شمش فولاد صادراتی ایران و به شکل عملکردی و با در نظر گرفتن محدوده 3- درصد تا 3+ درصد تعیین می‌شد، بورس کالا اعلام کرد که در عرضه‌های هفته بعد کرانه منفی قیمت پایه حذف خواهد شد. این موضوع به مفهوم رشد قیمت پایه در عرضه‌های هفته بعد خواهد بود.

شمش فولاد از رکود خارج می‌شود

با افزایش هزینه حمل در پی صعود نرخ نفت در بازارهای جهانی شمش فولاد ایران در کشورهای همسایه پرطرفدار شده و این موضوع نیز با برآورد کاهش عرضه شمش فولاد در بازار داخل ظرف هفته‌های آینده، سیگنال موثری جهت رونق معاملات شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در هفته جاری بود.

تا پیش از این فولادسازان موظف به عرضه محصول در رینگ صنعتی بورس کالا بوده و اجازه صادرات مازاد عرضه را داشتند؛ در روز سه‌شنبه 12 بهمن ماه خبری مبنی بر  از آزادسازی صادرات شمش فولاد، بدون نیاز به عرضه در بورس کالا منتشر شد که اجرایی شدن آن می‌تواند سیگنال افزایشی دیگر برای بازار داخل باشد.